Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-20, 08:59
  #433
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ett PM har kommit som säger att det är JN som är släppt. PM:et kom långt innan det kom ut i massmedia (jag var inte online då, såg PM:et först nu) så jag skulle tro att PM:aren vet vad hen talar om.
Jaha, där ser man vad fel jag kan ha.
Då kanske det stämmer att han var på jobbet när brottet skedde.
Citera
2014-06-20, 09:02
  #434
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Dödar man och styckar en annan människa så måste man vare en psykopat... En sak att se en massa dåliga filmer där det förekommer diverse slakter av människor, men att faktiskt stycka en person i verligheten är ju så j*vla sjukt.

Eller så gör man vad som är nödvändigt för att hantera en psykopat
Sorry Offtopic
Citera
2014-06-20, 09:22
  #435
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ett PM har kommit som säger att det är JN som är släppt. PM:et kom långt innan det kom ut i massmedia (jag var inte online då, såg PM:et först nu) så jag skulle tro att PM:aren vet vad hen talar om.

Så många J att man blir snurrig. Märkligt att J blev släppt i onsdagskväll (i förrgår) och det framkommer så sent som nu? (Nu vet jag inte vilken tid du fick PM:et, men media finns ju....)
Citera
2014-06-20, 09:25
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Så många J att man blir snurrig. Märkligt att J blev släppt i onsdagskväll (i förrgår) och det framkommer så sent som nu? (Nu vet jag inte vilken tid du fick PM:et, men media finns ju....)

Det är nog bara ett skrivfel i tidningen. Naturligtvis så är det ju under torsdagskvällen, och inte onsdagskvällen som den ena misstänkta blev släppt.
Citera
2014-06-20, 09:25
  #437
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Så många J att man blir snurrig. Märkligt att J blev släppt i onsdagskväll (i förrgår) och det framkommer så sent som nu? (Nu vet jag inte vilken tid du fick PM:et, men media finns ju....)
Vänta här nu...

Var det inte torsdagskvällen han släpptes? Igår kväll alltså?

Eller?

Ur artikeln du länkade till:

Citat:
En av de misstänka för mordet i Askersund släpptes på torsdagskvällen, uppger polisen till NA.

Men på nästa rad:

Citat:
Mannen, som suttit anhållen misstänkt för medhjälp till mord släpptes 19.41 på onsdagskvällen,



Ja, dessa initialer. Det borde vara förbjudet för inblandade att ha liknande initaler. Tänk om min PM:are också har halkat på initialerna?
Citera
2014-06-20, 09:30
  #438
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vänta här nu...

Var det inte torsdagskvällen han släpptes? Igår kväll alltså?

Eller?

Ur artikeln du länkade till:



Men på nästa rad:





Ja, dessa initialer. Det borde vara förbjudet för inblandade att ha liknande initaler. Tänk om min PM:are också har halkat på initialerna?

Ja det måste ju vara igår han släpptes såklart. Jag läste faktiskt aldrig "torsdagskvällen" såg bara "onsdagskvällen". Skyller på värmeslag!
Citera
2014-06-20, 10:24
  #439
Medlem
Ja det vore bra med en sammanfattning av fakta.

Så att man vet vad som är sant och att man kan spekulera utifrån rätt saker. (för oss som är lite virriga) Så om någon ville vara snäll och har ordning på sig.

Den person som nu är släppt vet vi alltså inte om han är fortsatt misstänkt för något. Men det verkar inte troligt va? I så fall så skulle de ha klart allt för ett åtal för hans del då eller hur går det till?
Citera
2014-06-20, 10:28
  #440
Medlem
BillBasss avatar
Osäker på om det här länkats tidigare:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-utanfor-kumla

Två videoklipp, intervju med polisens kommunikationschef, från igår. Inga nya uppgifter direkt, men polisen säger sig ha goda förhoppningar om att lösa det hela eftersom det inte är ett spaningsmord.
Citera
2014-06-20, 10:43
  #441
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Så här skulle det ha kunnat gå till:

Alla fyra befann sig i Jon*s bostad i Askersund (eller om det är hans föräldrars bostad, han själv tycks ju vara skriven på en adress i Örebro).
Av någon anledning dödar Jonn* Lovis*. Panik uppstår, och i förvirringen kommer man fram till att det bästa man kan göra är att göra sig av med kroppen. Styckning framstår som ett bra alternativ, och sedan kan man dumpa kroppsdelarna i Hällabrottet. Men man inser det opraktiska med att hålla på med så blodiga aktiviteter i en lägenhet. Mordet som sådant kan ju ha varit helt oblodigt, och man bedömer det som att det inte märks vad som har hänt i lägenheten. För att fortsätta hålla den "ren" känns det bättre att stycka på annan plats. Inte minst Jon*s tycker att det är en bra idé, och han hjälper till att transportera bort kroppen från lägenheten "för att inte bli inblandad".

Av de fåtal alternativ man har att välja på att ha som styckningsplats, framstår Jonn*s och Jon*thans lada som det minst dåliga. Alla tre hjälps åt att transportera dit kroppen, sedan drar Jon*s därifrån. Nu har han gjort sitt. Jonn* och Jon*than tar fram sågar och plastsäckar, och sätter igång med det som måste göras.
När de är klara dumpar de kroppsdelarna som planerat, och avslutar med en high five. Nu är problemet ur världen.

Jon*s, å sin sida, är på väg att bryta ihop av ångest och nervositet. Han inser att han inte kan leva med det här, så han ringer polisen och berättar. Polisen åker ut till de platser Jon*as har angett, och hittar det han har berättat att de ska hitta. Polisen plockar omgående in alla tre. Jon*s släpps torsdag kväll. Misstanke om hans inblandning kvarstår, men han bedöms inte kunna hindra utredningen. Dessutom är det ju han som har lett polisen på spåren, och han är den av de tre som är minst inblandad.

* = a

(Min teori förutsätter att är Jon*s, och inte Jon*than, som har släppts)
Citera
2014-06-20, 10:49
  #442
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Ja det vore bra med en sammanfattning av fakta.

Så att man vet vad som är sant och att man kan spekulera utifrån rätt saker. (för oss som är lite virriga) Så om någon ville vara snäll och har ordning på sig.

Den person som nu är släppt vet vi alltså inte om han är fortsatt misstänkt för något. Men det verkar inte troligt va? I så fall så skulle de ha klart allt för ett åtal för hans del då eller hur går det till?

Det är inte omöjligt att han fortfarande är misstänkt, dock är bevisen mot honom just nu inte tillräckligt starka för att hålla honom. Allt klart för åtal har de inte mot någon i nuläget, de utreder fortfarande genom undersökning av brotts- och fyndplatser, och förhör med misstänkta och vittnen. Faktiskt inte säkert att någon av de anhållna blir åtalad, även om det mesta tyder på att åtminstone tjejen, JH, blir det. Att han är släppt kan innebära att han är avförd, men som sagt inte nödvändigtvis, finns mordfall och försvinnanden där polisenär 99% säker på vem som har gjort det, men inte har de avgörande bevisen, och den misstänkta därför är på fri fot med misstanken på sig, kanske resten av livet.
Citera
2014-06-20, 10:50
  #443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
Så här skulle det ha kunnat gå till:

Alla fyra befann sig i Jon*s bostad i Askersund (eller om det är hans föräldrars bostad, han själv tycks ju vara skriven på en adress i Örebro).
Av någon anledning dödar Jonn* Lovis*. Panik uppstår, och i förvirringen kommer man fram till att det bästa man kan göra är att göra sig av med kroppen. Styckning framstår som ett bra alternativ, och sedan kan man dumpa kroppsdelarna i Hällabrottet. Men man inser det opraktiska med att hålla på med så blodiga aktiviteter i en lägenhet. Mordet som sådant kan ju ha varit helt oblodigt, och man bedömer det som att det inte märks vad som har hänt i lägenheten. För att fortsätta hålla den "ren" känns det bättre att stycka på annan plats. Inte minst Jon*s tycker att det är en bra idé, och han hjälper till att transportera bort kroppen från lägenheten "för att inte bli inblandad".

Av de fåtal alternativ man har att välja på att ha som styckningsplats, framstår Jonn*s och Jon*thans lada som det minst dåliga. Alla tre hjälps åt att transportera dit kroppen, sedan drar Jon*s därifrån. Nu har han gjort sitt. Jonn* och Jon*than tar fram sågar och plastsäckar, och sätter igång med det som måste göras.
När de är klara dumpar de kroppsdelarna som planerat, och avslutar med en high five. Nu är problemet ur världen.

Jon*s, å sin sida, är på väg att bryta ihop av ångest och nervositet. Han inser att han inte kan leva med det här, så han ringer polisen och berättar. Polisen åker ut till de platser Jon*as har angett, och hittar det han har berättat att de ska hitta. Polisen plockar omgående in alla tre. Jon*s släpps torsdag kväll. Misstanke om hans inblandning kvarstår, men han bedöms inte kunna hindra utredningen. Dessutom är det ju han som har lett polisen på spåren, och han är den av de tre som är minst inblandad.

* = a

(Min teori förutsätter att är Jon*s, och inte Jon*than, som har släppts)

Rimligt, på det hela taget men en tveksamhet - varför skulle inte styckningen lika gärna ha ägt rum i lägenheten i Askersund? Det måste ju ha varit för att få ut kroppen ur den lägenheten som man styckade kroppen kan man ju tycka.
Citera
2014-06-20, 10:51
  #444
Medlem
Hunnerkungens avatar
En av de anhållna är släppt

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle19091684.ab
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback