Citat:
Ursprungligen postat av
MLE
Jag vet inte vad det är för en kedja du snackar om men återigen tar du ett exempel där andra människor är inblandade.
Jag talar om orsak och verkan. Buddhister kallar det
karma. Det faktum att ingenting händer utan tidigare orsak. Vågor uppstår inte i vattnet utan orsak, vågor uppstår i samspel med vattnet och dess omgivning. Vattnet och omgivningen är fundamentalt en och samma sak. Människor existerar inte utanför naturen. Människor är en del av naturen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MLE
Visst påverkar andra människor mig och bromsar mig och gör det väldigt svårt för mig, men dom kan ändå inte ta ifrån mig min fria vilja om jag inte frivilligt ger den till dom!
Du måste vara villig att ifrågasätta allt, och du måste våga vara ärlig när du undersöker frågorna. Jag säger detta för att frågorna oundvikligen leder till ett fullständigt raserande av den illusoriska identiteten om de undersöks på ett ihärdigt och ärligt sätt. En stark identitet och ett aggressivt ego kan göra att processen upplevs jobbig, men det är som att dra ut en tand. När det väl är över slipper du det onda.
Vem är
mig? Vem blir det svårt för? Vem är du som har vilja?
Tänker du dina tankar, eller uppstår dina tankar lika spontant som dina hjärtslag? Uppstår dina tankar inte precis som dina andetag gör? I samspel med din omgivning?
Om du fortfarande tror dig vara tänkaren bakom dina tankar: Vem är det som tänker? Var är du som tänker? Hur tänker du? Är du fri att tänka vad som helst, eller är ditt språk, dina idéer, dina åsikter och hela din identitet en reflektion av din uppväxt och din nuvarande omgivning? Återigen, vem är det som tänker?
Tänkaren och tanken är samma sak. Du kan inte tänka på en tanke samtidigt som den sker. När du tänker så är du tanken. När du dansar till musik utan att tänka så är du dansen, du är musiken. Något separat du finns inte, du är din upplevelse i nuet. Separationen du upplever är en illusion, en vanföreställning, och den är källan till all inre konflikt.
Vi kan dra ytterligare paralleller till buddhismen: Att se separationen för vad den är, en illusion, det är vad som kallas
nirvana och
satori inom buddhism respektive zenbuddhism. Reinkarnation handlar inte om att individen kropp och minnen återföds. Reinkarnation handlar om illusionens ständiga återfödelse, vilket ger upphov till
samsara, eller den onda cirkeln av konstant förvirring och lidande.
Många är rädda för att tappa kontrollen. Vilken kontroll? Du har klarat dig bra än så länge, och du har aldrig någonsin haft kontroll över situationen. Det finns ingen kontroll att förlora, för den som påstås ha kontroll är bara ett flöde av tankar och minnen, en rörlig identitet. Den som påstås ha kontroll existerar inte så som den själv tror.