2014-06-18, 12:51
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Detta beror på i vilken typ av "fri vilja" vi talar om. Den universella fria viljan existerar inte, allt är förutsägbart utifrån en(utan dem olika) naturvetenskapligt synpunkt.
Vi kommer således veta vad som händer om vi gör si eller så. Utav erfarenhet, men det ger oss även möjligheten att göra på ett annat sätt. Den enas ofri vilja ger den andre olika val därav fri vilja.
'Olika val' är inte synonymt med fri vilja. Som sagt, skilj på vilja och välja.
Citera
2014-06-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
'Olika val' är inte synonymt med fri vilja. Som sagt, skilj på vilja och välja.

Om jag har viljan att uppnå låt oss säga Nirvana. Så finns det vissa "kriterier" att nå Nirvana. Till exempel hur jag ska leva mitt liv, om jag då väljer bort att leva som jag bör för att uppnå viljan kommer jag inte uppnå Nirvana.

Samma sak om jag hade varit en låt oss säga fattig arab i krig, värdelös och döende. Men min högsta vilja och önska är att komma till en bättre plats på jorden innan jag dör så måste jag göra olika val. Alltså för att nå viljan måste man göra val. Dem är ihopkopplade inte samma sak!
Citera
2014-06-18, 13:17
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majsmajs
Om jag har viljan att uppnå låt oss säga Nirvana. Så finns det vissa "kriterier" att nå Nirvana. Till exempel hur jag ska leva mitt liv, om jag då väljer bort att leva som jag bör för att uppnå viljan kommer jag inte uppnå Nirvana.

Samma sak om jag hade varit en låt oss säga fattig arab i krig, värdelös och döende. Men min högsta vilja och önska är att komma till en bättre plats på jorden innan jag dör så måste jag göra olika val. Alltså för att nå viljan måste man göra val. Dem är ihopkopplade inte samma sak!
'Fri vilja' handlar om att kunnat ha handla annorlunda i en specifik situation. Du erkände själv att det inte finns någon fri vilja utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, så vad är det du försöker bevisa egentligen?
Citera
2014-06-18, 13:50
Medlem
MLEs avatar
I grunden handlar det om vilken människosyn man har.

Om man UPPLEVER att man har en fri vilja, då HAR man det!

Och det är beviset för att fri vilja existerar, att man UPPLEVER det.
Citera
2014-06-18, 14:51
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLE

Om jag UPPLEVER att du har mustasch, då HAR du det!

Och det är beviset för att du har mustasch, att jag UPPLEVER det.

Fri vilja är en vanföreställning som grundar sig i idéer om en fundamental separation mellan människan och naturen.

Människan är inte i naturen eller utanför naturen. Människan är, liksom allt annat, en del av naturen: En våg kan inte agera separat från havet; Vågen är en del av havet, vågen är vad hela havet gör i den punkten där och då. På samma sätt är människan en del av universum, människan är vad hela universum gör på den platsen där och då. Naturen är en natur av orsak och verkan.

Beteenden, känslor och allt annat bygger alltså på tidigare upplevelser och händelser, och på den nuvarande omgivningen. Det mesta har vi vetenskapliga modeller för. Neurotransmittorer, hormoner, och så vidare. Att vi inte har en fullständig vetenskaplig modell för det vi kallar medvetandet betyder inte på något sätt att det är någonting som existerar utanför naturen av orsak och verkan.

Ett citat av Albert Einstein som tåls att upprepas:

Citat:
"A human being is a part of the whole called by us 'universe', a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."

Adyashanti säger sitt om saken:

Citat:
"There is all this talk about whether there is

free will or no free will, but such talk misses the mark.

For whom is there free will or no free will?"

Citat:
"When you get out of the driver’s seat, you find that life can drive itself, that actually life has always been driving itself. When you get out of the driver’s seat, it can drive itself so much easier—it can flow in ways you never imagined. Life becomes almost magical. The illusion of the 'me' is no longer in the way. Life begins to flow, and you never know where it will take you."
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-06-18 kl. 15:50.
Citera
2014-06-18, 15:49
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera

Nejdå, det är bara lite smuts!
Citera
2014-06-18, 15:51
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Nejdå, det är bara lite smuts!
Precis!

"Om man UPPLEVER att man har en fri vilja, då HAR man det!

Och det är beviset för att fri vilja existerar, att man UPPLEVER det."

"Nejdå, det är bara lite smuts!"

Oṃ Maṇi Padme Hūṃ
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-06-18 kl. 15:54.
Citera
2014-06-18, 15:59
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera

Fri vilja är en vanföreställning som grundar sig i idéer om en fundamental separation mellan människan och naturen.

Människan är inte i naturen eller utanför naturen. Människan är, liksom allt annat, en del av naturen: En våg kan inte agera separat från havet; Vågen är en del av havet, vågen är vad hela havet gör i den punkten där och då. På samma sätt är människan en del av universum, människan är vad hela universum gör på den platsen där och då. Naturen är en natur av orsak och verkan.

Beteenden, känslor och allt annat bygger alltså på tidigare upplevelser och händelser, och på den nuvarande omgivningen. Det mesta har vi vetenskapliga modeller för. Neurotransmittorer, hormoner, och så vidare. Att vi inte har en fullständig vetenskaplig modell för det vi kallar medvetandet betyder inte på något sätt att det är någonting som existerar utanför naturen av orsak och verkan.

Ett citat av Albert Einstein som tåls att upprepas:

Det är ju skillnad om någon annan upplever saker om mig själv, eller om jag själv gör det!

Min upplevelse av att jag har en fri vilja den kan du inte ta ifrån mig!
Citera
2014-06-18, 16:07
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Det är ju skillnad om någon annan upplever saker om mig själv, eller om jag själv gör det!

"Om man UPPLEVER att man är förföljd, då ÄR man det!

Och det är beviset för att man är förföljd, att man UPPLEVER det."

Citat:
Min upplevelse av att jag har en fri vilja den kan du inte ta ifrån mig!

Vem är det som upplever fri vilja? Du? Vem är du? Vad är du? Är du separerad från resten av naturen? Var är separationen, och hur är du separerad? Ingår du inte i kedjan av orsak och verkan?

Citat:
"Since it is all one, where does the question of free will and no free will come about? You see what I mean? It’s only relevant when the mind separates itself and goes, 'OK, now I’ve got to see, where do I stack up in it all. Do I have free will or do I not?' And the answer is, 'No, sweetheart, you don’t exist.' (laughter) Do you feel it? It starts to be a relief of the question. That’s the relief, yes. The answer isn't the answer. The answer is the relief of the question. There it is.

Ultimately there are no answers to all the questions, the only answer is the disappearance of the questioner. All of a sudden the questioner is realized to be a movement of thought that has no actual existence. The questioner disappears, it’s not like you got an answer. It’s just that there is no questioner. And if there is no questioner, there is no question. There has to be a separateness. You see? Without the questioner, there is just what is." - Adyashanti
Senast redigerad av Mario Panciera 2014-06-18 kl. 16:39.
Citera
2014-06-18, 20:08
Medlem
Citat:
I grunden handlar det om vilken människosyn man har.

Ja, precis på samma sätt som människor förr i tiden bodde på en platt jord. Den var faktiskt platt när man upplevde den platt.

Men på samma sätt som vi kan undersöka hur jorden ser ut, så kan vi granska fria viljan i sömmarna, och då hitta en annan sanning.
Citera
2014-06-18, 20:14
Medlem
Citat:
Att människan operera utanför 'orsak och verkan', kausalitetskedjan, är någonting som du måste bevisa ifall du hävdar att fri vilja existerar.

Och om man hävdar att våra val verkar utanför 'orsak och verkan' då har vi det som kallas slump. Dvs om en människa kan välja olika inför exakt samma förutsättningar, då är det slump. Och det är inte heller det vi menar när vi säger 'fri vilja'.
Citera
2014-06-19, 00:49
Medlem
Citat:
'Fri vilja' handlar om att kunnat ha handla annorlunda i en specifik situation. Du erkände själv att det inte finns någon fri vilja utifrån ett naturvetenskapligt perspektiv, så vad är det du försöker bevisa egentligen?

Att dem mindre delarna kan vi bestämma över, som alla kan bestämma över i sina liv. Vad vi gör, tänker är av fri vilja. Det är bara jag som har makt över mitt liv.
Man kan inte ändra på någon annan. Den fria viljan hos en människa kan göra att denne går under för att den inte verkligen vill ändra på sitt liv och göra andra val.

Alltså alla kan ändra i grova drag, men i molekylär värld och atomens värld är det mesta densamma.
När solen lyser på en grön växt så vet vi vad som händer. Och det upprepas, en lag, en regel. Den har givetvis inte fri vilja. Vetenskapligt bevisat.

Men det vi tänker, alltså hjärnans aktivitet är inte helt enkel att förklara på samma vetenskapliga sätt med regler och lagar.
Det vi kan ändra på har vi fri vilja över. Det finns oändligt många saker man kan ändra på, som inte styrs av naturlagar. Om man vill ha viljan att kunna ha fri vilja, kan man så ha det. Om man bestämmer sig för det.
Senast redigerad av majsmajs 2014-06-19 kl. 00:53. Anledning: Grammatik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in