2014-06-15, 23:16
Medlem
444Heisenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Intressant att du har Safe at sea, har kollat lite på det företaget men inte vågat köpa då börsvärdet ligger i nivå med en liten korvmoj.
Någon speciell anledning till att du valde att köpa?

Om du kikat in aktien själv så har du säkert sett samma information som jag.

Framförallt är det samarbetet med BP, samt att VD fortfarande sitter på en stor post i bolaget efter senaste tidens uppgångar.
Citera
2014-06-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kanske dum fråga, men givet att du har så in i helsikes många innehav, kommer du inte ändå skugga index? Annorlunda uttryckt, hade det inte varit smartare att köra på en avgiftsfri indexfond och därmed slippa transaktionskostnader, spreadar osv. Eftersom du ändå kör på de stora väletablerade bolagen som finns i index, vad är poängen?

Slipper man verkligen tex transaktionskostnader och spread när man handlar "gratis"-fonder som bara är gratis då det handlar om årlig förvaltningsavgift?
Citera
2014-06-16, 09:20
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Med tanke på att det verkar vara övervägande utländska aktieslag, blir inte källskatten på utdelningarna ett problem? IOM avdragsrätten då det kommer till deklaration vill säga..

Nej det tror jag inte? Jag får ju dra av alla källskatter på deklarationen.
Citera
2014-06-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Nej det tror jag inte? Jag får ju dra av alla källskatter på deklarationen.
Får du verkligen det? Det kräver att du har ett överskott av kapital att kvitta mot. Har du lite större lån kan du glömma det.
Citera
2014-06-16, 20:45
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Får du verkligen det? Det kräver att du har ett överskott av kapital att kvitta mot. Har du lite större lån kan du glömma det.
Jo det här med utländska utdelningsaktier i ISK verkar lurigt.
Till dividendchamp: läs igenom här http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/dubbelbeskattningavrakning/automatiskavrakningavutlandskskatt.4.3684199413c95 6649b512df5.html
Citera
2014-06-17, 23:09
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Jo det här med utländska utdelningsaktier i ISK verkar lurigt.
Till dividendchamp: läs igenom här http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/dubbelbeskattningavrakning/automatiskavrakningavutlandskskatt.4.3684199413c95 6649b512df5.html

Ah okej. Så eftersom USA tar 15% källskatt på utdelningar så har jag inte rätt till att dra av det? Det var något nytt. Tack så mkt
Citera
2014-06-18, 10:43
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ah okej. Så eftersom USA tar 15% källskatt på utdelningar så har jag inte rätt till att dra av det? Det var något nytt. Tack så mkt
Som mest 500 kr om du har underskott av kapital, vilket är ganska troligt om du har bolån.
Jag skulle vilja att det prövas dock, tycker det är en miss om ISK omfattas av denna regel. Du kan ju stoppa aktierna i en KF istället, trisst bara at det tar sån himla lång tid (år) innan man får tillbaka pengarna.
Jag ska skriva till Skatteverket och fråga, det verkar underligt att man har en regel som motverkar ägande av utländska aktier i ISK, speciellt då man kan komma runt den genom att ha aktierna i en KF.
Citera
2014-06-18, 13:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Som mest 500 kr om du har underskott av kapital, vilket är ganska troligt om du har bolån.
Jag skulle vilja att det prövas dock, tycker det är en miss om ISK omfattas av denna regel. Du kan ju stoppa aktierna i en KF istället, trisst bara at det tar sån himla lång tid (år) innan man får tillbaka pengarna.
Jag ska skriva till Skatteverket och fråga, det verkar underligt att man har en regel som motverkar ägande av utländska aktier i ISK, speciellt då man kan komma runt den genom att ha aktierna i en KF.

Kan ni utveckla detta lite? Jag har amerikanska utdelningsaktier i en KF men av en annan anledning och det är att jag bor utomlands och gör man det kan man inte ha en ISK. Jag trodde att den 15%-iga källskatten automatiskt återbetalas efter 3 år, gäller detta alltså bara KF? Och för en ISK så får man dra av det manuellt?
Citera
2014-06-18, 20:38
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Kan ni utveckla detta lite? Jag har amerikanska utdelningsaktier i en KF men av en annan anledning och det är att jag bor utomlands och gör man det kan man inte ha en ISK. Jag trodde att den 15%-iga källskatten automatiskt återbetalas efter 3 år, gäller detta alltså bara KF? Och för en ISK så får man dra av det manuellt?
Din KF ägs av bolaget (t.ex. Avanza Pension om du har din KF via Avanza). Bolaget sköter då alla avdrag och återbetalningar åt dig.
ISK däremot är ditt eget och du står själv som ägare till alla värdepapper som finns på det. Avdragen källskatt rapporteras in till skatteverket och syns på din deklaration. Avräkning sker automatiskt men med vissa begränsningar, bland annat den här underliga 500 kr-regeln.
Citera
2014-06-19, 23:43
Medlem
Precis köpt ett nytt bolag. Mr Green blev det. Visserligen motsvarar det mindre 3% av portföljen men kommer bli betydligt mer framöver. Riktigt kvalitetsbolag med goda utsikter. Läs analys på redeye.
Citera
2014-06-20, 03:00
Medlem
Avtech
Medivir
Easyfill
Safe at Sea
Starbreeze
Sivers

Sålde av 30% Avtech idag med 70% vinst, låter resten ligga och invänta ännu ljusare framtid. Starbreeze och Medivir drar in mängder med pengar och kassorna lär se fina ut framöver och kanske utdelning.
Safe at Sea har potentiellt riktigt stora affärer framför sig. Bra publicitet och mycket gratis goodwill när det handlar om saker som räddar liv. Företaget har lämnat förhoppningsstadiet och plaskar väl i gröna siffror enligt VD.
Easyfill's produkter kan bli hur stora som helst och säljs redan. Tror verkligen långsiktigt på produkterna och även om VD:n har "speciella" PM, så kommer det här bli bra.
Ericsson-"avknoppningen" Sivers har fått igång sin produktion, och jag tror det kommer handla om stora summor framöver, förhoppningsvis i höst/slutet av året iallafall. Kanske gick jag in lite för tidigt igen i aktien, men nu får den ligga.

Min stora akilles-häl är ju att inte ha tålamod och sälja förtidigt. Jag har lyckats sniffa fram så otroligt många "dubblare" och 50%:are sen jag började med aktier i Augusti 2013. Har dock haft som vana (förutom Starbreeze då ) att lämna precis innan det dragit iväg.
Citera
2014-06-20, 03:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newfuture
Avtech
Medivir
Easyfill
Safe at Sea
Starbreeze
Sivers

Sålde av 30% Avtech idag med 70% vinst, låter resten ligga och invänta ännu ljusare framtid. Starbreeze och Medivir drar in mängder med pengar och kassorna lär se fina ut framöver och kanske utdelning.
Safe at Sea har potentiellt riktigt stora affärer framför sig. Bra publicitet och mycket gratis goodwill när det handlar om saker som räddar liv. Företaget har lämnat förhoppningsstadiet och plaskar väl i gröna siffror enligt VD.
Easyfill's produkter kan bli hur stora som helst och säljs redan. Tror verkligen långsiktigt på produkterna och även om VD:n har "speciella" PM, så kommer det här bli bra.
Ericsson-"avknoppningen" Sivers har fått igång sin produktion, och jag tror det kommer handla om stora summor framöver, förhoppningsvis i höst/slutet av året iallafall. Kanske gick jag in lite för tidigt igen i aktien, men nu får den ligga.

Min stora akilles-häl är ju att inte ha tålamod och sälja förtidigt. Jag har lyckats sniffa fram så otroligt många "dubblare" och 50%:are sen jag började med aktier i Augusti 2013. Har dock haft som vana (förutom Starbreeze då ) att lämna precis innan det dragit iväg.

Får man fråga på vad vinsten låg i SEK? Om du inte vill säga här får du gärna skicka ett PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in