2014-06-20, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kun6Size
Får man fråga på vad vinsten låg i SEK? Om du inte vill säga här får du gärna skicka ett PM

Inga stora summor. Jag är en simpel småsparare som börjat ifrån scratch förra året. Har även Avtech i ett gemensamt sparprojekt med en släkting och i frugans IPS och jag sålde av ungefär samma del av innehavet i dessa idag. Svårt att veta när man skall sälja, men 70,71% känns väl som en "ok" platå att plocka en del på. Den har ju gått ruggigt starkt ett tag nu och jag tyckte jag lyckades time:a försäljningen på ett "snyggt och ansvarsfullt sätt" utan att sänka kursen
Jag tror fortfarande mycket på aktien, men jag vill hellre lägga ett ägg till i korgen för att sprida riskerna ytterligare.

... men det var väl inte det svaret du var ute efter... hehe..
Citera
2014-06-20, 07:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newfuture
Inga stora summor. Jag är en simpel småsparare som börjat ifrån scratch förra året. Har även Avtech i ett gemensamt sparprojekt med en släkting och i frugans IPS och jag sålde av ungefär samma del av innehavet i dessa idag. Svårt att veta när man skall sälja, men 70,71% känns väl som en "ok" platå att plocka en del på. Den har ju gått ruggigt starkt ett tag nu och jag tyckte jag lyckades time:a försäljningen på ett "snyggt och ansvarsfullt sätt" utan att sänka kursen
Jag tror fortfarande mycket på aktien, men jag vill hellre lägga ett ägg till i korgen för att sprida riskerna ytterligare.

... men det var väl inte det svaret du var ute efter... hehe..

Inte riktigt men jag är nöjd med det För jag är som dig en småsparare fast jag har inte kommit igång än. Och jag är en sådan person som ofta tänker att saker är bättre än vad dom är. Så behöver komma ner på jorden ibland och se faktiskt hur det går till.

När folk pratar om Aktier och ekonomi tänker man ju genast Wallstreet och miljonvinster, just där vad jag undrade vad en normal människa gör i vinst
Citera
2014-06-20, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kun6Size
Inte riktigt men jag är nöjd med det För jag är som dig en småsparare fast jag har inte kommit igång än. Och jag är en sådan person som ofta tänker att saker är bättre än vad dom är. Så behöver komma ner på jorden ibland och se faktiskt hur det går till.

När folk pratar om Aktier och ekonomi tänker man ju genast Wallstreet och miljonvinster, just där vad jag undrade vad en normal människa gör i vinst

Jag skickade ett PM
Citera
2014-06-20, 16:45
Medlem
Dags att posta sin portfölj igen!
100k i aktier
Sorterat i storleksordning.

Tethys Oil
Hennes och Mauritz B
Betsson B
Cloetta B
Proffice B
Nokian Renkaat

Även 100 k fördelat i diverse Index / Fastighet / Utvecklingslands fonder!

Ett stort hål av finans finns i min portfölj....
Citera
2014-06-21, 00:00
Medlem
marsstens avatar
Är bolag som i större utsträckning ägs av fonder mer riskfyllda vid sättningar på börsen? Tänker lite på att säljordrar kan läggas lite mer hursom, och även övrigt att bolaget är lite mer "ägarlöst"

Mvh
Citera
2014-06-22, 13:38
Medlem
lifeabroads avatar
Presentation av portfölj

Fördelat på 50k

Husqvarna 40%
SAS 40%
Starbreeze 20%
Citera
2014-06-23, 11:07
Medlem
Min aktieportfölj

Swedish Match 15 %
Coca Cola 15 %
Investor 14 %
Balder 14 %
Africa Oil 11 %
H&M 9 %
ABB 9 %
Trelleborg 5 %
Alfa Laval 4 %
Swedbank 4 %

Tyck gärna till. All kritik är bra kritik. Ond som god.
Citera
2014-06-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Min aktieportfölj

Swedish Match 15 %
Coca Cola 15 %
Investor 14 %
Balder 14 %
Africa Oil 11 %
H&M 9 %
ABB 9 %
Trelleborg 5 %
Alfa Laval 4 %
Swedbank 4 %

Tyck gärna till. All kritik är bra kritik. Ond som god.

Ser ut som en välbalanserad portfölj, inget skit.. personligen skulle jag inte ha 15% i Swedish match men du kan ju få en jackpot om de blir uppköpta som det ryktas om.. Du skulle även kunna titta lite på andra börser för att få ytterligare spridning även om din spridning nu är bra.. Saknar möjligen ett telebolag.
Citera
2014-06-23, 12:42
Medlem
Dags för update. Såhär såg det ut 5e maj:

960 HM
600 Betsson
1900 Ratos B
500 oriflame
900 Tele2 B
210 Swedbank
510 sjr
150 castellum

---------------------
Totalt portföljvärde 770 897 kr
Lån ca 197 000 kr.

Nu:

960 HM
600 Betsson
1900 Ratos B
500 oriflame
900 Tele2 B
210 Swedbank
510 sjr
535 Mr Green (nytt innehav)
150 castellum

---------------------
Totalt portföljvärde 809 677 kr (+38 780 kr)
Lån ca 193 000 kr. (-4000kr)

Kommer göra dessa uppdateringar här med jämna mellanrum för intresserade.
Citera
2014-06-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Ser ut som en välbalanserad portfölj, inget skit.. personligen skulle jag inte ha 15% i Swedish match men du kan ju få en jackpot om de blir uppköpta som det ryktas om.. Du skulle även kunna titta lite på andra börser för att få ytterligare spridning även om din spridning nu är bra.. Saknar möjligen ett telebolag.
Tackar. Gjorde en liten ombalansering för ca 2 månader sen, då bland annat förvärvet av Swedish Match. Funderar också på att realisera den vinsten, ca 10% och istället lägga över till något mer långsiktigt om man inte hoppas på ett uppköp.

Har en lite likvida liggande (räcker till ett aktieköp i princip), så jag letar efter något något som kan diversifiera ytterliggare. Telebolag säger du. Något tips?
Citera
2014-06-23, 16:26
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Tackar. Gjorde en liten ombalansering för ca 2 månader sen, då bland annat förvärvet av Swedish Match. Funderar också på att realisera den vinsten, ca 10% och istället lägga över till något mer långsiktigt om man inte hoppas på ett uppköp.

Har en lite likvida liggande (räcker till ett aktieköp i princip), så jag letar efter något något som kan diversifiera ytterliggare. Telebolag säger du. Något tips?
jag gillar Bahnhof. Tror även långsiktigt på Ericsson, även om jag inte äger några aktier där nu. Stora utbyggnader kommer ta fart på 4g/5g och där har ericsson en bra position.

har även ganska mycket Sivers-aktier, som förhoppningsvis kommer börja leverera nätmaterial till Ericsson. men det är en högrisk-aktie till skillnad mot ericsson och bahnhof.

Alltele är också köpvärd nu tycker jag, men det kanske är ett för litet bolag för att passa i din portfölj.
Senast redigerad av stillton 2014-06-23 kl. 17:11.
Citera
2014-06-23, 21:30
Medlem
I storleksordning.

Starbreeze
SEB
Peab
Lundin Mining
Sandvik
Ericsson
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera