Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Kanske dum fråga, men givet att du har så in i helsikes många innehav, kommer du inte ändå skugga index? Annorlunda uttryckt, hade det inte varit smartare att köra på en avgiftsfri indexfond och därmed slippa transaktionskostnader, spreadar osv. Eftersom du ändå kör på de stora väletablerade bolagen som finns i index, vad är poängen?
Detta är en diskussion jag haft ett antal gånger

. Jag får skylla mig själv när jag inte nämner vad mina exakta planer är för just MIN portfölj.
Jag är helt inne på utdelningsbaserade aktier som ska stå för min pension en dag. Helst så tidigt som möjligt. Mina investeringar är investeringar som helst ALDRIG ska säljas. Jag hoppas jag aldrig behöver sälja, men jag är inte helt naiv, så jag har också en del signaler när jag ska sälja men jag hoppas den dagen aldrig kommer.
Anyway, aktier som år efter år efter år (oavsett recessioner, ekonomiska kriser osv) höjer sina utdelningar är min cup of tea. Som sagt är ju målet att dessa utdelningar en dag ska föras in på mitt bankkonto och inte återinvesteras, men fram tills den dagen förväntar jag mig att mina investeringar ska öka utdelningen varje år med i snitt 6% sett över hela portföljen. Det är alltså inte eventuella värdeutvecklingar jag är ute efter, utan jag vill ha stigande utdelningar varje år som är tillförlitliga.
Folk förespråkar 4% regeln men det är inget jag vill förlita mig på vid en eventuell pension. Den som kommer sälja mina aktier är med största sannolikhet den som får ärva portföljen när dagen är kommen.
Indexfonder osv har jag också sparande i, men det är med frugan och för helt andra ändamål än pensionen.
Med detta sagt så finns där säkert många bättre sätt att gå tillväga på när man väljer aktier/sparar till pensionen men det här med dividend growth investing är något som fascinerar mig och som jag verkligen fastnat för. Det passar min "profil" perfekt
6% årlig utdelningstillväxt + återinvesterade utdelning + eget kapital som sätts in varje månad är något som helt är i min smak