2014-06-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Just nu är jag investerad i cirka 34 olika företag.

De 10 största just nu är:
Philip Morris (14%)
Verizon (12%)
Apple (9%)
Exxon (5,5%)
Coca Cola (5,5%)
Johnson&Johnson (5,5%)
Investor (5%)
Mastercard (4,2%)
AT&T (3%)
McDonalds (3%)

Vill gärna öka i Exxon och Apple, samt öppna en placering i VISA

Skönt att se att du har en vidare syn än töntbolagen på Stockholsbörsen.
Citera
2014-06-12, 20:17
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Skönt att se att du har en vidare syn än töntbolagen på Stockholsbörsen.

Inte säker om jag kan urskilja någon sarkasm här eller inte. Hursomhelst, jag har faktiskt 10 st företag som är listade på Stockholmsbörsen. Dock inget jag känner är sådär jättewow förtillfället, men Investor har jag alltid gillat.

Wihlborgs är jag också lite sugen på, för att nämna ett till. Ett härligt tråkigt företag som har ökande vinster och utdelningar varje år
Citera
2014-06-12, 21:48
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Just nu är jag investerad i cirka 34 olika företag.

De 10 största just nu är:
Philip Morris (14%)
Verizon (12%)
Apple (9%)
Exxon (5,5%)
Coca Cola (5,5%)
Johnson&Johnson (5,5%)
Investor (5%)
Mastercard (4,2%)
AT&T (3%)
McDonalds (3%)

Vill gärna öka i Exxon och Apple, samt öppna en placering i VISA

Skön utdelningsportfölj. Hur länge har du ägt dessa?
Citera
2014-06-12, 21:56
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Skön utdelningsportfölj. Hur länge har du ägt dessa?

Sedan årskiftet :P

Lade om hela min insikt till sparande och eventuella sparmål då.
Citera
2014-06-12, 21:58
Medlem
Caparzos avatar
Citat:

Kanske dum fråga, men givet att du har så in i helsikes många innehav, kommer du inte ändå skugga index? Annorlunda uttryckt, hade det inte varit smartare att köra på en avgiftsfri indexfond och därmed slippa transaktionskostnader, spreadar osv. Eftersom du ändå kör på de stora väletablerade bolagen som finns i index, vad är poängen?
Citera
2014-06-12, 23:02
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Kanske dum fråga, men givet att du har så in i helsikes många innehav, kommer du inte ändå skugga index? Annorlunda uttryckt, hade det inte varit smartare att köra på en avgiftsfri indexfond och därmed slippa transaktionskostnader, spreadar osv. Eftersom du ändå kör på de stora väletablerade bolagen som finns i index, vad är poängen?

Detta är en diskussion jag haft ett antal gånger . Jag får skylla mig själv när jag inte nämner vad mina exakta planer är för just MIN portfölj.

Jag är helt inne på utdelningsbaserade aktier som ska stå för min pension en dag. Helst så tidigt som möjligt. Mina investeringar är investeringar som helst ALDRIG ska säljas. Jag hoppas jag aldrig behöver sälja, men jag är inte helt naiv, så jag har också en del signaler när jag ska sälja men jag hoppas den dagen aldrig kommer.

Anyway, aktier som år efter år efter år (oavsett recessioner, ekonomiska kriser osv) höjer sina utdelningar är min cup of tea. Som sagt är ju målet att dessa utdelningar en dag ska föras in på mitt bankkonto och inte återinvesteras, men fram tills den dagen förväntar jag mig att mina investeringar ska öka utdelningen varje år med i snitt 6% sett över hela portföljen. Det är alltså inte eventuella värdeutvecklingar jag är ute efter, utan jag vill ha stigande utdelningar varje år som är tillförlitliga.

Folk förespråkar 4% regeln men det är inget jag vill förlita mig på vid en eventuell pension. Den som kommer sälja mina aktier är med största sannolikhet den som får ärva portföljen när dagen är kommen.

Indexfonder osv har jag också sparande i, men det är med frugan och för helt andra ändamål än pensionen.

Med detta sagt så finns där säkert många bättre sätt att gå tillväga på när man väljer aktier/sparar till pensionen men det här med dividend growth investing är något som fascinerar mig och som jag verkligen fastnat för. Det passar min "profil" perfekt

6% årlig utdelningstillväxt + återinvesterade utdelning + eget kapital som sätts in varje månad är något som helt är i min smak
Citera
2014-06-14, 16:00
Medlem
talgoxens avatar
Citat:

Har du dem i ISK eller vanliga depå?
Citera
2014-06-15, 16:49
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Har du dem i ISK eller vanliga depå?

Jag kör i en ISK. Då blir utdelningarna skattefria. Ja nästan, om man bortser ifrån skatten på ISK kontot.
Citera
2014-06-15, 18:14
Medlem
Min högriskportfölj (som även är min enda)

Aktier:

C-Rad (28%)
CybAero (52%)
Kancera (30%)

Har satsat på företag med stor potential. Har köpt in mig under vårvintern. Risken är väldigt hög men jag tar den chansningen. Hittills har det gått svagt ner med vissa svängar upp.

Höftar på att 1 månad portföljen är upp 15%
Citera
2014-06-15, 20:37
Medlem
Ligger någorlunda defensivt nu med hänsyn till nuvarande värdeing på börsen och att jag kanske måste köpa bostad inom 2-3 år;

45% Spiltan Räntefond
20% Avanza Zero
20% Danske Global Index
10% Spiltan Högräntefond
5% Aktier i förhoppningsbolag
Citera
2014-06-15, 23:02
Medlem
Citat:
Jag kör i en ISK. Då blir utdelningarna skattefria. Ja nästan, om man bortser ifrån skatten på ISK kontot.

Med tanke på att det verkar vara övervägande utländska aktieslag, blir inte källskatten på utdelningarna ett problem? IOM avdragsrätten då det kommer till deklaration vill säga..
Senast redigerad av Som-nam-na 2014-06-15 kl. 23:04.
Citera
2014-06-15, 23:13
Medlem
dabros avatar
Etrion ( 15 % )
Eolus Vind ( 20 % )
H&M ( 30 % )
Investor ( 35 % )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto