2014-06-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Bostadsbolaget kontrollerar namnet mot sin hyresgästdatabas. Finns det andra med samma efternamn och som haft problem med att betala hyra etc så är det bara att glömma att få hyreskontrakt.

Detta även om man inte ens är släkt med problemhyresgästerna..

Visst, det är inte tillåtet att göra så. Men det är faktiskt tillåtet att kontrollera om sökanden eller dess anhöriga tidigare har hyrt av det aktuella bostadsbolaget.

Tror du själv på att om en Eriksson har skippat hyran kommer ingen som heter Eriksson någonsin att få boende? Eller för all del en Dominguez? Alla med samma namn är inte släkt vettu.
Citera
2014-06-11, 18:00
Medlem
Som jag skrev tidigare i tråden, tror jag att det är det faktum att du är student som ställer till det för dig. Är rätt säker på att värdarna egentligen prioriterar förvärvsinkomst och har även börjat göra det i gettona.

Nu är ju den nya sidan i gång om ett par månader, vilken tar bort syftet med denna tråd men kan även jag intyga (via bekanta) att följande gäller för att få hyresrätt hos de kommunala värdarna i Majorna:

* Fast inkomst från förvärvsarbete (heltid). Fast anställning (tillsvidare).
* Ungefär 5 års kötid på boplats
Citera
2014-06-11, 19:07
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Som jag skrev tidigare i tråden, tror jag att det är det faktum att du är student som ställer till det för dig. Är rätt säker på att värdarna egentligen prioriterar förvärvsinkomst och har även börjat göra det i gettona.

Nu är ju den nya sidan i gång om ett par månader, vilken tar bort syftet med denna tråd men kan även jag intyga (via bekanta) att följande gäller för att få hyresrätt hos de kommunala värdarna i Majorna:

* Fast inkomst från förvärvsarbete (heltid). Fast anställning (tillsvidare).
* Ungefär 5 års kötid på boplats

Medsökande har årsinkomst strax under trekvarten om året, så där är det lugnt, eller är det skitsamma eftersom denne inte är HS?

Mm, stämmer det om 5 års kötid för majorna, men jag söker endast i centrum.

EDIT: aldrig någonsin hört att man behöver fast anställning och heltidsjobb för att få lägenhet hoss A-nyttan. Det enda de är intressserade av är huruvida man kan betala för sig, och det gör man genom att redovisa årsinkomst- så håller inte med dig där. Jag söker endast hos A-nyttan och inte privat dock. De privata kan gå efter eget tycke, men är inte av särskilt intresse i mitt fall.
Senast redigerad av Mikael. 2014-06-11 kl. 19:29.
Citera
2014-06-16, 13:54
Medlem
Sephir0ths avatar
Bumpar tråden lite. Jag har snart fem år på Boplats, någon som vet hur kötiderna ser ut kring Majorna/Kungsladugård 2014?

Någon som nyligen skrivit kontrakt där som kan dela med sig om hur lång kötid som krävdes?
Citera
2014-06-16, 14:05
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sephir0th
Bumpar tråden lite. Jag har snart fem år på Boplats, någon som vet hur kötiderna ser ut kring Majorna/Kungsladugård 2014?

Någon som nyligen skrivit kontrakt där som kan dela med sig om hur lång kötid som krävdes?
Här är en som fick visning vid Mariaplan nyligen med sex års kötid: (FB) Väntetid på hyresrätt i Göteborg via boplats?
Citera
2014-06-17, 13:51
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Här är en som fick visning vid Mariaplan nyligen med sex års kötid: (FB) Väntetid på hyresrätt i Göteborg via boplats?

Okej får hatta på något/några år till då i andrahand, tack för svar.
Citera
2014-06-17, 20:47
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Tittade på lägenheten idag (inte mycket att se då den inte är färdigrenoverad) och kan säga att jag har tre framför mig i kön. Detta med sex år i kö och med relativt få sökande (Majorna/Kungsladugårds-mått)
Citera
2014-06-23, 17:22
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Tittade på lägenheten idag (inte mycket att se då den inte är färdigrenoverad) och kan säga att jag har tre framför mig i kön. Detta med sex år i kö och med relativt få sökande (Majorna/Kungsladugårds-mått)

Mariaplan är ju riktigt fint, var det en allmännyttan-lya? Undrar hur kötiderna ser ut åt centrumhållet, tänkte främst Landala/Guldheden? Upp mot tio år?
Citera
2014-06-25, 13:38
Medlem
Melkor.s avatar
Ringde till boplats och frågade vad snittet låg på i juni månad för en två-trea i centrum. Svar: Minst 6 år och 3 mån. jippi.
Citera
2014-06-25, 14:08
Medlem
Mikael.s avatar
Funderar på att lägga flyttplanerna på is i ett halvår till då, som det ser ut.
Citera
2014-06-27, 14:16
Medlem
Mikael.s avatar
dubbelpost
Senast redigerad av Mikael. 2014-06-27 kl. 14:27.
Citera
2014-06-28, 11:07
Medlem
rokkroks avatar
Fick erbjudande på en lägenhet i Rambergsstaden idag med knappt 2.5års kötid.
Så ni har lite statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in