2014-06-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Här har jag gjort ett exempel på hur man beskattar en kapitalförsäkring och jag ville bara se om jag gör allting rätt.

Exempel: Kapitalförsäkringens totala värde: 1000kr
Statslåneräntan för år 2014: 2.09%
Kapitalskatt: 30% (Heter det kapitalskatt?)

För att beräkna skatten multipliceras kapitalskatten med statslåneräntan: 0.3 x 0.0209=0.00627
Detta värde multipliceras med värdet av kapitalförsäkringen: 1000 x 0.00627=6.27

Det man betalar i skatt är alltså 6.27kr, är det rätt?

Jag undrar dessutom om denna 30% skatt har något namn? Heter det kapitalskatt?

Tack!

6,27kr i skatt om du har 1000kr på kontot, yes.
2014-06-15, 19:08
Medlem
Någon från Avanza,

Jag som kund hos er skulle alltid vilja ha realtidskurser i appen och på webben. Kan ni inte ordna så att man har två nivåer av inläggningar varav en alltid kan vara igång på en enhet, t.ex. telefon, där realtidskurser finns, men orderläggning kräver inloggning igen, eller något i den stilen?
2014-06-15, 20:47
Medlem
Hej.

Har ett fondinnehav i Handelsbanken som har en värdeutveckling på: 119%.

Är nu intresserad att lägga in kapital i Avanza Zero, och om jag förstår det rätt kommer jag bli tvungen att skatta 30% på fonderna i Handelsbanken?

Är det smartare då att börja månadsspara i Avanza Zero för att bygga upp kapital på den vägen än att flytta över från Handelsbanken?
2014-06-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Någon som sitter på en bra länk till någon sida och/eller bok som förklarar grunderna hur det här med aktiehandel fungerar på ett utförligt sätt?

The Intelligent Investor: Benjamin Graham
2014-06-15, 22:25
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
Hej.

Är nu intresserad att lägga in kapital i Avanza Zero, och om jag förstår det rätt kommer jag bli tvungen att skatta 30% på fonderna i Handelsbanken?

Är det smartare då att börja månadsspara i Avanza Zero för att bygga upp kapital på den vägen än att flytta över från Handelsbanken?

Jag har för mig att det inte är någon vinstskatt om man flyttar mellan fonder, utan bara då man faktiskt tar ut pengarna.

Men jag kan ha fel.
2014-06-15, 22:58
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
Hej.

Du kommer att få skatta bort 30% av vinsten (allt annat lika) om du säljer fonden.

Utan att räkna på det antar jag att man måste få en ganska mycket bättre avkastning i och med fondbytet för att det skall löna sig, pga skatteavbränningen. Det är /alltid/ bättre att skjuta upp skatten så länge som möjligt. Det är svårt att ge dig råd utan mer info. Det beror även på vilken fond det handlar om
2014-06-16, 00:43
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Bumpar min fråga.

den har rating +++++
Senast redigerad av 927 2014-06-16 kl. 00:49.
2014-06-16, 10:00
Medlem
Narcoticas avatar
Snabb fråga. Om man läser en tung matematisk utbildning. Kan man fortfarande få CSN-pengar för typ sjukt basic repitionskurser i matematik?
2014-06-16, 10:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcotica
Snabb fråga. Om man läser en tung matematisk utbildning. Kan man fortfarande få CSN-pengar för typ sjukt basic repitionskurser i matematik?
Såvida inte din "tung matematisk utbildning" innebär forskarutbildning (för att att bli doktor eller licenciat) så bryr sig inte csn. Låter skolan dig läsa kursen så har csn inget problem.
2014-06-16, 11:16
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Varför läser du naturvetenskapligt år om du vill in på TFHS? Eftersom det krävs maC för basåret tordes du bara sakna fys1 ?
Jag har både MaC och Fy1, men jag tror inte det direkt skadar att läsa mer naturvetenskapliga ämnen i väntan på att kunna söka till TFHS. Det är ju inte säkert att man kommer in hos TFHS, det är ju deras egna tester som avgör. Då kan det vara bra att gå basår och ev. söka Civ. Ingenjör eller liknande.
2014-06-16, 11:29
Medlem
Någon som läst basår på KTH som kan se sin merit i deras interna urvalsgrupper på Antagning.se? Ser meritvärde för BI och HP men inte de...
2014-06-16, 12:40
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yockoo
Någon som läst basår på KTH som kan se sin merit i deras interna urvalsgrupper på Antagning.se? Ser meritvärde för BI och HP men inte de...

Har samma som du, ringde upp antagning.se och de sa att det finns ett "Ärende under handläggning" på min ansökan, så de antog att det var T10-gruppen, platsgarantin, som KTH tar hand om.

Om inget har hänt om en vecka så bad de mig ringa igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in