2014-06-14, 00:43
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Ställer om frågan lite: vilket basår är svårast, det naturvetenskapliga eller det tekniska? Självklart är det ju individuellt men vad uppfattas som svårast?
Det naturvetenskapliga skulle jag vilja påstå, mycket för att man utöver matematiken, fysiken och kemin även klämmer in biologin. Å andra sidan är betygshetsen obefintlig, vilket tekniskt basår dras med på CTH, KTH och LiTH.
2014-06-14, 02:00
Medlem
queen-bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnybobby
Du sökte alltså för endast höstterminen och lade sedan till sommarstudierna i ansökan? I så fall lär du ju klara av 0.75 * (15+30) = 33.75 poäng under höstterminen för att kunna strunta helt i sommarkurserna. Det du bör göra är att snarast ändra ansökan så att den innefattar hela vårterminen också, vilket jag gjorde.

Förstår inte varför inte alla söker för både höst- och vårtermin samtidigt oavsett om man läser sommarkurser eller inte. I sällsynta fall kan ju poängen från jul-tentorna komma in sent, vilket betyder att man kan få svårigheter med att få nytt studiemedel för vårterminen om man inte har sökt för både höst- och vår redan från början.

Asså helvete Hur ska man kunna söka för HT och VT när man inte ens vet om man kommer in än?

Hade tänkte kugga sommarkurserna men nu måste jag ju klara dom. Herregud.
2014-06-14, 05:00
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen-bee
Asså helvete Hur ska man kunna söka för HT och VT när man inte ens vet om man kommer in än?

Hade tänkte kugga sommarkurserna men nu måste jag ju klara dom. Herregud.

sök och ej lämna studieförsäkran => du får inget bidrag!
2014-06-14, 11:14
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Att det blir tufft är jag beredd på. Jag är inte så lagd åt plugghållet då jag är inte så snabblärd som många andra. Dock har jag motivationen att verkligen börja plugga, men att det skulle vara SÅ svår med naturåret visste jag inte. Men då vet man vad man ger sig in på i väntan på att ansöka till TFHS! Tack för svaret!

Varför läser du naturvetenskapligt år om du vill in på TFHS? Eftersom det krävs maC för basåret tordes du bara sakna fys1 ?
2014-06-14, 16:20
Medlem
Vitalrepuss avatar
Här har jag gjort ett exempel på hur man beskattar en kapitalförsäkring och jag ville bara se om jag gör allting rätt.

Exempel: Kapitalförsäkringens totala värde: 1000kr
Statslåneräntan för år 2014: 2.09%
Kapitalskatt: 30% (Heter det kapitalskatt?)

För att beräkna skatten multipliceras kapitalskatten med statslåneräntan: 0.3 x 0.0209=0.00627
Detta värde multipliceras med värdet av kapitalförsäkringen: 1000 x 0.00627=6.27

Det man betalar i skatt är alltså 6.27kr, är det rätt?

Jag undrar dessutom om denna 30% skatt har något namn? Heter det kapitalskatt?

Tack!
2014-06-14, 19:39
Medlem
Busstations avatar
Någon som sitter på en bra länk till någon sida och/eller bok som förklarar grunderna hur det här med aktiehandel fungerar på ett utförligt sätt?
2014-06-14, 19:45
Medlem
Läser två sommarkurser á 7,5 HP som jag har sökt bidrag för. Nu vill jag dock hoppa av den ena, för att istället läsa Sommarmatte+Sommarprogrammering(5+3=8 HP). De två sistnämnda är det platsgaranti på men antagningen sker tydligen i slutet av juni. Går detta att ordna själv på något sätt eller måste jag kontakta CSN?
2014-06-14, 23:47
Medlem
Ticklas avatar
Sålde min bostadsrätt för ett tag sen (maj), gav en vinst på 100k. Visst är det nu möjligt att dela upp dessa pengar på båda terminerna?

Jobbar även extra så kommer tyvärr garanterat komma över fribeloppet, men är det att rekommendera att strunta rapportera till CSN om min inkomst? Tänker att CSN skickar något fint brev där de frågar hur jag vill dela upp inkomsterna över året samt betalningskrav efter det.

Känns smidigast åtminstone.

Kan också säga att jag inte har en riktigt aning om hur mycket jag kommer tjäna detta år på mitt jobb. Beror lite på hur mycket jag själv vill jobba.

Edit: Ytterligare fråga.

Om jag struntar ta CSN nu i höst, kan jag då redovisa min lön under månad 7-12 med mina lönespeccar och fördela resterande lön under hela året samt bostadsförsäljning genom att inte redovisa dessa alls?
Senast redigerad av Tickla 2014-06-15 kl. 00:03.
2014-06-15, 00:37
Medlem
StarSuckers avatar
Nu är min ansökan behandlad från basåret (KTH) och det står att jag är behörig till mina ansökningar till civ.ing på KTH men jag är enbart i urvalsgrupperna BI och HP. Står urvalsgruppen T10 med på antagning.se?

Man ska ha lämnat in en blankett, som jag har lämnat in, där man skriver under att man vill utnyttja sin garantiplats. Detta är ett tillfälle då jag är sjukligt nervös över handhavande fel hos studievägledarna inne på KTH, för vid just det tillfället jag lämnade in så satt vägledaren i ett möte men pekade på att jag skulle lämna i dennas fack vid dörren vilket jag gjorde. Sen dess har jag inte haft någon kontroll överhuvudtaget om vad som hänt med pappret, och jag har svårt att släppa känslan att något har gått åt helvete. (Som vad kan jag inte säga, det borde vara lugnt.)

Hatar detta, mitt kontrollbehov. Jag kommer bli en förbaskat dålig tonårsförälder när jag blir äldre...
2014-06-15, 14:30
Medlem
Är det en nackdel att ha köpt samma fond via två olika banker vid två olika tillfällen?
Bör jag istället samla pengarna?
2014-06-15, 17:18
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Sålde min bostadsrätt för ett tag sen (maj), gav en vinst på 100k. Visst är det nu möjligt att dela upp dessa pengar på båda terminerna?
Enligt CSN:s hemsida:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp/kontroll-inkomst-1.2567

Exempel - Zari har sålt en bostadsrätt och fått inkomster över fribeloppet

Zari har haft studiemedel på heltid i 20 veckor under vårterminen 2012. I mars 2012 sålde hon sin bostadsrätt. I sin ansökan om studiemedel har Zari inte meddelat någon inkomst till CSN. I december 2013 får CSN uppgifter från Skatteverket om att hon haft inkomster över fribeloppet.

Zaris inkomst, kr (vinst vid försäljning av bostadsrätt)
Fribelopp första kalenderhalvåret, kr
240 000 70 400

CSN skickar ett brev till Zari om att hon ska redovisa hur inkomsten var fördelad under 2012.

Zari kan välja att antingen redovisa den vinst hon fått vid försäljningen (inkomst av kapital) med hälften på varje kalenderhalvår eller redovisa hela vinsten på första kalenderhalvåret. Hon väljer att redovisa sin inkomst med hälften på varje kalenderhalvår, eftersom återkravet då blir lägre än om inkomsten fördelas på första kalenderhalvåret. Zari behöver då bara meddela CSN att inkomsten fördelats lika mellan kalenderhalvåren.

CSN fördelar den vinst Zari fått vid försäljningen (inkomst av kapital) på det sätt hon valt.

CSN:s beslut om inkomstfördelning
Första kalenderhalvåret: 120 000 kr (70 400 kr)
Andra kalenderhalvåret: 120 000 kr

Zari får ett återkrav för vårterminen 2012 på 30 256 kronor, eftersom hon tjänat 49 600 kronor över fribeloppet. Hon måste också betala återkravsränta (3,99 procent under 2014).
2014-06-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicee
Är det en nackdel att ha köpt samma fond via två olika banker vid två olika tillfällen?
Bör jag istället samla pengarna?

Du får väl betala två st fondförvaltningsavgifter om du har samma fond på två olika banker... tror jag. Samla ihop

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in