2014-06-12, 18:53
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
En släkting sa till mig att Industrivärden C har en avgift på 0.17 %. Trodde inte investmentbolag som handlas som en aktie hade avgifter, bara fonder. Vem av oss är det som har missuppfattat?

Vad din släkting syftar på är troligen att Industrivärdens interna kostnader i förhållande till dess tillgångar är i häradet 0,17%. Detta ser han då som liknande en avgift.
2014-06-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
En släkting sa till mig att Industrivärden C har en avgift på 0.17 %. Trodde inte investmentbolag som handlas som en aktie hade avgifter, bara fonder. Vem av oss är det som har missuppfattat?

Du.
2014-06-12, 21:00
Medlem
Towans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Hur är Nordea Småbolag Norden som fond?
Bumpar min fråga.
2014-06-12, 23:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Utan att gå in vidare på det så fördelar jag mina utländska aktier 70/30 KF/ISK.

Skulle du rekommendera att jag la Vanguard Total Market ETF i ISK eller KF?

Den verkar dela ut ca 1% och jag kommer antagligen att ha runt 25% av mitt kapital i den fonden på sikt. Inget annat i min ISK delar ut (Avanza Zero och Danske Invest Global Index).

Dvs utdelningar från fonden kommer att vara typ 0.25% av mitt totala kapital.

Jag gissar att USA drar 15% av detta i skatt, dvs totalt runt 0.03% av totalt kapital.

Borde väl gå att dra av fullt ut mot schablonskatten i en ISK?

Får man någon info om hur mycket skatt som dragits eller måste man räkna ut det själv?

Tacksam för svar, du verkar ha koll på utländsk källskatt.
2014-06-13, 12:02
Medlem
fuskarens avatar
På Avanza när jag går in på kontoöversikten där man ser en graf över hur ens värdepapper har ökat, så skiljer sig procenten som jag ser i tabellen med den som står i grafen. Vad är skillnaden på dessa?
Båda har samma avkastning, men den ena säger att det har ökat 22.5% men den andra i grafen säger 25%.
2014-06-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
På Avanza när jag går in på kontoöversikten där man ser en graf över hur ens värdepapper har ökat, så skiljer sig procenten som jag ser i tabellen med den som står i grafen. Vad är skillnaden på dessa?
Båda har samma avkastning, men den ena säger att det har ökat 22.5% men den andra i grafen säger 25%.

Har du likvida medel?
2014-06-13, 12:10
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Har du likvida medel?
Nej, det har jag inte, om jag räknar ut själv så är det 22.5% som stämmer. Det som visas i grafen vet jag inte hur de kommer fram till.
2014-06-13, 12:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej, det har jag inte, om jag räknar ut själv så är det 22.5% som stämmer. Det som visas i grafen vet jag inte hur de kommer fram till.
Avanza försöker förklara sina olika sätt att räkna bland annat i detta inlägg.
2014-06-13, 12:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej!

Vi har samlat de vanligaste frågorna om hur kontoöversikten och kontografen beräknas här.

Där besvaras bland annat den frågan du ställde, både med bild och text. Jag klipper även in svaret här om fler är intresserade!

"Utveckling i procent" och "avkastning i procent" för respektive värdepapper visar olika information. Den största skillnaden är att "avkastning" i din innehavslista endast visar utvecklingen på de värdepapper du äger, under den tid du har ägt dem. "Utveckling i procent" till höger om grafen visar utvecklingen för hela ditt konto. "Utveckling i procent" tar hänsyn till utvecklingen på kontot under perioden, oavsett om du har sålt eller köpt värdepapper under tiden och tar även hänsyn till utdelningar. "Avkastning" i din innehavslista tar däremot inte hänsyn till utdelningar och påverkas om du säljer av eller köper ett värdepapper.

"Utveckling i procent" och "avkastning" i innehavslistan beräknas även på olika sätt, vilket medför att dessa också kan skilja sig åt. Avkastning i procent i innehavslistan beräknas genom att ta skillnaden mellan din genomsnittliga inköpskostnad och nuvarande marknadsvärde, dvs din procentuella avkastning beräknat på avkastning i kronor. Den visar alltså endast utvecklingen på de värdepapper du äger, under tiden du har ägt dem.

/Kristoffer, Avanza
2014-06-13, 16:12
Medlem
Timpsiii: Har precis gått naturvetenskapliga i Göteborg och har en gammal gymnasiepolare som gick tekniskt på KTH. Han och jag är ungefär lika skickliga vad gäller studier, och han verkade aldrig ha några bekymmer med att klara kurserna, utan problemet var snarare att få de betyg han ville på tentorna.

På GU var det lite hårdare. Betygsskalan går från U till VG men att ha VG är egentligen samma som G då betygen inte används för att särskilja mellan sökande till garantiplatser. Kanske också var av detta skäl som naturbasåret var såpass svårt. Jag blev nästan underkänd i biologi men klarade mig precis på sista omtentan nu i vår.

Deras upplägg verkar också skilja sig lite. Tekniskt basår läste alla ämnena samtidigt i ett lägre tempo, medan det naturvetenskapliga först hade matte/fysik på halvfart och sedan kemi på helfart, sist biologi på helfart. En "gymnasiekurs" på helfart går FORT, och det var många som klarat sig bra tidigare som började kugga när kemin drog igång.

Vad jag hört av vänner som läst annat på universitetet så är naturbasåret en av de mest intensiva utbildningarna du kan gå som inte är läkare, juridik och psykologi. Bered dig på att plugga järnet.
2014-06-13, 16:23
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Timpsiii: Har precis gått naturvetenskapliga i Göteborg och har en gammal gymnasiepolare som gick tekniskt på KTH. Han och jag är ungefär lika skickliga vad gäller studier, och han verkade aldrig ha några bekymmer med att klara kurserna, utan problemet var snarare att få de betyg han ville på tentorna.

På GU var det lite hårdare. Betygsskalan går från U till VG men att ha VG är egentligen samma som G då betygen inte används för att särskilja mellan sökande till garantiplatser. Kanske också var av detta skäl som naturbasåret var såpass svårt. Jag blev nästan underkänd i biologi men klarade mig precis på sista omtentan nu i vår.

Deras upplägg verkar också skilja sig lite. Tekniskt basår läste alla ämnena samtidigt i ett lägre tempo, medan det naturvetenskapliga först hade matte/fysik på halvfart och sedan kemi på helfart, sist biologi på helfart. En "gymnasiekurs" på helfart går FORT, och det var många som klarat sig bra tidigare som började kugga när kemin drog igång.

Vad jag hört av vänner som läst annat på universitetet så är naturbasåret en av de mest intensiva utbildningarna du kan gå som inte är läkare, juridik och psykologi. Bered dig på att plugga järnet.
Att det blir tufft är jag beredd på. Jag är inte så lagd åt plugghållet då jag är inte så snabblärd som många andra. Dock har jag motivationen att verkligen börja plugga, men att det skulle vara SÅ svår med naturåret visste jag inte. Men då vet man vad man ger sig in på i väntan på att ansöka till TFHS! Tack för svaret!
2014-06-14, 00:18
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Att det blir tufft är jag beredd på. Jag är inte så lagd åt plugghållet då jag är inte så snabblärd som många andra. Dock har jag motivationen att verkligen börja plugga, men att det skulle vara SÅ svår med naturåret visste jag inte. Men då vet man vad man ger sig in på i väntan på att ansöka till TFHS! Tack för svaret!

Det är inte svårt som i att "Herregud jag kommer inte fatta någonting!". Det är väldigt, väldigt överkomliga saker.
Svårigheten är att hålla igång och veta att även fast man uppfattar saker som enkla på lektionerna så måste man ändå hem och öva för att kunna gå vidare och ta in ny information. Med andra ord, hålla ikapp med tempot. Så länge du lägger ner några timmar per dag på repetition så kommer det absolut inte vara några problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in