Citat:
Ursprungligen postat av
intesakul
Spännande tråd och spännande fall. Olycksteorin verkar mest sannolik. Så här spekulerar jag:
Viola beskrivs som blyg och dessutom tuktad av fadern. Hon har fått stryk och bannor och är ledsen och rädd. Förmodligen har hon ont. Grälet tar fart igen. Viola rusar ut. Hon har för bråttom att ta på sig mössan, hon vill bara fly undan ytterligare slag och har ingen annan plan än att komma från fadern en kort stund.
Ute är det mörkt. Hon vill inte gå mot vägen. Åka buss utan pengar är otänkbart. Ställer hon sig vid vägen kommer också pappan vara ikapp henne långt innan bussen kommer.
Viola rusar med tårar i ögonen mot älven. Ingen belysning. Tårarna gör det än svårare att se. Att hon skyndar sig är för att hon förväntar sig att den stränga fadern inte tolererar sådan trots. Vilken minut som helst har han fått på sig skorna och kommer jaga henne. Så Viola springer ut på älven. Iskallt vatten fyller hennes skor. Det tar bara en minut innan kroppen är helt nedkyld.
Först vid midnatt ger sig fadern ut. Det är kallt och Viola är inte i ladugården som han trodde. Han är fortfarande arg och tänker inte irra runt i mörkret och leta efter den olydiga dottern. Hon kommer väl tillbaka i morgon och då ska hon få höra ett sanningens ord. Styvmor är vaken längre. Hon oroar sig för Viola och vill vara vaken när hon kommer in.
Pojkvännen i granngården ser att det lyser och ser också när Violas pappa går ett varv för att spana efter Viola.
När Viola inte kommer hem på morgonen tänker föräldrarna att flickan håller sig undan medvetet. De ringer några samtal men först när ingen annan har sett Viola blir de oroliga för att något har hänt henne. Örfilarna vill de inte nämna. De vill ha hjälp att finna henne, inte bli misstänkta.
Violas kropp är nu en bit nedströms. Vaken har snöat över.
Olycksteorin gällande Violas försvinnande tycker jag också är den mest sannolika.
Tycker att dina spekulationer kan vara fullt möjliga. Hatten som hon hade på sig blev kvar hemma hos föräldrarna. Kappan hade hon på sig. Säkert en tung vinterkappa som blev ännu tyngre när den kom i kontakt med vatten.
Även om hon skulle ha haft busspengar, så undrar jag om det ens gick en buss vid ca 19.00-tiden en lördag kväll 1948 från denna lilla ort?
Jag tror också att det hela kom att gå mycket fort när hon väl ev. sprang ut på isen arg och upprörd tills hon ev. hamnade i en vak. Eftersom hon bodde i Sollefteå så kan det mycket väl ha funnits en eller t.o.m. flera vakar som hon inte kände till.