2014-03-30, 17:13
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag har heller aldrig läst någonting om att det skulle ha funnits ett barn med i bilden. Om så skulle ha varit fallet skulle säkert föreståndarinnan och arbetskamraterna ha vetat om detta eller åtminstone misstänkt något.

Personligen tror jag inte att det fanns något barn med i bilden när Viola försvann.

Skulle Vio*a vänta barn med sin egen far skulle säkert endast Vio*a och fadern veta om det.
Det kan ha varit anledningen till, att fadern tvingade dottern, att komma hem!
För, att gå längre skulle det inte förvåna mig om fadern ordnade en abort.
Citera
2014-03-30, 20:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Så du menar på fullaste allvar att Viola skulle varit gravid utan att någon känt till det trots att hon bodde på lasarettets elevhem med andra flickor och en vuxen kvinna, förmodligen sjuksköterska, som var ansvarig för elevernas väl och ve tätt inpå? Graviditet brukar som du möjligen inte känner till ge en hel del symtom som är svåra att dölja och Viola var mycket ung och oerfaren, knappast kapabel att förutse och undanhålla kräkningar, växande mage mm.

Dessutom samtidigt som hon hade hårt fysiskt arbete som sjukvårdsbiträde?

Det är verkligen inga dåliga anklagelser du riktar mot Violas far.
Citera
2014-03-30, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olycka på Faxälven?

Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Skulle Vio*a vänta barn med sin egen far skulle säkert endast Vio*a och fadern veta om det.
Det kan ha varit anledningen till, att fadern tvingade dottern, att komma hem!
För, att gå längre skulle det inte förvåna mig om fadern ordnade en abort.

Nej jag tror verkligen inte att det skulle kunna ha varit på det här sättet. Ingenstans, mig veterligen, har det funnits några sådana misstanker. Fadern verkar ha varit en mycket speciell person men han ville säkert hennes bästa. Så som han såg det. Tyvärr så kunde han inte förstå att Viola hade vuxit upp till en ung kvinna och vad detta innebar.

Jag tror fortfarande att hon omkom genom en olycka på Faxälvens is efter att hon springande hade lämnat sitt föräldrahem.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-30 kl. 21:18.
Citera
2014-04-18, 19:55
Medlem
intesakuls avatar
Spännande tråd och spännande fall. Olycksteorin verkar mest sannolik. Så här spekulerar jag:

Viola beskrivs som blyg och dessutom tuktad av fadern. Hon har fått stryk och bannor och är ledsen och rädd. Förmodligen har hon ont. Grälet tar fart igen. Viola rusar ut. Hon har för bråttom att ta på sig mössan, hon vill bara fly undan ytterligare slag och har ingen annan plan än att komma från fadern en kort stund.

Ute är det mörkt. Hon vill inte gå mot vägen. Åka buss utan pengar är otänkbart. Ställer hon sig vid vägen kommer också pappan vara ikapp henne långt innan bussen kommer.

Viola rusar med tårar i ögonen mot älven. Ingen belysning. Tårarna gör det än svårare att se. Att hon skyndar sig är för att hon förväntar sig att den stränga fadern inte tolererar sådan trots. Vilken minut som helst har han fått på sig skorna och kommer jaga henne. Så Viola springer ut på älven. Iskallt vatten fyller hennes skor. Det tar bara en minut innan kroppen är helt nedkyld.

Först vid midnatt ger sig fadern ut. Det är kallt och Viola är inte i ladugården som han trodde. Han är fortfarande arg och tänker inte irra runt i mörkret och leta efter den olydiga dottern. Hon kommer väl tillbaka i morgon och då ska hon få höra ett sanningens ord. Styvmor är vaken längre. Hon oroar sig för Viola och vill vara vaken när hon kommer in.

Pojkvännen i granngården ser att det lyser och ser också när Violas pappa går ett varv för att spana efter Viola.

När Viola inte kommer hem på morgonen tänker föräldrarna att flickan håller sig undan medvetet. De ringer några samtal men först när ingen annan har sett Viola blir de oroliga för att något har hänt henne. Örfilarna vill de inte nämna. De vill ha hjälp att finna henne, inte bli misstänkta.

Violas kropp är nu en bit nedströms. Vaken har snöat över.
Citera
2014-04-19, 14:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesakul
...Violas kropp är nu en bit nedströms. Vaken har snöat över.

Din teori är lika bra som någon annans eftersom Viola försvann "spårlöst". För att klargöra; isen låg på älven och som tidigare nämnts tillräckligt tjock för att man skulle våga gena med byns kor över den. Gick Viola ner sig gjorde hon sannolikt så i den vak som fanns upphuggen.

Mig veterligt har aldrig framkommit hur väl vaken var utmärkt eller om Viola kände till den - hon bodde ju i Sollefteå sedan en tid tillbaka. Föll hon i vaken klädd i vinterkläder, kanske även i strömt vatten, var det sannolikt över på ett ögonblick.
Citera
2014-04-19, 17:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fullt möjlig spekulation.

Citat:
Ursprungligen postat av intesakul
Spännande tråd och spännande fall. Olycksteorin verkar mest sannolik. Så här spekulerar jag:

Viola beskrivs som blyg och dessutom tuktad av fadern. Hon har fått stryk och bannor och är ledsen och rädd. Förmodligen har hon ont. Grälet tar fart igen. Viola rusar ut. Hon har för bråttom att ta på sig mössan, hon vill bara fly undan ytterligare slag och har ingen annan plan än att komma från fadern en kort stund.

Ute är det mörkt. Hon vill inte gå mot vägen. Åka buss utan pengar är otänkbart. Ställer hon sig vid vägen kommer också pappan vara ikapp henne långt innan bussen kommer.

Viola rusar med tårar i ögonen mot älven. Ingen belysning. Tårarna gör det än svårare att se. Att hon skyndar sig är för att hon förväntar sig att den stränga fadern inte tolererar sådan trots. Vilken minut som helst har han fått på sig skorna och kommer jaga henne. Så Viola springer ut på älven. Iskallt vatten fyller hennes skor. Det tar bara en minut innan kroppen är helt nedkyld.

Först vid midnatt ger sig fadern ut. Det är kallt och Viola är inte i ladugården som han trodde. Han är fortfarande arg och tänker inte irra runt i mörkret och leta efter den olydiga dottern. Hon kommer väl tillbaka i morgon och då ska hon få höra ett sanningens ord. Styvmor är vaken längre. Hon oroar sig för Viola och vill vara vaken när hon kommer in.

Pojkvännen i granngården ser att det lyser och ser också när Violas pappa går ett varv för att spana efter Viola.

När Viola inte kommer hem på morgonen tänker föräldrarna att flickan håller sig undan medvetet. De ringer några samtal men först när ingen annan har sett Viola blir de oroliga för att något har hänt henne. Örfilarna vill de inte nämna. De vill ha hjälp att finna henne, inte bli misstänkta.

Violas kropp är nu en bit nedströms. Vaken har snöat över.

Olycksteorin gällande Violas försvinnande tycker jag också är den mest sannolika.

Tycker att dina spekulationer kan vara fullt möjliga. Hatten som hon hade på sig blev kvar hemma hos föräldrarna. Kappan hade hon på sig. Säkert en tung vinterkappa som blev ännu tyngre när den kom i kontakt med vatten.

Även om hon skulle ha haft busspengar, så undrar jag om det ens gick en buss vid ca 19.00-tiden en lördag kväll 1948 från denna lilla ort?

Jag tror också att det hela kom att gå mycket fort när hon väl ev. sprang ut på isen arg och upprörd tills hon ev. hamnade i en vak. Eftersom hon bodde i Sollefteå så kan det mycket väl ha funnits en eller t.o.m. flera vakar som hon inte kände till.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-19 kl. 17:07.
Citera
2014-04-19, 18:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Olycksteorin gällande Violas försvinnande tycker jag också är den mest sannolika.

Tycker att dina spekulationer kan vara fullt möjliga. Hatten som hon hade på sig blev kvar hemma hos föräldrarna. Kappan hade hon på sig. Säkert en tung vinterkappa som blev ännu tyngre när den kom i kontakt med vatten.

Även om hon skulle ha haft busspengar, så undrar jag om det ens gick en buss vid ca 19.00-tiden en lördag kväll 1948 från denna lilla ort?

Jag tror också att det hela kom att gå mycket fort när hon väl ev. sprang ut på isen arg och upprörd tills hon ev. hamnade i en vak. Eftersom hon bodde i Sollefteå så kan det mycket väl ha funnits en eller t.o.m. flera vakar som hon inte kände till.

Det gick en kvälls-buss.

källa: samtal med författaren till Fallet Viola NK 2000

Lite korrigeringar bara..Viola gick lugnt och stilla ut genom dörren. Innan dess sa hon: "Ja..jag ska stanna". Detta är förstås föräldrarnas egen uppgift. Och det enda vi har att gå efter. Om någon annan visste något... så berättade denne/denna aldrig det.
Senast redigerad av Crime-boy 2014-04-19 kl. 18:52.
Citera
2014-04-19, 20:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det gick en kvällsbuss.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det gick en kvälls-buss.

källa: samtal med författaren till Fallet Viola NK 2000

Lite korrigeringar bara..Viola gick lugnt och stilla ut genom dörren. Innan dess sa hon: "Ja..jag ska stanna". Detta är förstås föräldrarnas egen uppgift. Och det enda vi har att gå efter. Om någon annan visste något... så berättade denne/denna aldrig det.

Vad bra att känner till detta med bussen. Vet du när på lördagskvällen den avgick?

När du skriver detta att Viola gick lugnt och stilla ut genom dörren, så kommer jag ihåg att så var det. "Ja... jag skall stanna" sa hon strax innan. Ja, troligtvis kom hon att göra det men inte på det sätt som föräldrarna trodde hon menade.

Man kan ju fundera över vad Viola själv ev. kan ha menat med dessa ord?

Naturligtvis har vi här inga andra uppgifter än föräldrarnas att gå efter.
Citera
2014-04-20, 06:22
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Vad bra att känner till detta med bussen. Vet du när på lördagskvällen den avgick?

När du skriver detta att Viola gick lugnt och stilla ut genom dörren, så kommer jag ihåg att så var det. "Ja... jag skall stanna" sa hon strax innan. Ja, troligtvis kom hon att göra det men inte på det sätt som föräldrarna trodde hon menade.

Man kan ju fundera över vad Viola själv ev. kan ha menat med dessa ord?

Naturligtvis har vi här inga andra uppgifter än föräldrarnas att gå efter.

Nej..tyvärr vet jag inte den exakta tiden men det bör väl varit vid 8-tiden? Jag tror inte att kvällsbussarna gick senare än så. Åtminstone inte på landsbygden.

Ja.. Viola sa en del som är svårt att förstå i sammanhanget? "Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll". Så sa hon ju till sina kamrater på elevhemmet. Planerade hon ett självmord? En flykt? Visste hon vad som skulle hända?
Citera
2014-04-20, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad menade Viola?

Citat:
Nej..tyvärr vet jag inte den exakta tiden men det bör väl varit vid 8-tiden? Jag tror inte att kvällsbussarna gick senare än så. Åtminstone inte på landsbygden.

Ja.. Viola sa en del som är svårt att förstå i sammanhanget? "Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll". Så sa hon ju till sina kamrater på elevhemmet. Planerade hon ett självmord? En flykt? Visste hon vad som skulle hända?

Det tror inte jag heller. De allmänna transportmedlen var t.o.m. under 1960-talet på landsbygden inte något vidare. Ännu sämre måste de ha varit ca 20 år tidigare.

Vad kan hon ha menat med detta hon sa till sina kamrater på elevhemmet i Sollefteå?

Kan hon ha planerat ett självmord? Visste hon vad som skulle komma att hända? Tyvärr kommer vi aldrig att få något svar på bl.a. dessa mycket intressanta frågor.

Flykt tror jag inte på.
Citera
2014-04-20, 18:00
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Det tror inte jag heller. De allmänna transportmedlen var t.o.m. under 1960-talet på landsbygden inte något vidare. Ännu sämre måste de ha varit ca 20 år tidigare.

Vad kan hon ha menat med detta hon sa till sina kamrater på elevhemmet i Sollefteå?

Kan hon ha planerat ett självmord? Visste hon vad som skulle komma att hända? Tyvärr kommer vi aldrig att få något svar på bl.a. dessa mycket intressanta frågor.

Flykt tror jag inte på.

Nej..flykt är nog uteslutet. Inga pengar..omyndig..inget pass..efterlyst i varenda tidning. Och inte ett enda livstecken på över 60 år? Knappast troligt.
Citera
2014-04-20, 21:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flykt knappast troligt.

Citat:
Nej..flykt är nog uteslutet. Inga pengar..omyndig..inget pass..efterlyst i varenda tidning. Och inte ett enda livstecken på över 60 år? Knappast troligt.

Ja, det är nog helt uteslutet. Hade Viola velat fly hade det ju varit lättare för henne om hon hade gjort detta från Sollefteå istället.

Att 1948 ta sig över Sveriges gräns så fodrades det pass. T.o.m. till Norge. Utöver detta inga pengar, omyndig samt efterlyst i varenda tidning, så låter verkligen inte en flykt knappast troligt.

Att hon aldrig har hört av sig på snart 66 år gör inte precis flyktscenariot mer troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in