2014-06-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag sitter på en restaurang och äter. Det är ganska mycket folk, men de håller en lugn ton. Plötsligt börjar ett litet barn gallskrika. Och det slutar inte, bebisskriket bara fortsätter. Det skär i öronen. Nu tänkte jag inte att den här tråden ska handla om barns rätt att skrika. Istället vänder jag mig till er föräldrar. Vad tänker ni i dessa ögonblick? Skäms ni? Funderar ni på att lämna restaurangen när ert barn gallskriker, med respekt för alla andra? Eller tänker ni att det är er fulla rätt att ha med era skrikande barn, och att ingen har någon rätt att vilka äta i lugn och ro?

Helt enkelt: Vad försiggår i ditt huvud när din unge gallskriker i en annars lugn miljö och stör alla omkring er?

Hänt flera gånger med våran dotter..
Hände senast igår på försäkringskassan..
Var fullt med folk, runt 30stycken..
Allt var lugnt då folk satt o prata med varandra.
Sedan börjar dottern verkligen gallskrika från ingenstans som hon kan göra ibland..
Jag tog barnvagnen och gick ut med henne en stund tills det var våran tur.
Tog ett varv runt kvarteret och sedan var hon nöjd..
Föräldrar som låter sina barn skrika förstår jag inte ?
Jag tål inte barnskrik då jag verkligen blir så frustrerad då pga det höga ljudet.
Citera
2014-06-14, 23:13
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Jag har tvillingar, nu drygt två år. Jag får helt enkelt finna mig i att restaurangbesök, bröllop , begravningar och liknande är uteslutet med dom i sällskap. Visst ska ungar vara ungar och ungar låter mycket och ofta. Men vuxna skall även få vara vuxna i en lugn miljö. Visst kan jag ta med dom på den lokala pizzerian eller nån av hamburgerkedjorna men en restaurang med riktig duk på bordet får vänta. Jag skäms och blir kallsvettig av mina egna barn oprovocerade skrik. Jag hör tydligt om det är på riktigt eller bara tramsskrik.

Jag gillar inte heller när dom lubbar runt och irriterar låtsasleende människor även om ungarna är tysta. Jag blir själv irriterad på snoriga ungar som kommer och glor på en när man är upptagen med annat.

Det låter som jag hatar barn men det gör jag verkligen inte. Jag älskar att busa och härja med alla typer av ungar men vid rätt tillfälle.

Jag försöker så jävla mycket jag kan att uppfostra mina gangsters till att ha tålamod och acceptera att nej är ett nej. Jag är konsekvent men likt förbannat kan dom gapa och skrika när jag vägrar dom godis eller liknande i t ex en affär.
Vad fan skall jag göra? Jag behöver ju handla och att klappa till dom är dels olagligt och ger sannolikt motsatt effekt. Det är lite pinsamt att ställa till en stor scen av det så man kan nog verka lite som man skiter i det, men tro mig jag kokar inombords.

Min gode herre - du får här en medalj för ditt sunda förnuft. Jag tror du kommer lyckas kalasbra med dina kids!
Citera
2014-06-15, 00:39
Medlem
NewDeers avatar
Jag skämdes oerhört mycket när min dotter skrek när jag var bland folk. Försökte såklart trösta henne, men efter erfarenhet så vet jag att det enda som funkade var att låta henne skrika ut det (detta gällde då hon inte var hungrig eller behövde blöjbyte vill säga) - oftast var hon övertrött och somnade snart. Men folk tittade ju på en och undrade varför man inte tog upp ungen, med all rätt. Jag har kommit på mig själv att göra samma sak nu

Iaf, så finns det inget mer störande än barnskrik och jag skulle aldrig ens kommit på tanken att ta med min bebis till en restaurang. Herregud, folk betalar ju för att äta där! De ska få slippa sånt.
Citera
2014-06-15, 01:30
Medlem
G4Ls avatar
Citat:
Jag sitter på en restaurang och äter. Det är ganska mycket folk, men de håller en lugn ton. Plötsligt börjar ett litet barn gallskrika. Och det slutar inte, bebisskriket bara fortsätter. Det skär i öronen. Nu tänkte jag inte att den här tråden ska handla om barns rätt att skrika. Istället vänder jag mig till er föräldrar. Vad tänker ni i dessa ögonblick? Skäms ni? Funderar ni på att lämna restaurangen när ert barn gallskriker, med respekt för alla andra? Eller tänker ni att det är er fulla rätt att ha med era skrikande barn, och att ingen har någon rätt att vilka äta i lugn och ro?

Helt enkelt: Vad försiggår i ditt huvud när din unge gallskriker i en annars lugn miljö och stör alla omkring er?

Det är för mig väldigt stor skillnad på när ett spädbarn skriker samt ett lite äldre barn. Men ja jag skäms verkligen när min dotter inte kan bete sig ute.
Min dotter är nu 2,5 år och ja jag går på restaurang med henne, men kan hon inte sköta sig går jag självklart med henne därifrån. Samma gäller om vi är på affären, jag släpper allt och bara går med henne ut. Jag hatar känslan av att störa. Jag tror att jag tänker så mestadels för att min mamma jobbar inom restaurangbranschen och hon själv säger hur störande det är med barn som skriker och springer runt, dels för gästernas skull men också för att dom som jobbar inte vill springa på ett barn med het mat i händerna liksom. Men jag tror också att ett barn som får gå mycket på te.x restaurang kommer lära sig så småningom, så var det i alla fall för mig och mina syskon. Vi åt ute ofta och vi lärde oss att bete oss ute också.

Men sedan tar jag gärna med surfplattan eller mobilen som dottern kan sitta vid när hon ledsnar lite. Jag kan själv trots att jag har egna barn störa mig på andra skrikiga/stökiga barn.
Citera
2014-06-15, 08:38
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agharta
Jag har som tur är aldrig råkat ut för en sådan förnedrande situation. Man vill ju inte framstå som en slapp förälder som inte klarar av att uppfostra sina barn. Hade det hänt hade jag tagit med mig ungen ut omedelbart, inte minst för att markera att det är ett oacceptabelt beteende. Annars sker uppfostran bäst i hemmet där ungen får skrika bäst hon vill men får sin vilja igenom först när hon lugnat ner sig. Då får hon lära sig vilket beteende som lönar sig bäst.

Men du är pedofil och våldtar din dotter och hennes kompisgäng? Oj, förlåt, du blir tillsammans med dem och älskar med dem. My bad.
Citera
2014-06-15, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Vad tänker ni i dessa ögonblick?
Kan du inte vara tyst...

Skäms ni?
Nej, inte ett dugg.

Funderar ni på att lämna restaurangen när ert barn gallskriker, med respekt för alla andra?
Nej, jag försöker i första hand får barnet att ändra sinnesstämning eller dämpa sig på plats - först om det inte går så kan jag välja att lämna med barnet. Beroende på vad det gäller förstås - gastar barnet för att det vill lämna men inte får så lär jag inte göra det till viljes..

Eller tänker ni att det är er fulla rätt att ha med era skrikande barn, och att ingen har någon rätt att vilka äta i lugn och ro?
Hur gör du själv om ditt sällskap blir lite för högljutt? Säger till dem att hålla käften eller tar med dem ut av hänsyn till andras matro?
Citera
2014-06-15, 18:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G4L
Det är för mig väldigt stor skillnad på när ett spädbarn skriker samt ett lite äldre barn. Men ja jag skäms verkligen när min dotter inte kan bete sig ute.
Min dotter är nu 2,5 år och ja jag går på restaurang med henne, men kan hon inte sköta sig går jag självklart med henne därifrån. Samma gäller om vi är på affären, jag släpper allt och bara går med henne ut. Jag hatar känslan av att störa. Jag tror att jag tänker så mestadels för att min mamma jobbar inom restaurangbranschen och hon själv säger hur störande det är med barn som skriker och springer runt, dels för gästernas skull men också för att dom som jobbar inte vill springa på ett barn med het mat i händerna liksom. Men jag tror också att ett barn som får gå mycket på te.x restaurang kommer lära sig så småningom, så var det i alla fall för mig och mina syskon. Vi åt ute ofta och vi lärde oss att bete oss ute också.

Men sedan tar jag gärna med surfplattan eller mobilen som dottern kan sitta vid när hon ledsnar lite. Jag kan själv trots att jag har egna barn störa mig på andra skrikiga/stökiga barn.
Skriker och springer runt är skilt från skriker på grund av protest, hunger, eller vad det nu kan vara.

Jag har själv arbetat på restaurang, barn som rör sig under föräldrarnas kontroll är ingen fara - får de härja vilt däremot .. inte kul för personalen.
Barn som får utbrott vid bordet - inte okej för någon egentligen - men om föräldrarna försöker få barnet att dämpa sig har man överseende - det ingår att barn skriker. Föräldrar som skiter i att ungen vrålar som en mistlur däremot .. inte så kul.
Citera
2014-06-15, 18:07
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Eller tänker ni att det är er fulla rätt att ha med era skrikande barn, och att ingen har någon rätt att vilka äta i lugn och ro?
Hur gör du själv om ditt sällskap blir lite för högljutt? Säger till dem att hålla käften eller tar med dem ut av hänsyn till andras matro?

Jag har varken något juridiskt eller moraliskt ansvar för mitt sällskap, så på den frågan svarar jag nej.
Citera
2014-06-15, 18:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har varken något juridiskt eller moraliskt ansvar för mitt sällskap, så på den frågan svarar jag nej.
Juridiskt nej, moraliskt är du ju en del av ett störande sällskap och det faller ju givetvis på dig också.
Citera
2014-06-15, 18:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snallakillen
Hahaha! kommer ihåg en flygning jag hade mellan Lule-Arlanda för många år sedan..
Min son som då var runt 2-3 o ville springa omkring i planet då det skulle STARTA ....blev djävlat skogstokig då han var fastspänd o inte fick gå iväg..

Dessutom blev starten försenad då vi redan satt i planet i ca 30 min ...p.g.a snöröjning
Han gallskrek i 40 minuter från det vi satt i planet tills vi var i luften...
Så djävla SVETTIG har jag inte varit nån gång tror jag...Inkluderat fotbolls & hockeymatcher..
För egen del var det skitsamma men jag tänkte på alla stackare i planet som undra va det var för unge som gapa o skrek Fick tyst på han till slut o då vi landa var han hur glad som helst...

Då vi landa på Arlanda o mötte frugan såg hon på mig hur svettig jag var..Hahaha! Hon fattade att nånting hade hänt ! Tur det bara e 1 timmes flygning till Stockholm !
Satt själv på plan både till och hem från Florida med gallskrikande barn ombord - ena flygresan pågick det under någon timmes tid, andra tystnade barnet efter drygt en timme.

Min tanke var "stackars föräldrar" - eftersom jag vet att det är jättejobbigt med skrikande barn som inte alls är medgörliga och vill tystna oavsett vad man försöker med.
Barnskriket i sig störde inte mig och maken särskilt .. själv somnade jag till det .. lite tacksam över att det inte vad jag som behövde känna den där paniken som ett skrikande barn kan leda till..

Mitt råd är att man bara tar det lugnt och metodiskt och försöker utestänga alla andra och alla tankar på vad de kan tänkas tycka. En stressad förälder leder i allmänhet till att barnet skriker mer - inte mindre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in