Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Det är ju enligt mig en socialt fullt korrekt tanke. Varför tror du personligen att så få gör slag i saken? Eller är det kanske så att de första föräldrar inte alls tänker "måste härifrån så fort som möjligt"?
Själv tycker jag mig se ett mönster gällande ålder. Äldre föräldrar, så som män i medelfyrtioårsåldern som har småbarn, tycks vara mer mån om att inte störa. Funderar på om det kan ha att göra med att de hunnit ha ett liv med restaurangbesök där de stört sig varje gång, och nu inte vill vara "en sådan jävel med skrikande barn". De som får barn tidigt kanske inte hunnit komma till en period i livet med restaurangbesök och skrikande barn.
Personligen ser jag det som respektlöst att inte gå iväg till en avskild plats (exempelvis toaletten eller garderoben om man nu är på en restaurang, eller till och med gå ut från byggnaden) och ta itu med problemet där.
Men man kanske får dela upp problemet i minst två bitar beroende på barnets ålder:
Om ett spädbarn skriker är det oftast ganska lätt att få det till att inte skrika; är det hungrigt så mata det, är blöjan full så byt den. Bebisen kanske skriker ett par minuter men blir sedan tyst igen. Det tror jag de flesta människor är OK med, även på en restaurang. Skulle bebisen däremot ha kolik och skrika oavbrutet är man bra korkad och helt utan medkänsla för andra om man går på restaurang eller andra offentliga platser där folk vill ha lugn och ro.
Om ett något äldre barn börjar böla, säg en 2-3-åring, för att denne inte fick som den ville, ja då skall man självklart avlägsna barnet från platsen direkt och sedan tala vett med det. Vet inte om jag har sett någon speciell korrelation mellan föräldrarnas ålder och beteende, men många föräldrar tycks köra med två (i dessa sammanhang) till synes verkningslösa metoder: antingen försöker man pedagogiskt "komma ner på samma nivå" och tala med mjuk röst till barnet vilket mest tyckts reta upp ungarna än mer. Eller så ignorerar man barnet vilket inte heller får dem att sluta skrika.
Men det är i vilket fall respektlöst mot andra att låta sitt barn skrika i exempelvis affärer, på restauranger eller andra offentliga platser vi samsas om.