2014-06-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Nej jag ljuger inte. Två mikrovågsugnar och sin egen unge hade hon där under.

Har du en länk...till domen menar jag. För hon dömdes väl...
Senast redigerad av nantale 2014-06-15 kl. 14:19.
Citera
2014-06-15, 14:20
Medlem
wishyouwereheres avatar
2 micron (i kartong?) plus en unge verka lite mycke

dem e duktiga iaf, här e en som finns på video här hon hivar upp låda m borrmaskin mellan bena
http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/stjal-motorsag-och-borr---under-kjolen/

de e detta fallet, dem tog även en motorsåg
http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/56273/stal-motorsag-gomd-mellan-benen
Citat:
Men vittnet såg genast att den dyraste sågen, värd nästan 10 000 kronor, saknades.
Han sprang i kapp paret och efter parlamenterande tog kvinnan fram sågen, som hon gömt under sin kjol.
- Sågen vägde sex kilo och var kanske en halv meter lång. Hon måste haft sågen hängande under kjolen.
(FB) Stal motorsåg gömd mellan benen
Citera
2014-06-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
2 micron (i kartong?) plus en unge verka lite mycke

dem e duktiga iaf, här e en som finns på video här hon hivar upp låda m borrmaskin mellan bena
http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/stjal-motorsag-och-borr---under-kjolen/

de e detta fallet, dem tog även en motorsåg
http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/56273/stal-motorsag-gomd-mellan-benen

(FB) Stal motorsåg gömd mellan benen

I det fallet var kvinnan polsk medborgare. Om hon är rom vet jag inte. Men jag vet att hon inte hade den typ av kjol på sig som finska romer bär.
Citera
2014-06-15, 14:59
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
I det fallet var kvinnan polsk medborgare. Om hon är rom vet jag inte. Men jag vet att hon inte hade den typ av kjol på sig som finska romer bär.

Så du vet vad för kjol det var? Du kanske har en likadan eller kanske umgås med GM? Det är mycket du vet, det är jävligt säkert. Att gömma en motorsåg under en kjol är omöjligt om kjolen inte är en "kjol", mer känt som stöldverktyg av zigenartyp. Att GM i det fall nu länkar till råkade vara polska medborgare är helt irrelevant; Kjolen var en "kjol". Basta!
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2014-06-15, 15:04
Moderator
Här finns en tråd för mer generella diskussioner:

(FB) Myten om zigenarkvinnors stöld i sina kjolar

I denna tråd diskuteras det specifika brottet.

/Mod
2014-06-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så du vet vad för kjol det var? Du kanske har en likadan eller kanske umgås med GM? Det är mycket du vet, det är jävligt säkert. Att gömma en motorsåg under en kjol är omöjligt om kjolen inte är en "kjol", mer känt som stöldverktyg av zigenartyp. Att GM i det fall nu länkar till råkade vara polska medborgare är helt irrelevant; Kjolen var en "kjol". Basta!

Ja, jag vet vad det var för kjol när motorsågen stals -det visades ju på Efterlyst. Det var bara en lång blommig kjol som vem som helst skulle kunna bära. I det här fallet som vi nu diskuterar vet jag förstås inte vad det var för kjol. Om hon heter Karlberg- som någon här skrev- så är jag tveksam till att hon är en finsk rom.
Senast redigerad av nantale 2014-06-15 kl. 15:34.
Citera
2014-06-15, 15:18
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Här var det surfplattor som blev stulna - inte mikrovågsugnar. Ett par surfplattor ryms även i en portfölj eller under en pösig tröja. Att mikrovågsugnar någonsin skulle ha stulits genom detta modus operandi är nog en vandringssägen.

Nej, och inte var det varken portföljer eller tjocka tröjor, utan stöldgodset, två surfplattor, flera hårborttagningsapparater och en kamera, bars ut ur butiken under en kjol. Ett populärt zigenskt "modus operandi"...

OnT: Är det någon som vet huruvida tjyvarna gjorde sitt värv inne på själva Mariebergs köpcentrum, som NA skriver, eller stal de i någon av elektronikjättarnas butiker, som finns i anslutning till köpcentrat?
Citera
2014-06-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Fick ett pm om att hen heter K*rlberg i efternamn. Kan det vara zigenskt?

Jag har aldrig hört talas om en finsk rom som heter Karlberg.
Citera
2014-06-15, 15:42
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Om BO heter Karlberg- som någon här skrev- så är jag tveksam till att hon är en finsk rom.

BO?? Du menar kanske GM? I det här fallet är det väl en elektronikfirma som är BO...

OffT: Och varför skulle inte en finsk zigenare kalla sig Karlberg? Namnbyten är väl inte alldeles ovanligt bland kriminella?
En ökänd zigenare i den stad jag växte upp i bytte namn under en period på 1980-talet till ett mer neutralt Janson (med ett s). Blev naturligtvis kallad för Zigg-Janne och undgick därigenom önskad anonymitet så han ändrade tillbaka efter något år till det ursprungliga Bollstr*m. Han var för övrigt långfingrad före, under och efter namnbytet
Citera
2014-06-15, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
BO?? Du menar kanske GM? I det här fallet är det väl en elektronikfirma som är BO...

OffT: Och varför skulle inte en finsk zigenare kalla sig Karlberg? Namnbyten är väl inte alldeles ovanligt bland kriminella?
En ökänd zigenare i den stad jag växte upp i bytte namn under en period på 1980-talet till ett mer neutralt Janson (med ett s). Blev naturligtvis kallad för Zigg-Janne och undgick därigenom önskad anonymitet så han ändrade tillbaka efter något år till det ursprungliga Bollstr*m. Han var för övrigt långfingrad före, under och efter namnbytet

Så här har vi alltså en finsk rom, en kvinna som bytte sitt namn från det svensklingande Nyman, Lindfors, Lindgren, Grönfors osv. till ett ännu mer svensklingande namn Karlberg. Hon gjorde detta för få vara anonym och för att smälta in i samhället. Men samtidigt behöll hon den finsk- romska kjolen på sig... Lägg av. Bättre kan du. Vi får vänta på domen.
Senast redigerad av nantale 2014-06-15 kl. 16:11.
Citera
2014-06-15, 17:15
Medlem
Vad fick hon för dom?
Citera
2014-06-15, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brav0s
Vad fick hon för dom?

Om hon greps för 3-4 dagar sedan så har hon inte fått någon dom ännu. Men eftersom ingen här vet mer som henne än att hon eventuellt heter Karlberg så får vi nog vänta ett tag. Under tiden kan vi roa oss med anekdoter om zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in