Flashback bygger pepparkakshus!
2014-04-29, 20:54
Medlem
Hej alla!

Jag undrar om det är någon som har koll på om det finns några "mindre" investmentbolag? Några bolag som kanske har framtiden för sig?

MVH
2014-04-29, 21:01
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Avanza
Kan ni lägga till FS Investment Corp (FSIC)?

Tack
2014-04-30, 05:51
Medlem
Argh123s avatar
Hej från och med idag (fast egentligen en månad bak) kommer jag få ca 9k från CSN till o med augusti. Det är alltså månad 3 (mars) tom månad 8 (aug). Plus lite strö (2k) i sept. Får alltså ca 9k*6månader = 54k.

Nu till saken. Jag går en utbildning (typ YH) som egentligen inte lär sträcka sig så långt. Vad händer om jag slutar utbildningen tidigare o går på jobb?
Kan jag "glömma" bort att avsluta mina studier o fortsätta ta lån eller avslutas det automatiskt? Vill ju utnyttja CSN billiga låneränta
2014-04-30, 09:05
Medlem
Darkmushs avatar
Skitsamma, det löste sig.
Senast redigerad av Darkmush 2014-04-30 kl. 09:15.
2014-04-30, 09:19
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmush
Köpte några Betsson B igår på kurs 233,5, stängde på 236,5 igår och låg då lite pengar plus på kontot.

När jag kollar 'mina sidor' idag på Avanza står det att inköpet på Betsson gjordes för 253,0 kr styck? Vad är det? Är det nån avgift som slängs på?

Courtage räknas in...
Köpte du två aktier?
2014-04-30, 09:30
Medlem
Darkmushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Köpte du två aktier?

Lär mig fortfarande.
2014-04-30, 11:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Finns det några skattemässiga effekter av att ha både en kapitalförsäkring och en ISK?

Min tanke är att ha båda, för att separera mitt långvariga sparande (KF) från min tradningportfölj (ISK, som tillåter handel med terminer).

Hur påverkas skatten när jag överför kapital från KF till ISK? Årets skatt antar jag är opåverkad (som dras automatiskt i KF), men att nästa års skatt blir lägre i KF, p.g.a. uttag. Men jag måste istället betala ungefär motsvarande skatt för min ISK (manuellt vid deklaration 2015).

För att förtydliga så syftar jag inte på skillnaden i skattesats mellan KF och ISK, utan att jag inte ska bli dubbelbeskattad, eftersom kapitalet kommer figurera både i min KF och min ISK under ett år.

Jag hoppas frågan är någorlunda begriplig.

Hej!

När du överför kapital från din KF till ditt ISK kommer överföringen att beskattas som en insättning på ditt ISK, vilket gör att summan kommer med i skatteunderlaget för schablonskatten. Jag vill även poängtera att uttag/överföringar inte sänker årets skatteunderlag för din KF. Däremot kan nästa års skatt bli lägre i och med ett eventuellt lägre ingående depåvärde.

Om vi tar ett exempel där du idag för över pengar från din KF till ditt ISK kommer du med andra ord att bli "dubbelbeskattad" året ut, då skatten redan är fastställd (för det beloppet) i din KF samtidigt som att insättningen kommer med i skatteuträkningen för ditt ISK i år.

Här och här kan du läsa mer om hur skatten beräknas för ett ISK respektive en KF.

Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Avanza
Kan ni lägga till FS Investment Corp (FSIC)?

Tack

På väg in!

/Kristoffer, Avanza
2014-04-30, 13:36
Medlem
Är det en god idé att köpa andelar i Avanza Zero-fonden för 100k? Om nej, ge bättre förslag. Kapitalförsäkring på det? Trygghet och hög utdelning prioriteras.
2014-04-30, 13:54
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicee
Är det en god idé att köpa andelar i Avanza Zero-fonden för 100k? Om nej, ge bättre förslag. Kapitalförsäkring på det? Trygghet och hög utdelning prioriteras.

Om du tror på att stockholmsbörsen fortsätter upp är det en god ide.
Faktum är dock att värderingen i dagsläget är hög och många tror på att kommande korrigering.
Det är egentligen smartare att månadsspara om du inte riktigt vill ta ställning till hur konjunkturen blir den närmaste framtiden. Då riskerar du inte att ha gått in med hela kapitalet i en topp.

Som ett exempel tog det ~4 år innan index var tillbaka på vad det varit före finanskrisen 2007 (SIX30RX).
2014-04-30, 16:11
Medlem
Hej!

för två månader sen började jag en it utbildning på distans, fick studielån för 10 veckor. nu är det sista månaden jag ska få och bara för 2 veckor så blir hälften denna månaden, sen är kursen slut.

Nu funderar jag på att söka till någon skola utomlands och få en klumpsumma av csn, skolorna verkar börja i september men jag vill ha pengarna snarast, antingen söker jag till en skola utomlands som är lätt att komma in på eller förfalskar jag studieintyg.

frågan är, jag läser om personer som lämnat in förfalskade studieintyg och fått ut pengar, men enligt csn sker utbetalningen endast då skolan meddelat att man är inskriven där? hur funkar detta, och om jag istället söker på riktigt utomlands till en skola som börjar september, kan jag få kursavgiften och sånt betalt innan dess? även tips på nån skola som är lätt att komma in på om någon vet. uppskattar alla bra tips
2014-04-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Hej från och med idag (fast egentligen en månad bak) kommer jag få ca 9k från CSN till o med augusti. Det är alltså månad 3 (mars) tom månad 8 (aug). Plus lite strö (2k) i sept. Får alltså ca 9k*6månader = 54k.

Nu till saken. Jag går en utbildning (typ YH) som egentligen inte lär sträcka sig så långt. Vad händer om jag slutar utbildningen tidigare o går på jobb?
Kan jag "glömma" bort att avsluta mina studier o fortsätta ta lån eller avslutas det automatiskt? Vill ju utnyttja CSN billiga låneränta

Du kan "glömma" att meddela avbrott, speciellt till CSN och få studiemedel ändå. Men du kommer att ha svårt att få studiemedel i framtiden eftersom du inte har klarat av ett visst antal poäng (anledningen till detta beror ju på "avbrottet"). Sedan får man bara tjäna en viss summa (lön alltså) utan att det påverkar studiemedlet.
2014-04-30, 17:53
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123

Antagligen inte sträcka sig så långt? De brukar ha start och slutdatum. Meddelar skolan avbrott däremot (vilket de ska göra om du slutar i förväg) eller meddela nytt slutdatum, kan du få problem. Också, om du tjänar mer än fribeloppet, för inkomstkontroller görs.
Som i några andra svar jag gett, bör du nog kontakta CSN. Du kan ju ställa hypotetiska frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in