Citat:
Ursprungligen postat av
Paul-Kemp
Finns det några skattemässiga effekter av att ha både en kapitalförsäkring och en ISK?
Min tanke är att ha båda, för att separera mitt långvariga sparande (KF) från min tradningportfölj (ISK, som tillåter handel med terminer).
Hur påverkas skatten när jag överför kapital från KF till ISK? Årets skatt antar jag är opåverkad (som dras automatiskt i KF), men att nästa års skatt blir lägre i KF, p.g.a. uttag. Men jag måste istället betala ungefär motsvarande skatt för min ISK (manuellt vid deklaration 2015).
För att förtydliga så syftar jag inte på skillnaden i skattesats mellan KF och ISK, utan att jag inte ska bli dubbelbeskattad, eftersom kapitalet kommer figurera både i min KF och min ISK under ett år.
Jag hoppas frågan är någorlunda begriplig.
Hej!
När du överför kapital från din KF till ditt ISK kommer överföringen att beskattas som en insättning på ditt ISK, vilket gör att summan kommer med i skatteunderlaget för schablonskatten. Jag vill även poängtera att uttag/överföringar inte sänker årets skatteunderlag för din KF. Däremot kan nästa års skatt bli lägre i och med ett eventuellt lägre ingående depåvärde.
Om vi tar ett exempel där du idag för över pengar från din KF till ditt ISK kommer du med andra ord att bli "dubbelbeskattad" året ut, då skatten redan är fastställd (för det beloppet) i din KF samtidigt som att insättningen kommer med i skatteuträkningen för ditt ISK i år.
Här och
här kan du läsa mer om hur skatten beräknas för ett ISK respektive en KF.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klaus Kinski
Avanza
Kan ni lägga till FS Investment Corp (FSIC)?
Tack
På väg in!
/Kristoffer, Avanza