2014-06-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Okej jag har sökt för v3 2014 till v3 2015 och ändrade i ansökan och lade till sommarstudierna. Kommer alltså söka csn igen v3 2015 då borde det väl vara lugnt?

Håller med dig det är alltid bäst att köra helår!

Jaså, det var så du menade, visst inte ens att man kunde söka för vår+sommar+höst. Då lär det vara lugnt, om du tar dina poäng i höst.
2014-06-11, 16:38
Medlem
Hejsan! Jag funderar att läsa en sommarkurs som är på 5hp och skall söka studiebidrag från CSN. Spelar det någon roll om jag läser kursen på 4 veckor eller 6 veckor? bidragets summa är väl samma? Vet någon här hur mycket kan man få i studiebidrag när man läser en 5hp kurs? TACK FÖR SVAR!
2014-06-11, 17:10
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Det totala värdet på hela kapitalförsäkringen.

Japp.

Så för att beräkna skatten så multiplicerar man värdet av kapitalförsäkringen + de insättningar man gjort med statslåneräntan, sedan är 30% av detta skatten man ska betala?

Alltså: Värde av kapitalförsäkring + insättningar x statslåneräntan = SKATT.
30% av SKATT är det man betalar i skatt?
Om insättningarna görs under det 3:e eller 4:e kvartalet så ska skatten på dessa givetvis halveras.

Det verkar väldigt krångligt och jag vet inte om detta är rätt, men det är det jag läst mig till.

Tack förresten!
2014-06-11, 17:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Kanske en superdum fråga: vad betyder fondavgiften? Hur påverkas mitt fondsparande om de är placerade i en fond med exempelvis 1.65 i avgift?

Vilken fond skulle ni rekommendera för sparande på ungefär 5 år? Vad ska man tänka på när man väljer fonder, om jag vill lära mig att själv välja?

Hej!

Fondavgiften brukar delas upp i olika delar. Den som vanligtvis förekommer i alla fonder och är den som man jämför när man jämför fonder är fondens förvaltningsavgift. Den anges i procent och per år och tas ut löpande från fondens NAV kurs. Om du äger en fond ett helt år så kommer fonden, enkelt beskrivet, att äta upp 1,65% av ditt investerade värde över ett års sikt. Grafen som vi presenterar på vår sajt vid respektive fond är inklusive denna avgift. Detta gör att du lätt kan jämföra olika fonder med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Jag har Avanza och jag vill köpa warranter som inte finns listade hos dem. Jag antar att nästa steg är att ringa till deras mäklare, men jag är nybörjare och lite avig inför att ringa dit helt oförberedd. Borde jag kolla upp om de här warranterna överhuvudtaget finns tillgängliga innan jag ringer dit, eller är det okej att låta mäklaren göra det jobbet? Vad händer efter att jag har utfört köpet? Noteras innehavet på mitt Avanza-konto? Och måste jag ringa in igen om jag vill sälja warranterna?

Hej!

Finner du inte warranten när du söker efter den så går det bra att ringa in till vårt mäklarbord, de kan alltid svara på om den går att handla och vad det skulle kosta. De kan oftast hjälpa dig att finna värdepappret du vill handla om du bara ger dem nått att gå på, ex. ett namn eller ett ISIN. Efter att du köpt värdepappret så syns det vid din kontoöversikt. Om det går att handla via hemsidan och hur ofta kursuppdatering sker beror på vilken värdepapper som det är och den frågan bör mäklarna kunna svara på om du handlar det via dem.

/ Dan, Avanza
2014-06-11, 18:18
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
... 30% av SKATT är det man betalar i skatt? ... Det verkar väldigt krångligt
Schablonvinsten är statslåneräntan, dvs 2,09% för 2014, och man betalar 30% skatt på kapitalvinst precis som vanligt. Dvs, man betalar 0,627% av sitt kapital man har 2014 i skatt.

Gör det inte krångligare än vad det behöver vara.
2014-06-11, 20:00
Medlem
Hejsan , ska investera i en indexfond på Nordea. Hittar däremot 2st som är identiska (samma avgift , samma utveckling) enda skillnaden att den ena slutar på UTD , har googlat och kommit fram till att det betyder "Utdelning i Fonden". Men vad betyder det konkret? Finns det några för och nackdelar med dessa två?
2014-06-11, 20:02
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Visst är jag kategorisk, och visst gillar jag inte aktiv handel. Ser fortfarande inte varför man inte skulle välja en ISK.

Varför? Och skulle inte 30% av kapitalet i en räntefond i ISKn ge exakt samma effekt som du är ute efter (antar att du är ute efter eventuellt förlustavdrag)?

Ja, hur kupongskatt på utländska aktier funkar i KF/ISK har jag ingen vidare koll på.

Njae. Om vi leker med tanken på en aktie som kanske ska ner innan den ska upp fast det är oklart när, så kan man givetvis köpa den i vanlig depå och sen lyfta in den i ISK:t när sentimentet blivit positivt. Då får du avdraget för kapitalförlust även om du sitter på ett papper som stiger (till schablonskatt).

Vad gäller utländsk kupongskatt så kommer det helt an på allokeringen, men på ett ISK är risken att de pengarna brinner inne (som sagt får du göra avdrag med högst schablonskatten för utländsk kupong).
2014-06-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travis1979
Hejsan , ska investera i en indexfond på Nordea. Hittar däremot 2st som är identiska (samma avgift , samma utveckling) enda skillnaden att den ena slutar på UTD , har googlat och kommit fram till att det betyder "Utdelning i Fonden". Men vad betyder det konkret? Finns det några för och nackdelar med dessa två?
Den ena återinvesterar utdelningen i nya aktier som läggs till andelsvärdet, den andra betalar ut det kontant till dig.

Men varför betala Nordea en massa pengar när du kan köpa Avanza zero?
2014-06-12, 10:43
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Schablonvinsten är statslåneräntan, dvs 2,09% för 2014, och man betalar 30% skatt på kapitalvinst precis som vanligt. Dvs, man betalar 0,627% av sitt kapital man har 2014 i skatt.

Gör det inte krångligare än vad det behöver vara.

Vad menar du med att schablonvinsten är statslåneräntan?

Jag har på internet läst att skatten betalas på detta sätt: Värdet av kapital + insättningar man gjort i kapitalförsäkringen x statslåneräntan och sedan tar man 30% av detta, och det är skatten man ska betala.

Är ganska säker på att det jag skrev var fel, men hur gör man då???

Betalar man bara skatt på vinsten man gör? Jag pratade med en annan på forumet som sa att man betalade skatt på hela kapitalförsäkringens värde + de insättningar man gör vilket iofs är en del av värdet.

Tack för svaret förresten, som du nog märker är jag riktigt jävla okunnig inom detta men jag vill så gärna lära mig

Gör jag rätt nu? Exempel: Min kapitalförsäkring har ett värde av 1000kr. Statslåneräntan är 2.09%. Jag multiplicerar statslåneräntan med 30% (2.09x0.3=0.627%) 1000kr x 0.627%=627kr.

Är detta rätt?
2014-06-12, 10:51
Medlem
glemmys avatar
0,627% innebär att du ska multiplicera med 0,00627.
Annars har du tagit 62,7% av 1000kr
2014-06-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Gör jag rätt nu? Exempel: Min kapitalförsäkring har ett värde av 1000kr. Statslåneräntan är 2.09%. Jag multiplicerar statslåneräntan med 30% (2.09x0.3=0.627%) 1000kr x 0.627%=627kr.

Är detta rätt?
Tycker du 62,7% årlig schablonskatt låter rimligt..?

1% = 0.01
2.09% = 0.0209

0.0209x0.3=0.00627, x 1000kr => 6.27kr

- edit, meh glemmy hann före
Senast redigerad av Asguk 2014-06-12 kl. 10:57.
2014-06-12, 11:10
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stealthmodebomber
Är tekniskt basår svårare än natur på gymnasiet? Hur mycket då skulle ni säga?
Ställer om frågan lite: vilket basår är svårast, det naturvetenskapliga eller det tekniska? Självklart är det ju individuellt men vad uppfattas som svårast?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in