Citat:
Ursprungligen postat av
Wishforitnow
text
Som andra i tråden har sagt är det i dagsläget smart att ta lån. Du kan som sagt spara undan en del i månaden OM du nu hittar ett extrajobb, och du kan betala av delar av lånet om du t.ex. jobbar heltid en sommar. Det finns inget som säger att du behöver sitta där med 300 000 i skuld dagen du tar ut din examen; och även om du gör det har du ju en avbetalningsplan på ca 30 år, det är inget som du ens kommer att märka när du väl börjar tjäna pengar "på riktigt" (och du behöver inte ha ett välbetalt jobb för att kunna pröjsa 10 000 om året till CSN).
Du ska inte heller vara rädd för CSN - de är en myndighet med extremt tydliga riktlinjer, all information går att få tag på via deras hemsida och det är verkligen inga krusiduller. Håll din del av avtalet så håller de sin.
ETA: Psykologiskt sett suger det att vara skyldig pengar, MEN försök att se det som en investering och försök att hålla efter lånet så att det inte skenar iväg (genom att faktiskt försöka jobba extra OCKSÅ och därmed inte låna hela din inkomst). Jag hade aldrig tagit lån men insåg som många andra här att det faktiskt kan vara en bra investering för framtiden. Jag ser dock till att alltid ha minst lika mycket på mitt sparkonto som min skuld, utifall att jag skulle få panik och vela betala tillbaka hela rasket. Nu har jag faktiskt nått så långt att jag kommer att kunna betala av lånet bara på räntan av mina sparade (CSN-) pengar, vilket ju är idealiskt.