2014-06-10, 22:35
Medlem
Helblodsprinsens avatar
CSN-lånens ränta är den lägsta räntan du kan få(!) på ett lån. Ta fulla lån och sätt in allt på ett sparkonto så tjänar du pengar till och med!!! ännu bättre om du är lite intreserad av fonder/aktier. sätt pengarna i säkra fonder som ger dig en avkastning på 5-15% och investera vinsten.

själv tar jag fulla lån men jobbar samtidigt också så jag kan lögga undan 7000kr varje månad. Alla kan ha ett extrajobb under tiden man pluggar, man får helt enkelt välja bort att hänga med polarna ibland
2014-06-10, 22:57
Medlem
Som tidigare personer varit inne på: Med dagens låga ränta på CSN så ska du absolut ta lån! Ta fullt lån, släng in allting i säkra/stabila fonder eller högräntekonto. När du sedan ska köpa bostad har du 180 000 (3 år) som växt på sig till 200 000. Perfekt insats till lägenhet och du slipper ta lån med högre ränta.

Att inte ta CSN-lån i dagsläget är ekonomiskt självmord...
2014-06-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
text

Som andra i tråden har sagt är det i dagsläget smart att ta lån. Du kan som sagt spara undan en del i månaden OM du nu hittar ett extrajobb, och du kan betala av delar av lånet om du t.ex. jobbar heltid en sommar. Det finns inget som säger att du behöver sitta där med 300 000 i skuld dagen du tar ut din examen; och även om du gör det har du ju en avbetalningsplan på ca 30 år, det är inget som du ens kommer att märka när du väl börjar tjäna pengar "på riktigt" (och du behöver inte ha ett välbetalt jobb för att kunna pröjsa 10 000 om året till CSN).

Du ska inte heller vara rädd för CSN - de är en myndighet med extremt tydliga riktlinjer, all information går att få tag på via deras hemsida och det är verkligen inga krusiduller. Håll din del av avtalet så håller de sin.

ETA: Psykologiskt sett suger det att vara skyldig pengar, MEN försök att se det som en investering och försök att hålla efter lånet så att det inte skenar iväg (genom att faktiskt försöka jobba extra OCKSÅ och därmed inte låna hela din inkomst). Jag hade aldrig tagit lån men insåg som många andra här att det faktiskt kan vara en bra investering för framtiden. Jag ser dock till att alltid ha minst lika mycket på mitt sparkonto som min skuld, utifall att jag skulle få panik och vela betala tillbaka hela rasket. Nu har jag faktiskt nått så långt att jag kommer att kunna betala av lånet bara på räntan av mina sparade (CSN-) pengar, vilket ju är idealiskt.
Senast redigerad av Akademian 2014-06-10 kl. 23:00.
2014-06-11, 00:19
Medlem
Trillskes avatar
Idealiskt skulle man inte såklart inte låna en jävla massa pengar, men vi lever i en gemenskap och åtminstone i vår tid är det aggregerade beteendet efterblivenhet i största allmänhet. Så det krävs ett ganska extremt liv (eller tur såklart) för att slippa lån.

Ett av få centrala lånelösningar - kanske det enda - du kan ta som inte har en konkav kalkyl är CSN. Anledningen är att CNS-belånade är det sista man trycker till vid kris, eftersom det är det absolut sista incitament man vill ta bort. Både för att det finns en (inte bevisad, men verkar inte spela någon roll) uppfattning inåt att studier är viktiga för samhällets framtid, men även utåt: Sverige sjunker i internationell status om inte folk utbildar sig.

Den dagen CNS-belånade trycks till har vi kort sagt större saker att bekymra oss över än fiatskulder till staten.
Senast redigerad av Trillske 2014-06-11 kl. 00:22.
2014-06-11, 00:27
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnybobby
Jag sitter i en identisk båt. Vad jag har förstått har de ändrat reglerna sedan förra sommaren så att man nu måste söka studiemedel för sommar, höst och vårtermin (2015) samtidigt om man vill "bidragsfuska". Jag har gjort detta och fått svar från CSN att jag får studiemedel för alla dessa tre perioder. Det är alltså ingen bra idé att söka studiemedel för endast sommarperioden nu, då det är som du säger att du måste klara 75% av sommarkurs-poängen för att få bidrag nästa gång du söker (i höst).

Förra sommaren var det nämligen så att sommarperioden räknades tillsammans med föregående höst- och vårtermin när CSN kollade hur stor andel poäng man hade tagit.

Detta är min uppfattning. Jag skulle vilja att någon bekräftar eller dementerar detta.

Okej, det låter ju inte bra för min del! Spelar det någon roll om jag ändrat min ansökan och lagt till sommarveckorna också? Alltså jag har inte gjort en ny ansökan. Har redan blivit beviljad CSN för studierna efter sommaren också ser jag nu!

Hade alltså en ansökan till v3 2015 och ändrade den och lade till sommarstudierna också, då har jag ju inte gjort en ny ansökan?
2014-06-11, 10:14
Medlem
DemocracyNows avatar
Jag har Avanza och jag vill köpa warranter som inte finns listade hos dem. Jag antar att nästa steg är att ringa till deras mäklare, men jag är nybörjare och lite avig inför att ringa dit helt oförberedd. Borde jag kolla upp om de här warranterna överhuvudtaget finns tillgängliga innan jag ringer dit, eller är det okej att låta mäklaren göra det jobbet? Vad händer efter att jag har utfört köpet? Noteras innehavet på mitt Avanza-konto? Och måste jag ringa in igen om jag vill sälja warranterna?
2014-06-11, 10:23
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Vilken summa är det som beskattas? Är det avkastningen för ett år? Är det hur mycket alla aktier i kapitalförsäkringen är värda?
Det totala värdet på hela kapitalförsäkringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Och vad menas med att insättningar beskattas, syftar man då på de pengar man överför från sitt ordinarie bankkonto till sin kapitalförsäkring som ska användas för aktieköp?
Japp.
2014-06-11, 12:55
Medlem
eradicos avatar
Det har strulat till sig rejält med CSN för min del. Jag sökte om sommarcsn för en kurs och för första gången prövade de resultaten vilket inte räckte till. Då pluggade jag på folkhögskola och enligt folkhögskolan så skulle de skicka in resultaten (egentligen bara intyg på att jag gått kursen) till CSN i början på den här veckan. Enligt CSN skall det gå automatiskt när skolan väl skickat resultaten men jag känner mig rätt stressad eftersom att resultaten måste in nästa fredag. Är det dumt att ringa skolan och höra när de tänkt skicka resultaten eller om de redan gjort det?
2014-06-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Det har strulat till sig rejält med CSN för min del. Jag sökte om sommarcsn för en kurs och för första gången prövade de resultaten vilket inte räckte till. Då pluggade jag på folkhögskola och enligt folkhögskolan så skulle de skicka in resultaten (egentligen bara intyg på att jag gått kursen) till CSN i början på den här veckan. Enligt CSN skall det gå automatiskt när skolan väl skickat resultaten men jag känner mig rätt stressad eftersom att resultaten måste in nästa fredag. Är det dumt att ringa skolan och höra när de tänkt skicka resultaten eller om de redan gjort det?

Rätta mig om jag har fel men CSN prövar väl alltid resultaten innan man får lån på nytt?
2014-06-11, 14:16
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
Okej, det låter ju inte bra för min del! Spelar det någon roll om jag ändrat min ansökan och lagt till sommarveckorna också? Alltså jag har inte gjort en ny ansökan. Har redan blivit beviljad CSN för studierna efter sommaren också ser jag nu!

Hade alltså en ansökan till v3 2015 och ändrade den och lade till sommarstudierna också, då har jag ju inte gjort en ny ansökan?

Någon som har koll på detta?
2014-06-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar

Du sökte alltså för endast höstterminen och lade sedan till sommarstudierna i ansökan? I så fall lär du ju klara av 0.75 * (15+30) = 33.75 poäng under höstterminen för att kunna strunta helt i sommarkurserna. Det du bör göra är att snarast ändra ansökan så att den innefattar hela vårterminen också, vilket jag gjorde.

Förstår inte varför inte alla söker för både höst- och vårtermin samtidigt oavsett om man läser sommarkurser eller inte. I sällsynta fall kan ju poängen från jul-tentorna komma in sent, vilket betyder att man kan få svårigheter med att få nytt studiemedel för vårterminen om man inte har sökt för både höst- och vår redan från början.
Senast redigerad av johnnybobby 2014-06-11 kl. 15:12.
2014-06-11, 15:25
Medlem
Uhlvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnnybobby
Du sökte alltså för endast höstterminen och lade sedan till sommarstudierna i ansökan? I så fall lär du ju klara av 0.75 * (15+30) = 33.75 poäng under höstterminen för att kunna strunta helt i sommarkurserna. Det du bör göra är att snarast ändra ansökan så att den innefattar hela vårterminen också, vilket jag gjorde.

Förstår inte varför inte alla söker för både höst- och vårtermin samtidigt oavsett om man läser sommarkurser eller inte. I sällsynta fall kan ju poängen från jul-tentorna komma in sent, vilket betyder att man kan få svårigheter med att få nytt studiemedel för vårterminen om man inte har sökt för både höst- och vår redan från början.

Okej jag har sökt för v3 2014 till v3 2015 och ändrade i ansökan och lade till sommarstudierna. Kommer alltså söka csn igen v3 2015 då borde det väl vara lugnt?

Håller med dig det är alltid bäst att köra helår!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in