Citat:
Ursprungligen postat av
Vierstein
Det finns också saker som motsäger att det var VB. Exempelvis finns det inget som tyder på att KJ bjudit VB på mat under tiden hon var hos KJ. Så vid det laget på kvällen måste hon ha varit tämligen hungrig. Varför inte gå hem och äta i stället för att driva runt i Bodens utkanter? Varför tog hon inte kontakt med sina föräldrar om att hon skulle bli sen den kvällen och i stället låta dem vara oroliga? Vad jag förstår var hon en riktig "telefonmänniska"? KJ har lämnat två olika uppgifter, dels att hon skulle gå hem, dels att hon skulle gå till Sävast.
VB var en nätt tjej som ibland fastade, hon hade säkert inga problem med att vara utan mat ett antal timmar.
Man kan fråga sig varför hon inte kontaktade föräldrarna, ja. I förhör med dessa framgår att VB låtit bli att kontakta dem vid ett par tillfällen tidigare, vid ena tillfället i två hela dagar. VB sov då över hos en kompis och hade strul med sin tfn (fritt översatt), därav ingen kontakt.
Batteriet
kan ha varit urladdat den 4 maj, ingen omöjlighet om den använts flitigt under dagen.
De två olika uppgifterna som KJ lämnat är lite förbryllande. Kan hon ha sagt så och att det är anledningen till KJ´s starka reaktion gällande MB och hans ev inblandning?
Om man efter bästa förmåga försöker sätta sig in i hur KJ resonerar så uttrycker han, när det handlar om nära och kära, en vilja att skipa rättvisa på ett handgripligt sätt. Utan polisens inblandning.
Han säger åt sina närmsta vänner att söka upp MB om han själv åker in. Och till polisen säger han "ni har inget på mig, jag är ute efter 15 min." För mig låter det onekligen som att han menar just det han säger, en annan variant av "jag är oskyldig."