2014-06-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
.

Fortfarande har dock ingen förklarat varför VB - om hon skulle möta tränaren - inte gick söderut på Sävastvägen. Det finns ingen rimlig förklaring till varför hon skulle ta omvägen över Lejonbacksvägen. Det där med "tänkbara mötesplatser" hade du ju kunnat dra till med även om någon sett en asiatisk kvinna gå i nordvästlig riktning från Bodsvedjan sett.
Mordet på VB var ett planerat mord av en planerare och medhjälpare sannolikt minst två medhjälpare.
Innan VB lämnar KJ:s bostad har hon intensiv SMS trafik, på sin mobil. Hon säger till KJ att hon skall gå hem vid 21.00 tiden, KJ erbjuder att skjutsa hem henne men hon avböjer och som orsak att han druckit 1 öl. Men om VB skulle haft planer att gå hem hade hon helt säkert tagit
erbjudande som KJ kom med, därför det är många kilometer till hennes bostad från KJ.
Sanningen är nog den att hon skulle träffa någon person, som bestämdes med SMS trafiken hon hade.
Att det var VB som vittnet såg på Lejonbacksvägen finns ingenting som motsätter att det inte var VB.
Lejonbacksvägen är en återvändsväg det går inte att köra bil från Sävastvägen, utan man måste komma från Torpgärdsleden. Vittnet såg det som sannolikt var VB gående efter Lejonbacksvägen mot Torpgärdsleden i närheten av Lorvenvägen. Därför kan det uteslutas att någon följt efter henne med bil, därför det går inte att komma in från Sävastvägen, den infarten är spärrad med betongblock.
Mellan Lorvenvägen och Torpgärdsleden finns en ödslig avtagsväg som går mot Åberget, jag anser att medhjälparna fanns parkerade med skåpbil på den här avtagsvägen och väntade in VB att hon skulle komma fram efter Lejonbacksvägen och då kör de fram och en kidnappningen sker.
Sedan sker mordet och styckningen sannolikt i skåpbilen, kunde tänkas efter avtagsvägen mot Åberget.
Orsaken att VB blir styrd att gå efter Lejonbacksvägen är att det är en väg med mycket lite trafik och nästan inga personer som rör sig efter vägen man kan påstå en ödslig väg, med mycket liten bebyggelse också där, en idealisk plats för att göra en kidnappning, som måste ha gjorts av henne.
Jag anser att det var medhjälparna som utförde kidnappningen och mordet med styckningen.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-14 kl. 01:05.
Citera
2014-06-14, 00:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det är nog en personlighetsbeskrivning som stämmer väl in på honom i många situationer. Han har dock andra sidor och uppvisar god uthållighet inom sina specialintressen samt det han går in för och fokuserar på, exempelvis airsoft och uppvisad uthållighet i förhören under lång tid.

Javisst, airsoft är något han brinner för och där kan han uppvisa uthållighet. På bekostnad av annat i vardagen då energinivån, i likhet med andra i samma situation, varierar kraftigt.
Utan en funktionsnedsättning ökar förutsättningarna att fördela energin någorlunda jämnt under dagen.

I förhören märks det dock att han ganska ofta tappar i koncentration. Han tystnar och går in i sig själv.
Citera
2014-06-14, 01:01
Medlem
Det som jag anser är mycket anmärkningvärt är att det påträffas blandannat i bagageutrymmet i KJ:s bil en plastpåse med blodfläck som inte var uttunnad.
Den här blodfläcken borde väl för allt i världen ha kontrollerats om den kom från ett lik eller var från när VB levde, kontroll gjordes på blodet i bagageutrymmet som visade att det var VB:s blod, men inte om det kom från när hon levde eller att det kom från ett lik.
Kontroll om blodet är likblod eller kommer från när personen var levande kan göras med likspårhundar.
Det gick bra att testa blodfläcken på tejprullen, som visade sig att den kom från när VB levde, den testen gjordes med likspårhundar. Därför måste man fråga sig varför gjordes inte test på exempelvis blodfläcken för att fastställa om den kom från lik eller när VB levde ?
Nu påstods det att blodet i bagageutrymmet kom från ett lik, men ingen test hade gjorts som bevisade det.
Eftersom hunden Uno inte markerade blodet på listen och mattan, var det inget likblod som påståtts i bagageutrymmet, utan det kom från när VB levde.
Därför kan det inte ha funnits något lik i bagageutrymmet, blodet som fanns där måste ha blivit planterat dit och samma sak med liklukten.
Citera
2014-06-14, 01:05
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
(Ur FUP s.568): KJ plockar upp en okänd man vid systembolaget den 21 maj kl 15:09, sedan kör han till ICA Supermarket (anländer 15:17). Polisen anger att signalement finns.

Är det någon som vet och kan i denna tråd beskriva hur denne okände man såg ut? Skulle kunna stämma in på beskrivningen av den man som hjälpte till att bära ut ett föremål ur KJ lägenhet.

1253
Cirka tre dagar innan Kristoffer greps var AH hemma hos Kristoffers föräldrar och grillade tillsammans med Kristoffer,
Citera
2014-06-14, 01:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som jag anser är mycket anmärkningvärt är att det påträffas blandannat i bagageutrymmet i KJ:s bil en plastpåse med blodfläck som inte var uttunnad.
Den här blodfläcken borde väl för allt i världen ha kontrollerats om den kom från ett lik eller var från när VB levde, kontroll gjordes på blodet i bagageutrymmet som visade att det var VB:s blod, men inte om det kom från när hon levde eller att det kom från ett lik.
Kontroll om blodet är likblod eller kommer från när personen var levande kan göras med likspårhundar.
Det gick bra att testa blodfläcken på tejprullen, som visade sig att den kom från när VB levde, den testen gjordes med likspårhundar. Därför måste man fråga sig varför gjordes inte test på exempelvis blodfläcken för att fastställa om den kom från lik eller när VB levde ?
Nu påstods det att blodet i bagageutrymmet kom från ett lik, men ingen test hade gjorts som bevisade det.
Eftersom hunden Uno inte markerade blodet på listen och mattan, var det inget likblod som påståtts i bagageutrymmet, utan det kom från när VB levde.
Därför kan det inte ha funnits något lik i bagageutrymmet, blodet som fanns där måste ha blivit planterat dit och samma sak med liklukten.
Går det att skilja blod från levande och blod från döda på annat sätt än med likhundar?
Citera
2014-06-14, 01:20
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Då kan du börja med att svara på mina obesvarade frågor.
Ställer om en av frågorna igen då. Du var säker på din sak rätt länge, att KJ var skyldig för mordet. Sedan ändrar du dig helt och hållet. Vad var det som gjorde att du ändrade uppfattning?

Vad är relevansen i att fråga det?

Är det inte ett relativt sunt synsätt att reflektera så över brottet i sådana fall om man ska välja att vara kritisk emot en utredning, dvs. att först utgå ifrån att rättsväsendet utreder saken korrekt och sedan när man satt sig in i det så mycket man kan och först då vågar gå emot det?

Något mer produktivt ska du nog komma på för att slösa inlägg kan jag tycka.
Citera
2014-06-14, 01:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Vad är relevansen i att fråga det?

Är det inte ett relativt sunt synsätt att reflektera så över brottet i sådana fall om man ska välja att vara kritisk emot en utredning, dvs. att först utgå ifrån att rättsväsendet utreder saken korrekt och sedan när man satt sig in i det så mycket man kan och först då vågar gå emot det?

Något mer produktivt ska du nog komma på för att slösa inlägg kan jag tycka.
Tack, Imthisnice, jag hade inte kunnat uttrycka det bättre själv.

Jag har aldrig varit säker på min sak, jag trodde KJ var skyldig, men började diskutera det ur en annan synvinkel, vilket jag också har förklarat. Tänk om KJ är oskyldig?

Jag har heller aldrig ändrat uppfattning, iaf inte radikalt. Men allteftersom diskussionen har blottlagt brister i utredningen har mitt tvivel ökat. Jag mindre säker på att KJ är skyldig nu än tidigare.
Citera
2014-06-14, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Går det att skilja blod från levande och blod från döda på annat sätt än med likhundar?
Det är endast med likspårhundar som det går att fastställa om det är likblod eller från en levande person.
Citera
2014-06-14, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
1253
Cirka tre dagar innan Kristoffer greps var AH hemma hos Kristoffers föräldrar och grillade tillsammans med Kristoffer,
Har AH dåligt minne?
Ur FUP:
s.1253: "Cirka tre dagar innan KJ greps var AH hemma hos KJ föräldrar och
grillade tillsammans med KJ, de var bara dom två."
s.1259: "AH har besökt KJ vid ett tillfälle i föräldrahemmet troligen den 16 maj, de
grillade..."
s.1262: "AH säger att han var och grillade till KJ föräldrahem tillsammans med KJ
den 23 maj."
s.1265: "...nu säger AH att det kan var tisdag den 21 som han var och grillade med KJ i hans föräldrahem."
Senast redigerad av Husvagn2 2014-06-14 kl. 08:46.
Citera
2014-06-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kolla upp kartan igen.

Bästa promenadväg från Bodsvedjan till Sävast i maj månad torde vara via Lejonbacksvägen-Torpgärdsleden-cykelbana mot Sävast. Upplyst från Torpgärdsleden och framåt.

Kolla även upp vittnesuppgiften igen. Vittnet hade mera att säga om flickan än att hon hade ett asiatiskt utseende.

All belysning var släckt från 1 maj vilket bl.a. gäller både Luleå och Bodens kommuner.

Det framgår även i förhör med KJ's kompisar när de gör första söket innan det s.k. officiella söken startar senare på morgonen sökdag 1.
Citera
2014-06-14, 12:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
All belysning var släckt från 1 maj vilket bl.a. gäller både Luleå och Bodens kommuner.

Det framgår även i förhör med KJ's kompisar när de gör första söket innan det s.k. officiella söken startar senare på morgonen sökdag 1.

Visst, den uppgiften framgår i samband med första sök nattetid.

Tveksamt om VB visste att man höll släckt sedan 4 dgr.

Hur man än vrider och vänder på det är en promenadväg via Torpgärdsleden att föredra framför alternativen Sävastvägen el...genom skogen.

Brottet begicks inte i lgh, det är klarlagt. Och hade VB för avsikt att ta en kvällspromenad till Sävast finns det inget som motsäger att KJ kan ha sett henne då han var på väg till brorsan.
Citera
2014-06-14, 12:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Visst, den uppgiften framgår i samband med första sök nattetid.

Tveksamt om VB visste att man höll släckt sedan 4 dgr.

Hur man än vrider och vänder på det är en promenadväg via Torpgärdsleden att föredra framför alternativen Sävastvägen el...genom skogen.

Brottet begicks inte i lgh, det är klarlagt. Och hade VB för avsikt att ta en kvällspromenad till Sävast finns det inget som motsäger att KJ kan ha sett henne då han var på väg till brorsan.
Nu säger han visserligen att han tog annan väg. Och det blir inte kolmörkt på den tid det tar att gå till Sävast. Jämför bloggens video från Lejonbacksvägen.

Tillägg: Mr Googles rekommenderade bilväg från KJ:s bostad till föräldrahemmet går via Lejonbacksvägen-Torpgärdsleden, så det är absolut fullt möjligt.
Senast redigerad av Quarrel 2014-06-14 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in