Citat:
Ursprungligen postat av
400Ben
För att gå från lite OffTopic till lite Ontopic då så ställer jag två enkla amatörfrågor jag undrat om ett tag.
1. Vi tar t. ex solen. Det tar 8 min för ljuset att färdas hit som vi ser. Men på hur långt avstånd är ljuset till jorden när vi ser solens ljus när vi kollar upp mot den? Det måste handla om mycket mindre än en ljussekund? Någon som vet ungefär exakt hur långt borta ljuset är då? Samma kan vi ta med månen. Avståndet när vi ser månens ljus måste vara samma som solens? Och detta gäller även alla stjärnor på himlen? Eller ju starkare, ju längre bort kan vi se det?
2. Man säger ju att man skulle kunna se mordet på Kennedy på 50 ljusårs avstånd. Men det stämmer väl inte i praktiken om man var på exakt rätt plats? För att ljus ska kunna färdas och ses måste det väl ha någon slags energi för att färdas? Å andra sidan så säger det emot allt om det ljus vi ser på jorden. Någon som kan förklara det där lite hur det fungerar. Har lite svårt att se hur ljus från en avstängd tv skulle kunna ses 2 dagar senare på 2 ljusdagars avstånd.
1. Det solljus som du kan se har ju redan färdats i åtta minuter för att slutligen registreras av dina ögon. Avståndet till det solljus du kan se är således lika med noll.
2. Jo, det stämmer i praktiken. Om jag skulle befinna mig två ljusdagar från dig och sedan tänder en ficklampa mot dig i fem sekunder för att sedan släcka den igen, så kommer ju ljuset att fortsätta mot dig även efter att jag har släckt ficklampan. Så efter två dagar så kommer du se att jag tände en ficklampa i fem sekunder eftersom att det tog så lång tid för min ficklampas ljus att nå dig.
Ljuset fortsätter med andra ord att färdas mot dig även efter att jag har släckt ficklampan.
Tittar man på stjärnhimlen så kan man säga att man ser tillbaka i tiden. Tittar du på en stjärna som ligger 600 ljusår bort så ser du hur den såg ut för 600 år sedan.