Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-13, 15:48
Medlem
tjenaremannen123s avatar
Vill börja med att säga att 500kr inte är mycket alls för boende, enligt socialen bör du betala 1800kr när du fortfarande bor hemma!

Tror du inte på det så skit i att ge dem pengar och köp din lax för 500kr själv?
Citera
2014-06-13, 18:16
Medlem
Fiska gädda, abborre och mört. Kostar inget och nog finns det protein i det. Kalorier? Matolja. Du kan leva på att panta burkar och ändå få ihop 300g protein och 3000kcal. Det är bara att köpa metspö och söka burkar. GL HF
Citera
2014-06-13, 21:06
Medlem
rikoschetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiadi
Den här sista delen vill jag verkligen trycka på om. Dagen jag blev klar med mina studier hade jag NOLL arbetslivserfarenhet. Det försvårar det ORDENTLIGT med att söka jobb. Man ska INTE vara petig med jobb när man är ung, jobb marknaden är inte precis underbar. Man får helt enkelt ta det som finns. En ursäkt som att det är för stressigt att jobba på en snabbmatskedja är bullshit, som andra redan påpekat i tråden.

This!

And also this:

När du (TS) började träna antar jag att det var jobbigt och tungt ibland? Men du tränade och dina muskler växte och du orkade mer och mer.
Precis så måste du tänka med jobb, och annat som är jobbigt i livet. Du kanske inte exakt måste jobba på McDonalds om det är det värsta jobbet du kan komma på. Men du måste börja utsätta dig för saker du tycker är jobbigt för att kunna växa och bli bättre. Det betyder som sagt inte att du måste må dåligt hela tiden eller alltid göra saker du inte vill, men förr eller senare måste du troligtvis (om inte så gratulerar jag) göra jobbiga saker, och desto mindre chocken blir desto bättre.

Angående matlagningen så tycker jag du ska läsa lite om vad en människa behöver förutom proteiner och kolhydrater. Efter det så kollar du upp alla tipsen på mat du fått här och googlar lite recept med dom ingredienserna du tycker verkar prisvärda, proteinrika och aptitliga. Sen är det bara att börja experimentera.
Viktigaste är att du börjar göra det du vill bli bättre på, annars går det inte.
Citera
2014-06-13, 23:24
Medlem
Okej då känns det svårt för mig att få grepp om situationen och hjälpa dig. Hade man haft lite siffror att bolla med så hade man kanske kunna förminska ditt problem.
Inte för att vara elak nu men tycker det låter hemskt detta med att äta micromat dag ut och dag in, jag ser det som ett stort osunt problem.
Citera
2014-06-14, 09:57
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNofuvv
Dom äter på jobbet, sen när dom kommer hem är dom inte så hungriga så dom tar mackor eller nån fryst pizza bara. Ingen aning vad budgeten ligger på - tror dom inte vet det själva heller, bara handlar när det behövs typ.

Jo sökte inom äldrevård i två olika kommuner som semestervikarie men när man har en helt annan utbildning blir man inte prioriterad direkt då många andra anställs i första hand. Har inte hört nåt mer än ett automail att "Tack för din ansökan till semestervikarietjänst i sommar.
Rekryteringen börjar närma sig ett slut och de flesta vikariaten är tillsatta."
Verkar inte gå lysande med det jobbet direkt för min del
Varför ska dina föräldrar betala för att du vill gymma och ha en snygg kropp?
Om du vill lägga pengar på det, så fine, men blanda inte in dina föräldrar i det.
Ta ansvar för ditt eget liv! Den maten du talar om att du vill äta är inte billig per månad, det lär du få se när du flyttar hemifrån.
Citera
2014-06-14, 11:31
Medlem
Så du menar på fullaste allvar att du "kräver" en kost av 250gram lax eller 400gram nötfärs eller 2 kycklingfilér varje dag som mat ?

Är du medveten om vad den kostnaden skulle bli för din familj på 3 personer ?

Eller ska du sidoprioriteras och få "finare" mat än dina päron... Med ditt resonemang skulle dina päron behöva köpa minst 1 kilo nötfärs varje dag för att leva likt du gör, för inte fan tror jag någon vill stå och laga olika måltider.

1kg nötfärs låt säga 70kr/kilot x30 dagar dvs 2100kr enbart för kött

Eller kycklingfilén 2 per person 6 filéer ungefär 1,2 kilo och då givetvis svenskt och inge jävla import skit med hemska uppfödningsförhållande, inte för att svenska är direkt bättre... Men låt säga 90kr/kilot

Det blir låt säga 3400kr per månad, höfta fram en summa. Och detta enbart för din kyckling om det var enbart det.

Lax odlad skit ifrån Norge som bidrar till en av de värsta föroreningarna i världen, blir för er 3 med 4st i förpackningen, alla ska ha 2 som du per dag 1,5 förpackning. Ala en kostnad på drygt 80kr förpackningen 140kr/dagen x30= 4200kr per månad enbart för laxen.

Nu är inte frukost inräknat i detta samt troligen kvällsmat samt vad ni faktiskt ska äta till köttet/fisken så som kolhydrater och sallad till dricka. Lägg därtill övriga kostnader ett hem behöver så som toapapper,rengöringsartiklar osv.

Har inte helt koll på slutkostnaden, men helt omöjligt är inte att ni passerar 10 000kr i månaden för 3 personer.

Du gör bäst i att läsa på om kost samt börjar lära dig laga bra mat åt dina föräldrar när de kommer hem, om du inget gör på dagarna. Om du får med dem i det du lagar så är förhoppningen större att de också prioriterar hemlagat framför halvfabrikat.

Börja äta bönor och grönsaker i det hela, du är lurad om du tror att du behöver äta mycket kött för att få i dig det du behöver.
Citera
2014-06-14, 14:04
Medlem
-FlaskBack-s avatar
Flytta hemifrån och betala all mat själv då.
500 är väldigt billigt för en månadsförbrukning av dyr mat.
Citera
2014-06-14, 14:19
Medlem
Deadmau5omgs avatar
Det är lite lätt att vara kräsen och komma undan billigt.

Havregryn, Mjölk, Vassle protein och Rapsolja - Där har du nu din bas ditt kaloriintag för knappt några pengar. Duger det inte så börja jobba.
Citera
2014-06-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Varför är svenskar så snåla med mat? Vuxna människor som äter smörgåsar och färdigportioner?

Inte konstigt att de äldre aldrig får besök av sina barn på hemmen..

Mat är kärlek för fan.

Vore härligt om du visade dina kriterier på mat.

Halvfabrikat kan jag mycket väl hålla med om att det är skräp i och med färdiglagat.

Men likt TS förslag på mat blir det löjligt.

Och ska vi gå in på en hållbar matkonsuntion är TS förslag helt absurd. Om en tittar på svensk köttkonsumtion så landar snittet på kring 150gram kött per dag. Där vi landar på en årsförbrukning av 40kg rent kött per person.

Hur skulle världen se ut om alla skulle hålla konsumtionen av 40kg kött per år ? Om vi kalkylerar om det blir det drygt 109gran rent kött per dag. 40/365=0.109kg.

Här vill TS knöla i sig 400gram per dag och då det är färs så räknas det som rent kött. Om alla ska äta likt TS så ska var svensk trycka i sig drygt 160kg rent kött per år.

Hur ska något samhälle ens klara av denna mängd ? För TS familj på 3 vuxna skulle detta innebära en köttkonsumtion på 40kgx4=160x3=480kg rent kött per år... 480x80kr =38 400kr för enbart nötkött, vilket var den billigaste produkten av hans 3 slag dvs nöt,fågel,fisk.
Senast redigerad av Sinclaire 2014-06-14 kl. 14:45.
Citera
2014-06-14, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Så du menar på fullaste allvar att du "kräver" en kost av 250gram lax eller 400gram nötfärs eller 2 kycklingfilér varje dag som mat ?

Är du medveten om vad den kostnaden skulle bli för din familj på 3 personer ?

Eller ska du sidoprioriteras och få "finare" mat än dina päron... Med ditt resonemang skulle dina päron behöva köpa minst 1 kilo nötfärs varje dag för att leva likt du gör, för inte fan tror jag någon vill stå och laga olika måltider.

1kg nötfärs låt säga 70kr/kilot x30 dagar dvs 2100kr enbart för kött

Eller kycklingfilén 2 per person 6 filéer ungefär 1,2 kilo och då givetvis svenskt och inge jävla import skit med hemska uppfödningsförhållande, inte för att svenska är direkt bättre... Men låt säga 90kr/kilot

Det blir låt säga 3400kr per månad, höfta fram en summa. Och detta enbart för din kyckling om det var enbart det.

Lax odlad skit ifrån Norge som bidrar till en av de värsta föroreningarna i världen, blir för er 3 med 4st i förpackningen, alla ska ha 2 som du per dag 1,5 förpackning. Ala en kostnad på drygt 80kr förpackningen 140kr/dagen x30= 4200kr per månad enbart för laxen.

Nu är inte frukost inräknat i detta samt troligen kvällsmat samt vad ni faktiskt ska äta till köttet/fisken så som kolhydrater och sallad till dricka. Lägg därtill övriga kostnader ett hem behöver så som toapapper,rengöringsartiklar osv.

Har inte helt koll på slutkostnaden, men helt omöjligt är inte att ni passerar 10 000kr i månaden för 3 personer.

Du gör bäst i att läsa på om kost samt börjar lära dig laga bra mat åt dina föräldrar när de kommer hem, om du inget gör på dagarna. Om du får med dem i det du lagar så är förhoppningen större att de också prioriterar hemlagat framför halvfabrikat.

Börja äta bönor och grönsaker i det hela, du är lurad om du tror att du behöver äta mycket kött för att få i dig det du behöver.

Problem med huvudräkning? 1,5x80=120, inte 140. Efterbliven
Citera
2014-06-14, 16:38
Medlem
Vad är det som gör att du inte kan laga mat själv? För att du är en bortskämd skitunge som inte ens vet hur man rostar bröd?

Som många säger, det är dyrt med mat! Speciellt lax, kyckling och all skit du vill ha. Dessutom så måste du inte käka kött, lax och kyckling varje dag bara för att du tränar!

Vänta bara till du är vuxen och ska flytta hemifrån och ska betala tusentals kronor varje månad för din speciella kost. Och vänta ännu längre tills du har egna barn som gnäller som du gör och ska betala för hemmet OCH dig!

Lägg upp en budget för dessa 500 kronorna, de resterande tusenlapparna kan du få genom t.ex ett sommarjobb. 10 ansökningar är INGENTING, räkna med minst ett par hundra tills du får ett jobb!

Sedan ska inte barn snöa sig in SÅ mkt på träning, ut och lek istället! Sånt kan du tänka på när du är vuxen med egen ekonomi.
Citera
2014-06-14, 18:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Som många andra skrivit tycker jag också att du ska använda din arbetslösa tid till att lära dig att laga mat och att lära dig hushållsekonomi. På så vis kan du sänka hela familjens matkostnader genom att ta ansvar för alla matinköp och all matlagning och ändå få i dig dina 1,6 g protein per kilo kroppsvikt om dagen.

Lär dig framförallt att laga rätter med baljväxter (linser och bönor).

Lär dig baka bröd också till dina föräldrars mackor.

Detta är kunskaper du kommer att ha nytta av i hela livet. De gör att du sparar pengar, och vällagad mat är nyckeln till många människors hjärtan (eller åtminstone till att du inte framstår som en belastning).

Att vara kunnig i köket är vuxet och är bra för självförtroendet. Det kan också vara en bra story att, om tillfälle bjuds, flika in i anställningsintervjuer, typ att "det kändes frustrerande att gå hemma och inte ha något att göra och att ligga mina föräldrar till last, så jag började fundera på om jag kunde göra något för mina föräldrar, så jag ..."
Senast redigerad av Gullegubben 2014-06-14 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in