Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzorocker
Skippa kosttillskott, i dom flesta fall är det billigare med riktig mat, som man dessutom blir mätt av.
Köp storpack och frys in delar, brukar gå att hitta rätt billig kycklingfiléer i 2kg förpackning, köttfärs i familypack, fläskfilé brukar ligga på 50kr/kg, havregryn är nästan gratis och har rätt bra värden, alaskan pollock är billigt och har klockrena värden, ägg i storpack.
Lär dej gilla dom billigaste märkena.

Jag tycker inte att man ska skippa kosttillskott om man vill komma undan billigt. Proteinpulver är väldigt billigt och gör det lättare att lyckas få ett högt proteinintag. Köper man ett storpack protein när någon av dom stora leverantörerna har någon kampanj så kan man komma undan riktigt billigt under en månad genom att kombinera detta med att köpa billig men bra kost genom att leta efter extrapris på varor etc.

Bara min åsikt.
Citera
2014-06-13, 09:13
Medlem
Gaspars avatar
Här kan du hitta recept på billig och lättlagad mat: http://studentkrubb.se/
Citera
2014-06-13, 09:44
Medlem
Gin-Xs avatar
Hjälp Ts istället för att klaga på han?

500kr och du vill ha riktig mat för en månad.

Gröt
1 burk Tonfisk om dagen
Pasta med Tomater till, alt krossade för smakens skull. (Kan ju inte lyxa till med andra kryddor då sprängs budgeten)

Listan blir inte stor med 500:- om du ska ha "riktig mat" varje dag på den summan

Edit: Med detta behöver du inte ens köpa smör för att laga maten plus att pastan blir inte supertråkig med tanke på tomaterna till så inga dyra kryddor behövs, samma gäller för tonfisken den blir ju smaksatt av dom krossade tomaterna om du använder det.
Senast redigerad av Gin-X 2014-06-13 kl. 09:50.
Citera
2014-06-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNofuvv
Det är så att tyvärr bor man fortfarande hemma o snyltar på föräldrarna, som nu tvingar mig att betala en 500 kr i månaden för mat - inget sommarjobb har man fått heller trots 10 ansökningar
Ska i alla fall flytta till annan stad och börja högskola sen till hösten.

Jag behöver riktig mat till min träning dvs: kyckling, pasta, råris, lax, köttfärs mm.
Till frukost brukar jag inte äta så jättemkt bara :
2 stekta ägg i olivolja, havregrynsgröt (1.5 dl havregryn) med röd mjölk och sylt, en klick jordnötssmör. Ev ta 1 dl gainer på det.

Lunch blir
1 kycklingfilé
med pasta (250-300 gram okokt)
ELLER
200 gram köttfärs med 2 dl ris (okokt)
eller samma kombination fast byt ut kyckling/köttfärsen mot en 125 g laxbit.

Middagen blir samma som ovan.
Jag tar alltid 1 dl gainer efter maten för att få i mig extra kalorier.

Mellanmål brukar bli några sketna riskakor med smör eller en banan.

Tydligen så är det här alldeles för dyrt för att fortsätta köpa in.
Hur kan man göra matkostnaderna billigare? Köpa hem eldorado-kyckling och lågkvalité kött?
Eller är jag körd och måste tvingas äta riskakor hela dagarna?
Du kan äta salladstonfik du. Billigt och bra.

Men du ska inte steka i olivolja. Det är ajabaja. Sotningstemperaturen ligger lågt.
Citera
2014-06-13, 10:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ingenting, dom äter sina jävla smörgåsar när dom kommer hem från jobbet eller färdiglagad mat,
Inte konstigt man har sett ut som en pinne hela sitt liv fram till för två år sedan när man tog tag i kost/träning ordentligt

Det låter som dina föräldrar har tråkiga matvanor. Erbjud dig att ordna med inköp och laga middag så kan du förbättra din och dina föräldrars kost, och förmodligen få ner de totala kostnaderna. På köpet får du mer insikt i hur ekonomin i ett vanligt hushåll fungerar och kommer förstå hur lite 500 kr är i sammanhanget. Det kommer du ha nytta av när du flyttar och ska få studiemedlen att räcka.

Som kommentar till posten ovan: Det går bra att steka ägg i olivolja eftersom man har så låg temp på spisen att sotningen inte är ett problem.
Citera
2014-06-13, 10:38
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Än är inte den sista idioten född...

Det är totalt ca. 60 gram protein. Det är ingenting mot vad man behöver när man tränar.

Cancer säger du? Hur lever du? Det finns betydligt värre saker som kan orsaka cancer att bry sig om än mat.
Varför är jag en idiot? Kan du inte argumentera och berätta vad av det jag säger som är felaktigt? Jaha. Bara för att det finns värre saker att bry sig om så är överkonsumtion av rött kött ofarligt? Bra logik...

Först och främst, han äter ibland 400 köttfärs, dvs 120 g protein, + shakes + allt annat han äter. Det blir väldigt mycket protein.

Ett enkelt google-sök ger flera källor som styrker mitt påstående:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5800316

http://www.pcrm.org/health/diets/vsk/vegetarian-starter-kit-protein
Citera
2014-06-13, 12:11
Medlem
one_sizes avatar
Kolla studentkrubb som du blev tipsad om och räkna ut näringsvärden i maten. Öka därefter proteinmängden med någon billigt. Personligen ser jag kvarg, tonfisk, havre och linser (alla baljväxter faktiskt) som en gudagåva till oss studenter. Erbjud att laga maten hemma så får dina föräldrar billigare och nyttigare matlådor med sig istället för snabbmat/frysta portioner.

Edit: kul också hur folk skriker om kostnaden för studenter när majoriteten av stud. litt. går att låna eller "låna", boendet kostar beroende på orten och de största kostnaderna är alkohol och utekäk.
Citera
2014-06-13, 12:22
Medlem
Gin-Xs avatar
Citat:
Nej den är jättebra men kommer antagligen försvinna snart då det kostar för mkt.

Vet det jag borde skaffa ett jobb, men det är så att jag inte klarar av vanliga såna praktiska jobb - där man måste utföra nån arbetsuppgift t.ex lasta lådor, flytta saker, göra saker osv, så en hel del jobb man kan få utan utbildningen försvinner ju.

Så tonfisk är värt att köpa asså? Billigt o bra?

1 burk Tonfisk i Vatten går ju på en 8:- kronor så det får ju bli en om dagen här med andra ord eftersom det blir 240:- och du vill ju ha kött/protein varje dag.

1 burk tonfisk på 185g varav 150g är tonfisk, så är det ju bara kolla faktan för 100g, dela det plusa på med vad det blir för 50g och vips.
174 Kcal
38,26g Protein
0,82g Fett
0g Kolhydrater
Citera
2014-06-13, 12:46
Medlem
Whuut? Du betalar 500kr i månaden för mat och är sen förvånad att det är dålig mat?

Seriöst vill du äta bra mat får du vara villig att öka dina kostnader (DINA kostnader inte dina pärons, de är redan mkt generösa som låter dig lägga 500/mån till gemensam matkassa, gav själv det dubbla när jag bodde hemma).

När du blir vuxen och lever själv kommer du tycka det va lyx. En billig månad kommer jag undan med ungefär 2000kr i hemma-matkostnader för mig själv, och jag är ingen kroppsbyggare som öser i mig kött och kvarg utan äter "vanlig" mat.
Citera
2014-06-13, 12:54
Medlem
kordens avatar
Citat:
Det är så att tyvärr bor man fortfarande hemma o snyltar på föräldrarna, som nu tvingar mig att betala en 500 kr i månaden för mat - inget sommarjobb har man fått heller trots 10 ansökningar
Ska i alla fall flytta till annan stad och börja högskola sen till hösten.

Jag behöver riktig mat till min träning dvs: kyckling, pasta, råris, lax, köttfärs mm.
Till frukost brukar jag inte äta så jättemkt bara :
2 stekta ägg i olivolja, havregrynsgröt (1.5 dl havregryn) med röd mjölk och sylt, en klick jordnötssmör. Ev ta 1 dl gainer på det.

Lunch blir
1 kycklingfilé
med pasta (250-300 gram okokt)
ELLER
200 gram köttfärs med 2 dl ris (okokt)
eller samma kombination fast byt ut kyckling/köttfärsen mot en 125 g laxbit.

Middagen blir samma som ovan.
Jag tar alltid 1 dl gainer efter maten för att få i mig extra kalorier.

Mellanmål brukar bli några sketna riskakor med smör eller en banan.

Tydligen så är det här alldeles för dyrt för att fortsätta köpa in.
Hur kan man göra matkostnaderna billigare? Köpa hem eldorado-kyckling och lågkvalité kött?
Eller är jag körd och måste tvingas äta riskakor hela dagarna?

Du är väl ingen elit träning du sysslar med? Om du gör det sök sponsring för mat tex Ica, Coop.
Annars får du äta som resterande familjen.
Citera
2014-06-13, 13:34
Medlem
YoDudes avatar
Citat:
Vafan förpackningen är på 500 gram totalt så mer än halva påsen åker ju ner i kastrullen haha
Finns förpackningar är på 1kg, kostar inte mycket mer heller.
Citera
2014-06-13, 14:42
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Har man inga pengar till mat men gymkort är man en idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in