2014-06-13, 15:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Nja, problemet är att räckviddsbegreppet missbrukas kraftigt. Räckvidden per tidning har ökat närmast mirakulöst de senaste åren. Antingen har folk börjat drälla med sina tidningar på ett närmast revolutionerande vis, eller så driver media upp siffrorna av kommersiella skäl.

Det riktiga "intressanta" begreppet är såklart upplagan, eftersom det är "hårdvaluta".

Nja båda kan vara relevanta men båda är osäkra för en extern och räckvidd är också osäkert för tidningarna. Tidningsstatistik kollar upplaga för betaltidningar kallas också för ts-siffror http://www.ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/

Orvesto mäter räckvidd men kritiseras ofta för att mäta kännedom istället för läsare. Dom mäter en massa annat i samband med detta inkomst intressen mm

http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/rackviddsrapporter-orvesto

För en annonsör kan det vara relevant att veta var man ska annonsera för att nå singel kvinnor 30-40 som är intresserade av jakt då kollar man orvesto
Citera
2014-06-13, 16:00
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det ska bli intressant att se om dom försöker ta igen det med höjda internetavgifter som Verizon och Comcast gör i USA nu.
Citera
2014-06-13, 17:54
Medlem
ComHems affärsidé är ganska död. Att sälja teveabonnemang via det gamla antennuttaget kommer på sikt att dö ut. Om en inte alltför avlägsen framtid, 5-10 år, kommer all tv att gå via internetuttaget. Du kommer att kunna teckna teveabonnemang med enskilda tv-kanaler i Asien. Sydamerika eller vartsomhelst i världen. Du slipper köpa färdiga paket utan kan handplocka vad du vill se. Att som Netflix gör kunna låta dig välja att se alla 24 avsnitt i en säsong på en och samma gång. Eller ett, två tre avsnitt i veckan kommer att bli allt vanligare. Tablåtv blir allt mer sällsynt.
Citera
2014-06-13, 17:57
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nja båda kan vara relevanta men båda är osäkra för en extern och räckvidd är också osäkert för tidningarna. Tidningsstatistik kollar upplaga för betaltidningar kallas också för ts-siffror http://www.ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/

Orvesto mäter räckvidd men kritiseras ofta för att mäta kännedom istället för läsare. Dom mäter en massa annat i samband med detta inkomst intressen mm

http://www.tns-sifo.se/rapporter-undersokningar/rackviddsrapporter-orvesto

För en annonsör kan det vara relevant att veta var man ska annonsera för att nå singel kvinnor 30-40 som är intresserade av jakt då kollar man orvesto

De används, så mycket kan vi sträcka oss. Men hela idén är väldigt gammaldags. Du tar upp annonsering riktad mot vissa konsumentgrupper - men problemet är att det är oerhört grovt från gammelmedia. Om jag annonserar i Google så kan jag istället få exakt de personer som söker på de begrepp jag är intresserad av. I Facebook kan jag (teoretiskt) rikta annonser oerhört precist mot grupper inom vissa åldersspann, kön, etnisk eller socioekonomisk bakgrund.

Det finns helt enkelt sinnessjukt mycket information, och möjligheter till återkoppling på internet vilket är omöjligt för gammelmedia. Följaktligen kommer annonsering i gammelmedia urholkas allt mer, då man helt enkelt inte får samma värde för sina annonserade pengar.
Citera
2014-06-13, 18:01
Medlem
Besvärjarens avatar
Radiotjänst kallar in 50 extra personer bara för att hantera alla uppsagda tv-avgifter.
http://www.svt.se/nyheter/manga-vill-nu-saga-upp-tv-avgiften

Det går bra nu..
Citera
2014-06-13, 18:43
Medlem
Citat:
Nja, problemet är att räckviddsbegreppet missbrukas kraftigt. Räckvidden per tidning har ökat närmast mirakulöst de senaste åren. Antingen har folk börjat drälla med sina tidningar på ett närmast revolutionerande vis, eller så driver media upp siffrorna av kommersiella skäl.

Det riktiga "intressanta" begreppet är såklart upplagan, eftersom det är "hårdvaluta".

Sedan en tid tillbaka har Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri valt att mörka sina upplagesiffror, självfallet är det vikande upplagor som är anledningen.

Annonsköparna hade tidigare tillgång till både upplaga och uppskattad räckvidd, idag får de enbart tillgång uppskattad räckvidd.
Märkligt att annonsköparna accepterar den minskade transparensen, i synnerhet med tanke på att det är köparnas marknad som råder.
Senast redigerad av Tugor 2014-06-13 kl. 18:46.
Citera
2014-06-13, 19:12
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
De används, så mycket kan vi sträcka oss. Men hela idén är väldigt gammaldags. Du tar upp annonsering riktad mot vissa konsumentgrupper - men problemet är att det är oerhört grovt från gammelmedia. Om jag annonserar i Google så kan jag istället få exakt de personer som söker på de begrepp jag är intresserad av. I Facebook kan jag (teoretiskt) rikta annonser oerhört precist mot grupper inom vissa åldersspann, kön, etnisk eller socioekonomisk bakgrund.

Det finns helt enkelt sinnessjukt mycket information, och möjligheter till återkoppling på internet vilket är omöjligt för gammelmedia. Följaktligen kommer annonsering i gammelmedia urholkas allt mer, då man helt enkelt inte får samma värde för sina annonserade pengar.
Ja. Därför kommer även lokala nyheter eller "hyperlokala" nyheter att få det svårt med egna annonsörer i framtiden. Man kan förstås ingå i Googles Adsense eller liknande annonsnätverk men då ska dessa ha en hel del av kakan.
Citera
2014-06-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
ComHems affärsidé är ganska död. Att sälja teveabonnemang via det gamla antennuttaget kommer på sikt att dö ut. Om en inte alltför avlägsen framtid, 5-10 år, kommer all tv att gå via internetuttaget.

Hur gör du om du bor i ett hus i en förening där ComHem är leverantör av Internettjänster?
Citera
2014-06-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Hur gör du om du bor i ett hus i en förening där ComHem är leverantör av Internettjänster?
Dumpar deras kabel-tv och har bara internet. Hade själv ComHem förut sedan anslöt vi oss till Stadsnätet och nu kan man välja olika operatörer. Tror att stadsnät kommer att dras till flera hus i framtiden. Inga nybyggda hus har traditionella tv-uttag. Bara fiber, s.k triple-play.
Citera
2014-06-13, 22:19
Medlem
Europes avatar
I kvällens avsnitt av Aktuellt togs både nyheten om att Radiotjänsten förlorade i Högsta förvaltningsdomstolen om att kunna kräva tv-avgift för internetuppkoppling, samt om hur TV tappar tittare till internet, upp till diskussion:

http://www.svtplay.se/aktuellt

En artikel om fallet i Högsta förvaltningsdomstolen:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/forvaltningsdomstolen-datorn-ar-inte-en-tv-mottagare_3655112.svd

Edit: Ja, just det, de tog även upp att TV4 upphörde med sina lokala sändningar!

Gissa vem som kommer övertala sambon om att ringa och säga upp tv-avgiften imorgon (eller måndag, om de inte har helgöppet). Jag kommer gå hårt åt genom att förklara det rakt igenom moraliskt förkastliga att inte försöka låta bli att betala in till propagandateve för en regim i en föga demokratisk stat där det inte finns yttrandefrihet.
Senast redigerad av Europe 2014-06-13 kl. 22:29. Anledning: Edit
Citera
2014-06-13, 23:51
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Den dumma jäveln Eva Hamilton tycker inte att det är hållbart http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/06/eva-hamilton-varken-rattvist-eller-hallbart , jag tycker inte att det är hållbart att tvinga folk att betala för statlig propaganda alls.

Men ni får väl sluta lägga upp SVT/SR/UR-sändningar på nätet då, dumma kossa!
Senast redigerad av fluff995 2014-06-13 kl. 23:54.
Citera
2014-06-14, 00:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Du kommer att kunna teckna teveabonnemang med enskilda tv-kanaler i Asien. Sydamerika eller vartsomhelst i världen. Du slipper köpa färdiga paket utan kan handplocka vad du vill se. Att som Netflix gör kunna låta dig välja att se alla 24 avsnitt i en säsong på en och samma gång. Eller ett, två tre avsnitt i veckan kommer att bli allt vanligare. Tablåtv blir allt mer sällsynt.
Ja hoppas kan man alltid men jag har svårt att se att USA kommer släppa sina TV-kanaler world wide. Som filmintresserad hade jag gett min höger hand för att få tillgång till TCM (Turner Classic Movies) i USA, vars filmkatalog är enorm. TCM i Sverige är ett skämt då enbart ett 30-tal filmer rullar hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in