2014-02-04, 03:31
Medlem
johanjosefssons avatar
Köp Ica Basic. 5:- / 100g chokladkaka. Är inte lika söt som Marabous, men man vänjer sig vid smaken överraskande fort. Kan lätt trycka i mig sånna på nolltid (Vilket jag inte ska göra, men ändå...).
Citera
2014-02-05, 15:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Tja, mörk choklad är ju helt klart mer hälsosam än ljus choklad. Skräpet som Marabou tillverkar smakar ju inte ens choklad, man kan lite gärna hälla i sig ett glas mjölk. Den enda gången jag äter choklad som är mindre än 70 % är när jag käkar en Milky Way eller i värsta fall några bitar Fazer Blå. Smaken är helt enkelt för klen i mjölkchoklad.

Jag var på chokladmässan i Göteborg för några veckor sedan och då fick jag smaka hela raddan av choklad från Valrhona, från 64% till 99 %. Går man i steg så märker man skillnaden i kakaohalt mindre och man fokuserar mer på smaken. Dessutom äter de flesta choklad med hög kakaohalt på "fel" sätt. Man skall inte bita i den alls utan låta den smälta i munnen, annars sabbar man smaken helt.
Hälsoargument för mörk choklad ska man nog ligga lågt med. De positiva påståenden som basunerats ut om exempelvis antioxidanter har jag inte sett någon välgjord undersökning på. Däremot är det otvivelaktigt och enkelt kvantifierbart att kakao, särskilt den från Sydamerika innehåller kadmium. Eftersom det är just kakaon så blir ju chokladen värre ju högre kakaohalt den har. Se http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article222157.ece?mobileUserChoice=www
Citera
2014-02-20, 10:03
Medlem
Jag gillar Fazers mjölkchoklad.
Citera
2014-03-08, 13:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag har köpt minst 300 marabou-mjölkchoklad under årens lopp..(200grams)

Och efter varje gång frågar jag mej själv= Varför köpte jag denna choklad-bluff?
Antagligen för att det ofta är rabatt på den chokladen. Och av gammal vana. Man får mer för pengarna, tror man. Men eftersom det bara är smaksatt socker, så är det egentligen svindyr så kallad choklad.

Den varken smakar choklad, eller mjölk. eller särskilt gott!....Smakar i princip bara socker. Dom har helt enkelt smaksatt socker....När ska man lära sig att aldrig köpa skiten?

Är jag ensam om att tycka detta?......
Troligtvis är du det utan tvekan.
Marabou kommer numera i kakor av olika kakaohalt. Även den trditionella mjölchokladskakan är exakt lagom söt, det är så kakao med mjölk och socker helt enkelt smakar, jämfört med den tyska som är mindre söt, men så är det också så att choklad väl går under kategorin godis? Godis SKA vara sött, vore inte godis om det inte var sött och märkbart sött, så det söta helt enkelt dominerar, vad som också gör Marabouchokladen världsbäst är att den är genomgående len, dvs inte kornig. Sötman i komb. rejält bearbetad gör att den sötqa mjölkchokladen blivit sinnebilden för choklad som både barn och vuxna älskat och välvilligt glufsat i sig, den exporteras mig veterligen över hela världen och utlöser lyckokänslor, p.g.a sötman, vad annars?

Visserligen gillar jag varm mörk chokladdryck utan socker men chokladkaka liksom chokladbakelse med minimum av socker kan ju inte kategoriseras som varken kaka eller bakelse med viss mängd socker och grädde el. mjölk i. Det är nog de industriella kriterierna som avgjort att chokladen ska vara både söt och slät, att få den prima klass som ljus Marabou fått och behållt också. Den är perfekt.
Citera
2014-03-16, 17:35
Bannlyst
Älskar Marabou digestive. Marabou vit var för söt för min smak.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Köp Ica Basic. 5:- / 100g chokladkaka. Är inte lika söt som Marabous, men man vänjer sig vid smaken överraskande fort. Kan lätt trycka i mig sånna på nolltid (Vilket jag inte ska göra, men ändå...).

Dessa smakar skit om något.
Citera
2014-03-17, 14:26
Medlem
Nä jag tycker den är jättegod om man äter en ruta då o då. Cloettas Plopp är den bästa chokladen punkt slut
Citera
2014-06-13, 17:36
Bannlyst
Har Marabou Digestive utgått?
Citera
2014-06-13, 19:51
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Troligtvis är du det utan tvekan.
Marabou kommer numera i kakor av olika kakaohalt. Även den trditionella mjölchokladskakan är exakt lagom söt, det är så kakao med mjölk och socker helt enkelt smakar, jämfört med den tyska som är mindre söt, men så är det också så att choklad väl går under kategorin godis? Godis SKA vara sött, vore inte godis om det inte var sött och märkbart sött, så det söta helt enkelt dominerar, vad som också gör Marabouchokladen världsbäst är att den är genomgående len, dvs inte kornig. Sötman i komb. rejält bearbetad gör att den sötqa mjölkchokladen blivit sinnebilden för choklad som både barn och vuxna älskat och välvilligt glufsat i sig, den exporteras mig veterligen över hela världen och utlöser lyckokänslor, p.g.a sötman, vad annars?

Jobbar du på Marabou eller?
Låt mig gissa; McDonalds gör världens bästa hamburgare också?
Ja Marabou är världens bästa mjölkchoklad i hela Sverige, för människor utan kultiverade intressen och smakpreferenser. Har rest i många länder och alla människor har varit övertygade av den enorma kvalitén som chokladen besitter. Verkligen en choklad i premiumsortimentet.
Citera
2014-06-13, 20:05
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Har Marabou Digestive utgått?
Japp
Citera
2014-06-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Japp

Jösses vad berodde det på? Sålde dåligt? Minns att jag köpte en en gång och tyckte inte det var nån höjdare..
Citera
2014-06-14, 00:22
Medlem
Marabou duger fint om man är lite sötsugen, men någon finchocklad är det väl inte.
Citera
2014-06-14, 15:43
Medlem
Överskattad vet jag inte.... Den är bara jävligt god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in