2013-10-27, 19:56
Medlem
Ufojesuss avatar
Vem bryr sig vad skiten innehåller sålänge det inte är något slags cancerframkallande gift? Har aldrig förstått tankesättet mer kakao = bättre choklad. Såndär "fin" choklad som innehåller 99% kakao måste vara världens lataste produkt, producenten har ansträngt sig till 1% Om chokladen är god & giftfri är den bra, punkt slut.
Citera
2013-10-27, 22:05
Medlem
Det är helt klart ätbart, men jag har absolut smakat godare (chokladfeinsmechern som jag är). Ser ingen mening med att trycka i mig massa tomma kalorier som inte ens smakar speciellt bra.
För övrigt blir jag fruktansvärt törstig av chokladet och det lämnar en konstig, obehaglig känsla/bismak i munnen
Citera
2013-10-27, 23:06
Medlem
Klart det är.
När det blir populärt så drar man ner på ingredienserna för stora massan märker ingen skillnad ändå.
Tjänar storkovan på det.

Tacka vet ja fazer.
Citera
2013-10-28, 08:02
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Vem bryr sig vad skiten innehåller sålänge det inte är något slags cancerframkallande gift? Har aldrig förstått tankesättet mer kakao = bättre choklad. Såndär "fin" choklad som innehåller 99% kakao måste vara världens lataste produkt, producenten har ansträngt sig till 1% Om chokladen är god & giftfri är den bra, punkt slut.
Tja, mörk choklad är ju helt klart mer hälsosam än ljus choklad. Skräpet som Marabou tillverkar smakar ju inte ens choklad, man kan lite gärna hälla i sig ett glas mjölk. Den enda gången jag äter choklad som är mindre än 70 % är när jag käkar en Milky Way eller i värsta fall några bitar Fazer Blå. Smaken är helt enkelt för klen i mjölkchoklad.

Jag var på chokladmässan i Göteborg för några veckor sedan och då fick jag smaka hela raddan av choklad från Valrhona, från 64% till 99 %. Går man i steg så märker man skillnaden i kakaohalt mindre och man fokuserar mer på smaken. Dessutom äter de flesta choklad med hög kakaohalt på "fel" sätt. Man skall inte bita i den alls utan låta den smälta i munnen, annars sabbar man smaken helt.
Citera
2013-10-28, 11:48
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Var och handlade nyss,och eftersom jag läste denna tråd i morse så kunde jag inte mostå en stor (200gr)schweitzernöt

Riktigt sliskig choklad,drog i mig hela kakan.
Sitter nu och mår tjyvtjockt faktiskt
Jag tycker att Marabou-Schweitzernöt är riktigt gott. Men jag mår oxå lite illa efter att ha ätit den lite för snabbt....Anledningen varför man tycker den är god är nog det att alla nötterna trycker undan det mesta av den så kallade chokladen. Det är säkert minst 50 % nötter i den..!?

Först efteråt, när den är uppäten inser man sitt misstag.
Citera
2013-10-28, 11:50
Medlem
Börja tycka samma sak. Älskade Marabou när jag var yngre och åt minst en 200g kaka i veckan. Nu tycker jag den mest smakar socker och blir less redan efter två rader. Kanske mina smaklökar som blivit äldre och inte uppskattar sockerbomber längre.

Jag anser både Lindhs och Fazers choklad godare.
Citera
2013-10-28, 19:46
Medlem
MasterBaits avatar
Tycker den är rätt god, men den är alldeles för hård. Köper hellre av nåt finare märke vad dom nu heter som ligger på mellan 45-50%.
Citera
2013-10-29, 17:26
Medlem
sunnyljungs avatar
Om man är sugen på choklad att glufsa i sig, är väl Marabou mjölkchoklad rätt OK.
Vill jag däremot avnjuta choklad så väljer jag något annat, gärna Lindt med små krispiga bärbitar i.
Citera
2013-10-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag har köpt minst 300 marabou-mjölkchoklad under årens lopp..(200grams)

Och efter varje gång frågar jag mej själv= Varför köpte jag denna choklad-bluff?
Antagligen för att det ofta är rabatt på den chokladen. Och av gammal vana. Man får mer för pengarna, tror man. Men eftersom det bara är smaksatt socker, så är det egentligen svindyr så kallad choklad.

Den varken smakar choklad, eller mjölk. eller särskilt gott!....Smakar i princip bara socker. Dom har helt enkelt smaksatt socker....När ska man lära sig att aldrig köpa skiten?

Är jag ensam om att tycka detta?......

Tja, man kan nog tycka olika om choklad. Jag gillar Marabous mjölkcholkad, även om jag försöker att inte äta den för ofta. Den är mild på ett trevligt sätt, och så har smaken något bekant över sig, som för tankarna i olika riktningar, och igenkännandet i smaken är något viktigt, tror jag.

Så, jag äter rätt gärna Marabou.
Citera
2013-10-29, 20:22
Medlem
Queen-Obscences avatar
Tycker att den smakar socker och smör. Jag slutade nästan helt med vitt raffinerat socker 2007 och har endast ätit en enstaka ruta av marabous choklad sedan dess och förstår inte hur jag under mina högstadieår kunde trycka i mig nästan 1 kg av chokladen i veckan (hade problem med övervikt,ja). Kan minnas att jag gillade cocossmaken väldigt mycket.. men tror att det hade med att man var en växande tonåring som ville ha fett och socker än att det var gott.

Föredrar om jag ska välja mörk choklad med havssalt, nötter eller chili. Blir då oftast Lindt.
Senast redigerad av Queen-Obscence 2013-10-29 kl. 20:24.
Citera
2013-10-29, 22:10
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus

Du har helt rätt. Ingen jävel bryr sig om den exakta procenten druvor i vinet. Eller om favoritostens si eller så många procent mjölkinnehåll. Snobberiet med kakaoprocenten i choklad är helt överdrivet.
Citera
2013-11-17, 04:05
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag har köpt minst 300 marabou-mjölkchoklad under årens lopp..(200grams)

Och efter varje gång frågar jag mej själv= Varför köpte jag denna choklad-bluff?
Antagligen för att det ofta är rabatt på den chokladen. Och av gammal vana. Man får mer för pengarna, tror man. Men eftersom det bara är smaksatt socker, så är det egentligen svindyr så kallad choklad.

Den varken smakar choklad, eller mjölk. eller särskilt gott!....Smakar i princip bara socker. Dom har helt enkelt smaksatt socker....När ska man lära sig att aldrig köpa skiten?

Är jag ensam om att tycka detta?......

Jag håller med den är inte god, för dålig kakaohalt och äcklig söt och fet smak ... skulle aldrig slösa pengar på marabouchoklad. köper hellre någon sort med högre kakaohalt, eller handgjorda praliner, dyrare? ja, men en njutning i munnen och bomull på själen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in