2014-06-11, 19:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Tänkte försöka att inte skriva något mer här, men eftersom jag har svårt att hålla truten så vågar jag mig på det i alla fall.

Alltså, för mig är faktiskt drunkningsteorin den minst troliga. Tycker det vore en väldig slump att hon skulle drunkna, precis när hon åkt hem, vilket hon tydligen inte alls ville, sedan åkt på en lavett så som hon själv verkar ha förespått och så ta sig ner till vattnet och drunkna. Men det är som sagt bara mina egna tankar. Fanns det verkligen någon anledning för henne att försöka ta sig över till andra sidan? Allt är ju möjligt och vi lär aldrig få veta vad som hände. Undrar vilket som är vanligast, att en kropp i vattnet dyker upp eller att den aldrig kommer fram igen. Vet ej men det går kanske att ta reda på.

Håller med om att man måste få tänka i olika banor, även om det inte är så sannolikt att hon försvann av sig själv. Det är i alla fall inte omöjligt att ändra sitt utseende lite t ex genom att färga håret, klippa det och kanske sätta på ett par glasögon och lite andra kläder än vad man brukade ha på sig. Lite smink kanske, och med hjälp av någon för (falsk) identifikation så kunde man kanske smälta in i Stockholm t ex. Även om jag inte tycker att det är så troligt. Dock händer det ju då och då att människor försvinner och skaffar sig en ny identitet. Det måste vara ett fruktansvärt svårt beslut att ta och ännu svårare att inte avslöja sig själv. Det måste ha blivit bra mycket svårare att byta identitet när slutsiffrorna i persnonnumret infördes.

Visst verkade fadern måna om dottern i och med att han släppte iväg henne ensam till Sollefteå och låta henne arbeta där som var vad hon själv ville, enligt vad som sagts. Vet man säkert att Viola hade tänkt säga till sin far när hon åkte hem den där olycksaliga dagen att hon inte ville bli bankkassör som han ville utan att hon vill fortsätta inom vården, är osäker på om det är helt säkra uppgifter eller inte. Viola ärvde visst pengar av sin biologiska mor, kan testamentet ha varit villkorat tro. Att hon skulle få en utbildning t ex. Vad vet man.

Kan du inte lägga ut skolfotot med Viola? Skulle vara kul att se!
Citera
2014-06-11, 21:33
Medlem
Hej Crime-boy!

Ska höra med mamsen. Visst kan jag göra det om jag klarar att scanna in det. Min egen skrivare är kaputt. Är dock inte säker på att hon är så pigg på det nu när jag har "outat" hennes spontana tankar. Någon kanske kan lista ut vem just hon är, det vill hon säkert inte. Ska höra med henne.

Hennes två kusiner gick också på samma skola, varav en i samma klass som Viola. Mamma minns Viola väl men de umgicks inte. De gick inte i samma klass så dels därför, dels bodde de inte helt nära varandra och dels var mamma tvungen att gå direkt hem annars blev det bannor.

För egen del har jag inget emot att lägga upp fotot. Hoppas det inte blir dubbelt då, tycker jag har läst om något skolfoto här på tråden men det kanske var med Viola ensam på.
Senast redigerad av cleolin 2014-06-11 kl. 21:37. Anledning: Felskrivet nick
Citera
2014-06-13, 14:59
Medlem
Tänker göra ett försök att skicka skolfotona. Det är två.

Det första är från klasserna 1 till 6, Öns skola, Eds socken. Det är Viola femma från vänster andra raden i rutig klänning. Viola var väldigt mörk säger mamma.

På andra fotot som är från klass 5 och 6, samma skola som ovan, sitter Viola längst ut till vänster andra raden.

Alltså, det är inte alls säkert att det fungerar. Finns ju inget att bifoga dokument och bilder med här.

Edit: Det fungerade inte som ni ser. Får försöka fixa med det senare, har inte tid mer nu.
Senast redigerad av cleolin 2014-06-13 kl. 15:00. Anledning: Funkade inte med länk
Citera
2014-06-13, 15:42
Medlem
cavaliers avatar
Citat:

Det första är från klasserna 1 till 6, Öns skola, Eds socken. Det är Viola femma från vänster andra raden i rutig klänning. Viola var väldigt mörk säger mamma.

På andra fotot som är från klass 5 och 6, samma skola som ovan, sitter Viola längst ut till vänster andra raden.

Alltså, det är inte alls säkert att det fungerar. Finns ju inget att bifoga dokument och bilder med här.

Edit: Det fungerade inte som ni ser. Får försöka fixa med det senare, har inte tid mer nu.

Här har du tips: (FB) Var kan jag lägga upp bilder , så jag kan visa dom på forumet?
Inlägget är gammalt, så några av tjänsterna kanske har upphört eller ändrat sina villkor.
Citera
2014-06-13, 16:43
Medlem
Citat:

Här är ett par ställen till som fungerar idag:
https://anonfiles.com/
http://minfil.org/ladda-upp
Citera
2014-06-13, 22:56
Medlem
Tack för tipsen. Det behövdes. Skulle lägga upp i ett galleri jag har men det gick inte att öppna idag, stod och snurrade i en timme innan jag gav upp. Nu får vi se om det fungerar då. Det är ju inte säkert. Har beskurit bilderna för när jag pratade med mamma när jag träffade henne ikväll tyckte hon det var onödigt att alla de andra var med också. Lite tur att det inte fungerade först då för jag tänkte ladda ner först och fråga sedan då jag och hon var på olika ställen. Trodde inte hon skulle säga nej faktiskt. Hur som helst:

http://minfil.org/h8Bcf4bfb5/Viola_Vivi_W_1938__rskurs_1.__hns_skola__Ed._L_rar inna_Linnea_Svensson..jpg

http://minfil.org/jfB0fcb6b0/Viola_Vivi_W_1943__rskurs_5__hns_skola__Ed._L_rari nna__Sara_Bark.jpg

Bilderna gör väl varken från eller till egentligen.
Citera
2014-06-14, 00:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tack för tipsen. Det behövdes. Skulle lägga upp i ett galleri jag har men det gick inte att öppna idag, stod och snurrade i en timme innan jag gav upp. Nu får vi se om det fungerar då. Det är ju inte säkert. Har beskurit bilderna för när jag pratade med mamma när jag träffade henne ikväll tyckte hon det var onödigt att alla de andra var med också. Lite tur att det inte fungerade först då för jag tänkte ladda ner först och fråga sedan då jag och hon var på olika ställen. Trodde inte hon skulle säga nej faktiskt. Hur som helst:

http://minfil.org/h8Bcf4bfb5/Viola_Vivi_W_1938__rskurs_1.__hns_skola__Ed._L_rar inna_Linnea_Svensson..jpg

http://minfil.org/jfB0fcb6b0/Viola_Vivi_W_1943__rskurs_5__hns_skola__Ed._L_rari nna__Sara_Bark.jpg

Tack för att du lade in bilderna på Viola! Roligt att se hur hon såg ut som liten!
Citera
2014-06-14, 07:41
Medlem
Crime-boys avatar
Hur lång tid är det mellan fotona? På ett ungefär?
Citera
2014-06-14, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Hur lång tid är det mellan fotona? På ett ungefär?

Skrev en bildtext som blev en länkadress. Där står det att tidigaste fotot är taget 1938 på Öhns skola, Ed. Lärarinnan för klass 1 o 2 hette Linnea Svensson. Det andra fotot är taget 1943 då Viola gick i femte klass. Lärarinnan för klass 5 o 6 hette Sara Bark, samma skola som tidigare.

Även om barnen hade samma lärare så var de enskilda klasser och hade egna scheman, lite off-topic info.

Kan inte det här så jag vet inte varför bilderna hamnar längst upp i vänster hörn i länken men det går ju att kopiera och fotoshoppa om man vill.

Lite synd att jag inte fick länka hela skolfotona för de är så fina men har ju ingenting med den här tråden att göra.
Citera
2014-06-14, 09:46
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Skrev en bildtext som blev en länkadress. Där står det att tidigaste fotot är taget 1938 på Öhns skola, Ed. Lärarinnan för klass 1 o 2 hette Linnea Svensson. Det andra fotot är taget 1943 då Viola gick i femte klass. Lärarinnan för klass 5 o 6 hette Sara Bark, samma skola som tidigare.

Även om barnen hade samma lärare så var de enskilda klasser och hade egna scheman, lite off-topic info.

Kan inte det här så jag vet inte varför bilderna hamnar längst upp i vänster hörn i länken men det går ju att kopiera och fotoshoppa om man vill.

Lite synd att jag inte fick länka hela skolfotona för de är så fina men har ju ingenting med den här tråden att göra.

Ja..nu såg jag årtalen i länken! Tackar!
Citera
2014-06-14, 11:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klassfoto på Viola 1938 och 1943.

Citat:

Ett stort tack för dessa klassfoton på Viola från 1938 och 1943. Intressant att få se henne på foto som barn.
Citera
2014-06-14, 17:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Nej..tyvärr vet jag inte den exakta tiden men det bör väl varit vid 8-tiden? Jag tror inte att kvällsbussarna gick senare än så. Åtminstone inte på landsbygden.

Ja.. Viola sa en del som är svårt att förstå i sammanhanget? "Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll". Så sa hon ju till sina kamrater på elevhemmet. Planerade hon ett självmord? En flykt? Visste hon vad som skulle hända?

Min fetmarkering.

Hade någon kompis sagt det till mig, så hade jag blivit orolig att något allvarligt hade hänt. Det var min första reflektion, när jag läste detta.

Ponera att det hände att Viola fick stryk hemma. Fadern var hetlevrad och Viola hade fått känna av det ett antal gånger, då kanske hon var rädd att han nästa gång skulle "gå över gränsen" och att hon därför inte skulle komma tillbaka till elevhemmet. Därför ville Viola ge en subtil "hint" till sina kompisar att det hänt henne något fatalt, om hon inte återvände. Sedan behöver det inte ha skett, det hon kanske befarande.

Bara min spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in