2008-02-20, 13:43
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allden
Jag skulle utan att blinka föredra jägar/samlarsamhället med all den kunskap och närhet till naturen vi hade då. Förmodligen är det svårast att leva så i vårt nordiska klimat men det finns säkert folk som klarat det mkt bra, även om många säkert dog i tidig ålder. Jag anser att livet inte handlar om att leva så friskt och länge som möjligt, utan att just känna att man verkligen lever.

Vi är fokuserade på saker som att flyga till månen och åka svävande bilar precis som vi sett i alla coola action filmer sen vi var små. Vi har blivit lärda av både förälrar och resten av omvärlden att tycka om det samhälle som utvecklats. Men det är ju inte alls så att vi har mindre benägenhet att slå ihjäl varandra än naturfolk? Folk dödar ju varandra hej-vilt i hela världen tycker jag.

Jag tror naturfolk eller jägare/samlare har större kontakt med sin så kallade andlighet eller livet i sig själva så att säga. Något som gått förlorat i vår uppbyggda och högst onaturliga värld. Allt som utvecklas gör det därför att någon ser ett vinst syfte i det, och med den informationen kan vi tänka oss att inte mkt är speciellt genomtänkt, eller hur? Jag vill inte trampa någon på tårna här, jag har tänkt precis som ni och känt hur svårt det är att känna verklig livsglädje.

Jag har dock varit med om vissa saker som fått mig att tänka och reflektera över livet, vad det är, varför människor är så "ytliga" och litar blint på en vetenskap som egentligen bygger på ofullständig fakta. Det finns otroligt mkt att säga om det här och det är svårt att göra det utan att någon känner sig påhoppad, det är inte meningen bara så ni vet.

Intressant synvinkel, och bra exempel på hur extremt olika vi tänker. Jag är intresserad av månresor och flygande bilar, men inte på grund av actionfilmer utan på grund av sci-fi filmer.
Jag håller inte med om att allt som utvecklas sker ur vinstsyfte. Ett exempel är just rymdutforskningen. Månfärder och resor till dom andra planeterna kommer inte att ge utbetalning under våran livstid. Men vi gör ändå allt för att motivera dessa äventyr. Andra exempel hittar vi inom fysiken. LHC är ett stort ekonomiskt svart hål. Visst kan man diskutera att man är ute efter framtida energiformer m.m, men det är nog inte vad som cirkulerar i huvudet på forskarna eller ledningen där.
Jag skulle välja transhumanistiska samhället. Vi lever i en otroligt spännande tid där betydande upptäckter görs med jämna mellanrum. Man behöver inte gilla alla delar av samhället för att se den skönhet i den tid vi lever i.
Fast det är lätt för mig att säga då jag är väldigt nyfiken av mig.
Citera
2008-02-20, 14:30
Medlem
Det transhumanistiska samhäller erbjuder förhoppningsvis en mängd rekreationsformer som inte är tillgänliga för oss idag.

Tänk till exempel att komma hem ifrån jobbet och att istället för att slå på TV:n så pluggar man in sig i "lyckomaskinen". Man pumpas full av diverse mycket stimulerande signalsubstanser och förflyttas till en virtuell värld där man kan välja mellan en massa olika depraverade förlustelser. Om man vill vara sultan i ett harem ett par timmar så är det tillgängligt med en enkel kommandorad. Om man vill klättra på Mount Everest är det också tillgänligt.Likaså en biljakt eller ett besök i en thailändsk bordell eller... Möjligheterna är snart sagt oändliga, om man bara kan integrera hjärnan med tillräckligt kraftfulla simulatorer - och dit hoppas jag att vi kommer någon gång.

Kanske skulle vi bli duktigare på att ta hand om naturen som skapar förutsättningarna för att leva i ett sådant hedonisktiskt paradis?
Citera
2008-02-20, 14:58
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allden
Men det är ju inte alls så att vi har mindre benägenhet att slå ihjäl varandra än naturfolk? Folk dödar ju varandra hej-vilt i hela världen tycker jag.

Det mesta av detta dödande sker i u-länder. Och så finns det ju mycket mer folk än naturfolk.

Citat:
Ursprungligen postat av Psynova
Men jag är nyfiken över om det finns några bättre resonemang för jägarsamhället, finns det ingen ekoanarkist/anarkoprimitivist på forumet som kan droppa lite tankar?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=164362
Citera
2008-02-20, 15:54
Medlem
Psynovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlwikman
Det transhumanistiska samhäller erbjuder förhoppningsvis en mängd rekreationsformer som inte är tillgänliga för oss idag.

Tänk till exempel att komma hem ifrån jobbet och att istället för att slå på TV:n så pluggar man in sig i "lyckomaskinen". Man pumpas full av diverse mycket stimulerande signalsubstanser och förflyttas till en virtuell värld där man kan välja mellan en massa olika depraverade förlustelser. Om man vill vara sultan i ett harem ett par timmar så är det tillgängligt med en enkel kommandorad. Om man vill klättra på Mount Everest är det också tillgänligt.Likaså en biljakt eller ett besök i en thailändsk bordell eller... Möjligheterna är snart sagt oändliga, om man bara kan integrera hjärnan med tillräckligt kraftfulla simulatorer - och dit hoppas jag att vi kommer någon gång.

Yes något liknande hoppas jag med på
Citera
2011-05-05, 11:08
Medlem
Hittade denna intressanta artikel.

http://www.expressen.se/halsa/1.2408...lyckligare-liv
Citera
2014-06-13, 01:21
Medlem
Bump

Jag gillar inte frågan då jag inte alls anser att de talar mot varandra. Vem säger att en transhumanistisk framtid måste betyda Matrix miljöer eller Tron liknande städer. Jag ser det snarare som att vi kommer bli än mer ett med naturen istället.

Varför inte leve i ett jägarsamhälle i en gigantisk kupol med ekosystem i en krater på Mars? Eller på en annan planet? Eller på en plats på jorden om vi nu ska va mer realistiska. Alla människor i ett transhumanistiskt samhälle kommer nog inte vilja leva i skogen, vilket ger mer plats åt oss som vill.

Teknologin skulle även kunna göra oss bättre anpassade för livet i skogen, mindre lidande, mer nöje. T ex att vi kan se i mörker, mer uthålliga, ingen risk för parasiter, sjukdomar, mindre risk för benbrott och andra skador. Stora fysiska och sensoriska egenskaper och intelligens, som gör att vi mer eller mindre skulle kunna gå i kamp med bara händerna mot tigrar och hyenor. Vi kanske till och med kan utnyttja fotosyntes som växter. Eller varför inte klara köld och extrem värme utan kläder. Skulle kunna leva i öknar utan skydd. Eller varför inte ta samlar och jägar samhället under ytan! Gälar och simhud heltenkelt!

Med teknik så öppnas det upp så många fler alternativa sätt att leva. Allt kan bli så mycket intressantare i framtiden. Jag själv tror väldigt mkt på att vi människor kommer inse att vi behöver natur i vår vardag för att må bra och trivas, tror det kommer vara en grön transhumanistisk framtid!
Citera
2014-06-13, 01:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander
Stora fysiska och sensoriska egenskaper och intelligens, som gör att vi mer eller mindre skulle kunna gå i kamp med bara händerna mot tigrar och hyenor.

Eller kanske inte ens behöver gå i kamp, kanske kan vara ett fördelaktigt förhållande, använda sina i detta fall fysiska och sensoriska egenskaper och intelligens mentalt med kommunikation, lite förenklat: du använder dina psykiska krafter för att kommunicera mentalt med djuret.
Senast redigerad av particulum1 2014-06-13 kl. 01:48.
Citera
2014-06-13, 08:26
Medlem
Citat:
Bump

Jag gillar inte frågan då jag inte alls anser att de talar mot varandra. Vem säger att en transhumanistisk framtid måste betyda Matrix miljöer eller Tron liknande städer. Jag ser det snarare som att vi kommer bli än mer ett med naturen istället.

Varför inte leve i ett jägarsamhälle i en gigantisk kupol med ekosystem i en krater på Mars? Eller på en annan planet? Eller på en plats på jorden om vi nu ska va mer realistiska. Alla människor i ett transhumanistiskt samhälle kommer nog inte vilja leva i skogen, vilket ger mer plats åt oss som vill.

Teknologin skulle även kunna göra oss bättre anpassade för livet i skogen, mindre lidande, mer nöje. T ex att vi kan se i mörker, mer uthålliga, ingen risk för parasiter, sjukdomar, mindre risk för benbrott och andra skador. Stora fysiska och sensoriska egenskaper och intelligens, som gör att vi mer eller mindre skulle kunna gå i kamp med bara händerna mot tigrar och hyenor. Vi kanske till och med kan utnyttja fotosyntes som växter. Eller varför inte klara köld och extrem värme utan kläder. Skulle kunna leva i öknar utan skydd. Eller varför inte ta samlar och jägar samhället under ytan! Gälar och simhud heltenkelt!

Med teknik så öppnas det upp så många fler alternativa sätt att leva. Allt kan bli så mycket intressantare i framtiden. Jag själv tror väldigt mkt på att vi människor kommer inse att vi behöver natur i vår vardag för att må bra och trivas, tror det kommer vara en grön transhumanistisk framtid!

Intressant idé.

Men står inte ”progressiva” och ”primitiva” livsstilar i konflikt genom att teknologi kräver miljöförstörning för att tillverkas? Att det i längden är svårt att kombinera ett system som skövlar allt mer och ett som vill ha en många mångfaldiga rika skogar.

Sedan undrar jag hur framtida teknologi inte skulle bli en klassfråga?
Den kommer väl utvecklas i militär forskning först och främst och så användas av staten och köpas av de rikaste, och folket kommer få teknologi i enlighet med vad som är användbart för eliten. Dvs. att vi blir mest förslavade av det.
Citera
2014-06-13, 12:46
Medlem
MLEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
I ett samlar och jägarsamhälle sker mindre kontakt med människor. Stammar som fortfarande finns relativt oberörda i Amazonas har svårt att se sig in en helt främmande människas situation, och är mer benägna att slå ihjäl honom.

I mera tätbefolkade samhällen där informationen flödar fritt blir det lättare att förstå och respektera andra männsikor.

Om vi Europa och USA hade haft lika lätt för att döda som indianer i Amazonas had inte 50 miljoner människor dött under andra världskriget, utan 2 miljarder.

Transhumanism, I choose to win.

EDIT: Redan nu skulle vi ju krascha om elen gick helt och hållet.

Det där stämmer ju inte alls. Jag tänker tex på japanerna under andra världskriget, som betraktade det som en ära att bli dödad. De fångar som inte orkade gå längre kunde tex bli halshuggen, och då tyckte dom att dom gjorde dom en tjänst.

Jag har höga tankar om sådana naturfolk, och jag tror inte att dessa skulle komma i närheten av de dödande och de grymheter som skedde under andra världskriget.
Citera
2014-06-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Eller kanske inte ens behöver gå i kamp, kanske kan vara ett fördelaktigt förhållande, använda sina i detta fall fysiska och sensoriska egenskaper och intelligens mentalt med kommunikation, lite förenklat: du använder dina psykiska krafter för att kommunicera mentalt med djuret.

A, sjælvklart, kommer sækerligen finnas enn uppsjø av olika sætt att se till att inte bli atakerad, feromoner kanske, eller att vi kan avge ngt høgt ljud som skræmmer, eller att vi på ngt sætt får det att verka som om vi ær mkt starkare och større æn vad vi egentligen ær. Eller att vi bara ser till att inte bli atakerade. Time will tell, hur som haver så ær framtiden ljus tror jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Intressant idé.

Men står inte ”progressiva” och ”primitiva” livsstilar i konflikt genom att teknologi kräver miljöförstörning för att tillverkas? Att det i längden är svårt att kombinera ett system som skövlar allt mer och ett som vill ha en många mångfaldiga rika skogar.

Sedan undrar jag hur framtida teknologi inte skulle bli en klassfråga?
Den kommer väl utvecklas i militär forskning först och främst och så användas av staten och köpas av de rikaste, och folket kommer få teknologi i enlighet med vad som är användbart för eliten. Dvs. att vi blir mest förslavade av det.

Ne varfør skulle de gøra det? Tror du ær lite væl pesimistisk om framtiden. Om något så tror jag sjælv att mer avancerad/rafinerad teknologi kommer leda till att vi førstør mindre av vår miljø och planet. Tex kan vi idag redan odla køtt i laboratore. Det kommer krævas mycket mindre resurser att producera 1kg køtt med In-vitro, æn med konventionella metoder. Samma sak kanske æven går att aplicera på vegetabliska fødoæmnen i framtidnen før att minska deras resursførbrukning. Likvæl har de førsta føretagen skapats, som ska rikta in sig på att bedriva gruvdrift i rumden. Energi i form av vatten, vind och kærnkraft ær ju tex rena, æven elbilar tar ju stormsteg, likaså deras batterier.

Om något så har ju teknologin tagit bort klassfrågorna. Det har gjort att alla mænnickor, æven stædare och vårdbitræden lever i lyx om man jæmfør med hur majoriteten av jordens befolkning levt i sina liv. WC, dusch, rent vatten, extrem variation på mat i en affær en bit från bostaden, varm beahaglig bostad, låg brotslighet, gratis skola før barn, ældrevård, buss, bil, mobil, dator, semester, før att bara næmna några saker som folk tar før givet i sin vardag. Men visst ær den mesta teknologin dyr i børjan, men oftast blir den mkt billigare efter några år.

Jag tror verkligen framtiden ær ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Det där stämmer ju inte alls. Jag tänker tex på japanerna under andra världskriget, som betraktade det som en ära att bli dödad. De fångar som inte orkade gå längre kunde tex bli halshuggen, och då tyckte dom att dom gjorde dom en tjänst.

Jag har höga tankar om sådana naturfolk, och jag tror inte att dessa skulle komma i närheten av de dödande och de grymheter som skedde under andra världskriget.

Det finns ganska mycket som pekar på att vi lever under den fredligaste tiden som någonsin existerad under mænnsklighetens historia, trotts att man ræknar med andra och førsta værldskriget. Ræknar man i % så stæmmer det faktiskt. Det har aldrig varit så låg chans att dø av en annan persons hand som idag. Det finns en bild av den vise, fredliga och førståndiga indianen. Men faktum ær att i alla fall nordamerikas indianer alltid vart sjukt krigiska och mørdat, læmlæstat andra stammars befolkning på de mest bestialiska vis, barn, kvinnor, ældre, de va grymma på vælldigt många sætt. Jag har också høga tankar om dessa folk, och tycker det ær synd vad som hænde med dem och deras kultur. Men ett sætt att respektera dem ær att bevara kunskapen om hur de verkligen levde och betedde sig, och inte bara en fantasi saga om något fantasi folk som aldrig existerade.
Citera
2014-06-13, 14:52
Medlem
Jag hade valt jägarsamhälle då naturfolk verkar ha en bättre mental standard än teknologiskt avancerade samhällen.

människan har överlevt och lever än idag som nomader nära naturen.

Teknologin är bra men sårbart.
Citera
2014-06-13, 15:49
Medlem
MLEs avatar
Citat:
A, sjælvklart, kommer sækerligen finnas enn uppsjø av olika sætt att se till att inte bli atakerad, feromoner kanske, eller att vi kan avge ngt høgt ljud som skræmmer, eller att vi på ngt sætt får det att verka som om vi ær mkt starkare och større æn vad vi egentligen ær. Eller att vi bara ser till att inte bli atakerade. Time will tell, hur som haver så ær framtiden ljus tror jag!Ne varfør skulle de gøra det? Tror du ær lite væl pesimistisk om framtiden. Om något så tror jag sjælv att mer avancerad/rafinerad teknologi kommer leda till att vi førstør mindre av vår miljø och planet. Tex kan vi idag redan odla køtt i laboratore. Det kommer krævas mycket mindre resurser att producera 1kg køtt med In-vitro, æn med konventionella metoder. Samma sak kanske æven går att aplicera på vegetabliska fødoæmnen i framtidnen før att minska deras resursførbrukning. Likvæl har de førsta føretagen skapats, som ska rikta in sig på att bedriva gruvdrift i rumden. Energi i form av vatten, vind och kærnkraft ær ju tex rena, æven elbilar tar ju stormsteg, likaså deras batterier.

Om något så har ju teknologin tagit bort klassfrågorna. Det har gjort att alla mænnickor, æven stædare och vårdbitræden lever i lyx om man jæmfør med hur majoriteten av jordens befolkning levt i sina liv. WC, dusch, rent vatten, extrem variation på mat i en affær en bit från bostaden, varm beahaglig bostad, låg brotslighet, gratis skola før barn, ældrevård, buss, bil, mobil, dator, semester, før att bara næmna några saker som folk tar før givet i sin vardag. Men visst ær den mesta teknologin dyr i børjan, men oftast blir den mkt billigare efter några år.

Jag tror verkligen framtiden ær ljus.Det finns ganska mycket som pekar på att vi lever under den fredligaste tiden som någonsin existerad under mænnsklighetens historia, trotts att man ræknar med andra och førsta værldskriget. Ræknar man i % så stæmmer det faktiskt. Det har aldrig varit så låg chans att dø av en annan persons hand som idag. Det finns en bild av den vise, fredliga och førståndiga indianen. Men faktum ær att i alla fall nordamerikas indianer alltid vart sjukt krigiska och mørdat, læmlæstat andra stammars befolkning på de mest bestialiska vis, barn, kvinnor, ældre, de va grymma på vælldigt många sætt. Jag har också høga tankar om dessa folk, och tycker det ær synd vad som hænde med dem och deras kultur. Men ett sætt att respektera dem ær att bevara kunskapen om hur de verkligen levde och betedde sig, och inte bara en fantasi saga om något fantasi folk som aldrig existerade.

Jag såg i filmen invandrarna hur indianerna efter att ha blivit fråntagen sin mark och sina hem på 1800-talet begick fruktansvärda mord. Den filmen är så realistisk så det var väldigt obehagligt, man glömmer det inte.

Sedan hängde dom en jäkla massa indianer, fast dom var oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in