2008-02-20, 13:43
Citat:
Ursprungligen postat av allden
Jag skulle utan att blinka föredra jägar/samlarsamhället med all den kunskap och närhet till naturen vi hade då. Förmodligen är det svårast att leva så i vårt nordiska klimat men det finns säkert folk som klarat det mkt bra, även om många säkert dog i tidig ålder. Jag anser att livet inte handlar om att leva så friskt och länge som möjligt, utan att just känna att man verkligen lever.
Vi är fokuserade på saker som att flyga till månen och åka svävande bilar precis som vi sett i alla coola action filmer sen vi var små. Vi har blivit lärda av både förälrar och resten av omvärlden att tycka om det samhälle som utvecklats. Men det är ju inte alls så att vi har mindre benägenhet att slå ihjäl varandra än naturfolk? Folk dödar ju varandra hej-vilt i hela världen tycker jag.
Jag tror naturfolk eller jägare/samlare har större kontakt med sin så kallade andlighet eller livet i sig själva så att säga. Något som gått förlorat i vår uppbyggda och högst onaturliga värld. Allt som utvecklas gör det därför att någon ser ett vinst syfte i det, och med den informationen kan vi tänka oss att inte mkt är speciellt genomtänkt, eller hur? Jag vill inte trampa någon på tårna här, jag har tänkt precis som ni och känt hur svårt det är att känna verklig livsglädje.
Jag har dock varit med om vissa saker som fått mig att tänka och reflektera över livet, vad det är, varför människor är så "ytliga" och litar blint på en vetenskap som egentligen bygger på ofullständig fakta. Det finns otroligt mkt att säga om det här och det är svårt att göra det utan att någon känner sig påhoppad, det är inte meningen bara så ni vet.

Vi är fokuserade på saker som att flyga till månen och åka svävande bilar precis som vi sett i alla coola action filmer sen vi var små. Vi har blivit lärda av både förälrar och resten av omvärlden att tycka om det samhälle som utvecklats. Men det är ju inte alls så att vi har mindre benägenhet att slå ihjäl varandra än naturfolk? Folk dödar ju varandra hej-vilt i hela världen tycker jag.
Jag tror naturfolk eller jägare/samlare har större kontakt med sin så kallade andlighet eller livet i sig själva så att säga. Något som gått förlorat i vår uppbyggda och högst onaturliga värld. Allt som utvecklas gör det därför att någon ser ett vinst syfte i det, och med den informationen kan vi tänka oss att inte mkt är speciellt genomtänkt, eller hur? Jag vill inte trampa någon på tårna här, jag har tänkt precis som ni och känt hur svårt det är att känna verklig livsglädje.
Jag har dock varit med om vissa saker som fått mig att tänka och reflektera över livet, vad det är, varför människor är så "ytliga" och litar blint på en vetenskap som egentligen bygger på ofullständig fakta. Det finns otroligt mkt att säga om det här och det är svårt att göra det utan att någon känner sig påhoppad, det är inte meningen bara så ni vet.

Intressant synvinkel, och bra exempel på hur extremt olika vi tänker. Jag är intresserad av månresor och flygande bilar, men inte på grund av actionfilmer utan på grund av sci-fi filmer.
Jag håller inte med om att allt som utvecklas sker ur vinstsyfte. Ett exempel är just rymdutforskningen. Månfärder och resor till dom andra planeterna kommer inte att ge utbetalning under våran livstid. Men vi gör ändå allt för att motivera dessa äventyr. Andra exempel hittar vi inom fysiken. LHC är ett stort ekonomiskt svart hål. Visst kan man diskutera att man är ute efter framtida energiformer m.m, men det är nog inte vad som cirkulerar i huvudet på forskarna eller ledningen där.
Jag skulle välja transhumanistiska samhället. Vi lever i en otroligt spännande tid där betydande upptäckter görs med jämna mellanrum. Man behöver inte gilla alla delar av samhället för att se den skönhet i den tid vi lever i.
Fast det är lätt för mig att säga då jag är väldigt nyfiken av mig.