Citat:
Ursprungligen postat av
peertop
Jag hade valt jägarsamhälle då naturfolk verkar ha en bättre mental standard än teknologiskt avancerade samhällen.
människan har överlevt och lever än idag som nomader nära naturen.
Teknologin är bra men sårbart.
Jag håller inte alls med om detta. Vad menas ens med "bättre mental standard"???? Sjukt ludigt formulerat. Jag tror själv att detta snarare är bilden du har av dem, eller vill ha av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
MLE
Jag såg i filmen invandrarna hur indianerna efter att ha blivit fråntagen sin mark och sina hem på 1800-talet begick fruktansvärda mord. Den filmen är så realistisk så det var väldigt obehagligt, man glömmer det inte.
Sedan hängde dom en jäkla massa indianer, fast dom var oskyldiga.
Ok, fast jag snackade om långt innan den vita mannen kom. Då va stammarna svin mot varandra också. Fanns ytterst få indian samhällen som bildade stora städer med jordbruk. De som gjorde det hade stora problem med andra mindre stammar som plundrade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Esolcsid
Det kanske minskar resursförbrukning, men dessa laboratorier och allt i dem ska byggas och drivas. De kanske har saker i plast vilket kräver olja.
Sedan kan jag kritisera konstgjord mat ur närings- och hälsoperspektiv eftersom jag är förespråkare av råa hela livsmedel, men att gå in på det kanske tar för stor plats från grundfrågan.
Ny teknik har sedan ett ganska långt tag tillbaka gjort det möjligt att göra plast av andra organiska växtmaterial, tex bananskal. Tror även att vi kommer hitta andra alternativ till den konventionella olje baserade plasten, vi snackar trotts allt om framtiden här, vilket kan räknas som oändlig.. Med likaså oändliga möjligheter.
Man kan även vända på det och se möjligheten med att kunna kontrollera exakt vad maten innehåller redan vid produktion. Och really, vad är inte "konstgjord" mat idag? Nästintill alla grödor, frukter, bär, grönsaker och djur du äter är kraftigt avlade av mänskligheten. Jag anser att genom att använda dessa ord på vissa typer av producerad mat, så skrämmer man bara upp folk utan att ha någon riktig grund att stå på. Stora ord, lite innehåll. Att odla kött är i regel samma sak som att få det att växa på en levande ko, enda skillnaden är att kossan har en hjärna.
Men visst det kommer alltid finnas en liten del av samhället som av princip vägrar äta mjölkprodukter, andra vägrar gluten, andra äter bara LCHF, och några andra äter Rawfood, och lite större del äter vegetariskt (även om denna grupp kmr minska när in-vitro verkligen kommer ut på marknaden). Men den stora massan äter en varierad kost utan några konstigheter, ni andra gör enligt mig ingen skillnad. Ungefär som folk som bestämmer sig för att gå emot samhället genom att flytta ut till en kollektivt driven bondgård.. Men inget fel me det, antar att ni gör det för er själva ändå
Citat:
Ursprungligen postat av
Esolcsid
Det går mycket resurser och utsläpp på att resa i rymden.
Vatten, vind och kärnkraft innebär uttag av begränsade råmaterial, transporter, utsläpp och avfall.
Det krävs långa resor till platsen för att frakta material, bygga upp det och sköta underhåll, och när kraftverket skrotas är det mer transporter.
Uran till kärnkraft är ändligt. Liksom mineraler till elektronik kräver det gruvdrift som innebär skövling, ödeläggning, farliga kemikalier och enorma avfall av radioaktiva tungmetaller, som är en orsak till de ökande syrefria livlösa områden i haven där inget kan leva. Haven dör i snabb takt vilket inte är något vidare då vatten är grunden till biologiskt liv. Gruvområdet lämnas som ett förstört öde landskap, som läcker föroreningar i kanske tusen år efteråt. Och då måste man hitta en ny gruva där man gör samma sak. Sedan ska prylarna förpackas, transporteras, drivas, laddas och avfallshanteras.
Så kallade ”miljöbilar” kräver i sin tillverkning enormt mycket energi och resurser som körs mellan fabriker.
Att faktiskt resa ut i rymden ger inte så mkt utsläpp, När för det mesta handlar det om väte och syre, vilket såklart bildar vattenånga.. Att sedan resa i rymden kräver ju inte jättemycket energi. Har funnits så kallade jonmotorer ett tag nu som är väldigt effektiva. Nya typer av motorer kommer garanterat i framtiden.
Jag är i grund och botten lite skeptisk till både vattenkraft (förstör fina älvar och begränsat till vissa få länder) och vindkraft (massor av pelare som kräver underhåll och som inte alltid ger optimalt med ström).
Kärnkraft däremot är enligt mig sjukt bra. Att det handlar om ett uttag av begränsade råmaterial av tex Torium eller Uran är oväsentligt, då dessa råmaterial finns i sådana extrema mängder. Jordens Uran beräknas hålla i 230 år för energi användning. Med olika existerande tekniker, bla genom att göra reaktorerna mer effektiva, så skulle man kunna fördubbla tiden till ca 400 år. Ytterligare teknik (som inte är ekonomisk försvarbar) som att utvinna uran ur havsvatten, skulle göra att vi har uran för ca 60'000år!! En annan teknik där reaktionen producerar mer bränsle än det förbrukar skulle också ge oss uran för extremt lång tid framöver. Torium beräknas finnas i ca 3 gånger så stora kvantiteter som Uran.. Den dag vi ens måste tänka på att dessa bränslen skulle börja ta slut, då använder vi inte kärnkraft sedan länge..
Du snackar om att vissa processer kräver mycket energi. Visst krävs det mycket energi för dem, men är energin producerat på ett bra sätt så spelar det ingen roll att det krävs mkt energi. Det krävs sjukt mkt energi för att alla växter på jorden ska växa, men det är oväsentligt eftersom energin kommer från solen som är nästintill outtömlig. Så låt oss säga att elen är producerad i kärnkraftverk (ger bara ifrån sig vattenånga). Och fordonen som utför transporten och utvinningen av bränslet är eldrivna och drivs av el från kärnkraftverket. Och att fabrikerna som producerar dessa bilar drivs av energi från kärnkraftverket. Ja då har du heltplötsligt har du ett hyfsat rent system. Dock stämmer det att flera av råvarorna till elektronik bara finns i viss mängd, men just därför vi ska ut i rymden och leta efter dem! Vi måste även bli ännu bättre på att återvinna dessa resurser.
Angående hur haven mår så kan du läsa detta:
http://phys.org/news/2014-03-ninety-...sopelagic.html
Men visst mår tex inte Östersjön särskilt bra. Finns heltklart problem som med tiden måste lösas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Esolcsid
Det är en liten procent som äger det mesta i världen, som det varit sedan civilisationens början.
De kommer använda teknologin för att behålla sitt privilegium, inte tvärt om.
Bara för att något alltid har vart på ett visst vis betyder inte det att det alltid måste vara så.
Jag tror verkligen inte man kan sia om framtiden som du gör nu, om konspirationer och att en liten klick människor alltid kommer styra. Skitsnack anser jag
Citat:
Ursprungligen postat av
Esolcsid
Vi har idag giftig näringslös mat, smutsig luft, förorenat vatten, tungmetaller och syntetiska kemikalier överallt (barn föds idag med ett stort antal främmande svår/onedbrytbara ämnen i blodet), strålning, buller, solbrist. I dagens duschar kommer diverse kemikalierester från alla produkter som spolas ned genom duschen och duscharen andas in ångorna, så i duschar har vi våra egna gaskammare. Inte konstigt att cancer, diabetes etc. är epidemier idag.
För mig är att inte ha ren luft, mat och vatten och få vara ute i frisk luft och solljus under vardagen verklig fattigdom, och att få ha det är verkligt välstånd.
Mer teknologi fortsätter göra jorden till en stor giftsoptipp. Att förstöra naturmiljön som är vår enda grundläggande överlevnadsresurs, förutsättningen för våra liv, är att förstöra oss själva.
Då frågar jag dig om du ansåg att det va "bättre förr"? för 100-200 år sedan tex, när 9åriga barn va tvungna att hitta tunga slitsamma arbeten för att inte dö av svält. Då folk dog som flugor av olika sjukdomar som idag är bagateller. Då kyrkan förtryckte med en järnhand och kvinnor saknade massor av mannens privilegier. Då man slet var dag från tidigt på morgonen till sent på kvällen. Va det bättre förr? Maten idag är inte näringslösare än förr. Visst du kan såklart äta dålig näringsfattig mat, men det kunde du förr med. Luften i städer under industrialismen var sjukt mkt smutsigare än nu. Cancer finns hos alla djur som lever länge. Enda anledningen att det inte va lika vanligt förr va för att man oftast inte förstod att de va cancer, och för att folk inte levde tillräckligt länge för att få det.. Endast smittsamma sjukdomar kan kallas epidemier.. Strålning har och kommer alltid finnas överallt, jorden bombarderas av det konstant från solen och rymden, jorden producerar även egen strålning. Vi människor ger också ifrån oss strålning av olika former. Det finns mycket som tyder på att radioaktivitet är nyttigt i viss mån. Visst har vi skapat mkt skit, rester av mediciner, hormonstörande ämnen. Men allt som allt har vi gjort världen jävligt mkt bättre för oss själva att leva i. Med tiden och bättre teknik kan vi vända den negativa trend vi har på planeten. I slutändan kan vi börja reparera det vi förstört. Med avancerad teknik skulle detta inte alls vara svårt.
Att gå tillbaka i teknik är idag omöjligt, helt orealistiskt om man inte ska ta död på majoriteten av jordens befolkning och sedan tvinga resten till miserabla liv fyllt av rädsla, lidande och elände. Att stanna upp i utvecklingen och endast fortsätta använda oss av de oeffektiva tekniker som existerar idag är inte heller realistiskt. Enda möjligheten är att röra oss framåt, bli bättre.