• 1
  • 2
2014-06-08, 23:48
Medlem
Denna frågan har säkert kommit upp ofta, Men jag tar upp det igen.

Vilken land är lättast att öppna ett bankkonto? För ej resident
Citera
2014-06-09, 00:09
Medlem
Vad är syftet med bankkontot?
Citera
2014-06-09, 01:30
Medlem
Spackelackans avatar
I Argentina så är det busenkelt, dock så är det inte särskilt smart att sätta in pengar där då du måste plocka ut dem i pesos, och peson är snart knappt värd papperet den är tryckt på.
Citera
2014-06-10, 22:30
Medlem
pterodactyls avatar
Jag lånar denna tråden. Jag har samma funderingar. Finns det någon bank som tillåter ett öppnande av bankkonto runt östersjön alternativt norra europa, helst baltikum. Kraven är internetbank på engelska och bankkort som gör det möjligt att ta ut pengar i vanliga atm världen över (läs visa, mastercard, amex etc) gärna utan limit men inget krav.
Citera
2014-06-10, 22:36
Medlem
CindyXs avatar
Loyal Bank är helt ok. Hade aldrig några problem när jag använde den och var lätt att hantera, kundsevice på engelska och man fick ett vanligt visakort.

Dock blir man misstänktsam när en bank känner ett behov att hävda sin lojalitet i själva namnet. Lite som att det är svårt att lita på en kompis som börjar eller avslutar sin mening med "jag lovar, det är helt sant!"
Citera
2014-06-10, 22:39
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pterodactyl
Jag lånar denna tråden. Jag har samma funderingar. Finns det någon bank som tillåter ett öppnande av bankkonto runt östersjön alternativt norra europa, helst baltikum. Kraven är internetbank på engelska och bankkort som gör det möjligt att ta ut pengar i vanliga atm världen över (läs visa, mastercard, amex etc) gärna utan limit men inget krav.

I princip alla större banker i Estland och Lettland erbjuder vad du söker. Vilka banker har du kollat upp hittills?

Swedbank, SEB, Danske Bank, Rietumu, ABLV, Norvik Banka, Baltikums, och så vidare. Kort har ganska låga gränser per standard men går att höja.

Litauen är inte värt besväret.

Citat:
Ursprungligen postat av CindyX
Loyal Bank är helt ok. Hade aldrig några problem när jag använde den och var lätt att hantera, kundsevice på engelska och man fick ett vanligt visakort.

Dock blir man misstänktsam när en bank känner ett behov att hävda sin lojalitet i själva namnet. Lite som att det är svårt att lita på en kompis som börjar eller avslutar sin mening med "jag lovar, det är helt sant!"

Loyal Bank har inte kunnat genomföra ingående och utgående transaktioner normalt sedan november. Den banken kan i dagsläget bäst beskrivas som en halvzombie.
Citera
2014-06-13, 11:08
Medlem
Du kan precis öppna konto i valfritt land utan problem, idag värre göra det remote även om det går om du är rätt typ av person.

Annars är det i princip bara gå till banken så öppnar dom konto, dock får du inte se ut som en pundare samt vissa banker kräver viss summa.

Men alla konton inom EU har informationsutbyte med ditt hemland, så SKV får reda på kontot. Den nya lagen som börjar gälla från 2015 ger ännu mer utbyte.

Handlar dom om annan form av svarta pengar så är det med inte smart försöka placera dom inom EU, bankerna har rätt hårda KYC och dom skriver en SAR direkt om det ser misstänkt ut.

Om du vill ha kort med väldig hög limit så får man kolla på mer utländska banker utanför EU. Alla fall i ATM.

Så gissar ditt syfte med utländska kontot är för dölja något. Tänk även på alla överföringar från Sverige till utländsk bank loggas. Så stora överföringar eller väldigt många från eget konto i Sverige kommer med stor risk hamna i SAR eller SKV börjar granska extra.

Även om du tar emot massa betalningar från andra på privat konto lär bli en SAR, för ett privat konto i första syfte är inte ta emot tredje part betalningar eller som ett försäljningskonto.
Citera
2014-06-13, 12:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du kan precis öppna konto i valfritt land utan problem, idag värre göra det remote även om det går om du är rätt typ av person.

Annars är det i princip bara gå till banken så öppnar dom konto, dock får du inte se ut som en pundare samt vissa banker kräver viss summa.

Men alla konton inom EU har informationsutbyte med ditt hemland, så SKV får reda på kontot. Den nya lagen som börjar gälla från 2015 ger ännu mer utbyte.

Handlar dom om annan form av svarta pengar så är det med inte smart försöka placera dom inom EU, bankerna har rätt hårda KYC och dom skriver en SAR direkt om det ser misstänkt ut.

Om du vill ha kort med väldig hög limit så får man kolla på mer utländska banker utanför EU. Alla fall i ATM.

Så gissar ditt syfte med utländska kontot är för dölja något. Tänk även på alla överföringar från Sverige till utländsk bank loggas. Så stora överföringar eller väldigt många från eget konto i Sverige kommer med stor risk hamna i SAR eller SKV börjar granska extra.

Även om du tar emot massa betalningar från andra på privat konto lär bli en SAR, för ett privat konto i första syfte är inte ta emot tredje part betalningar eller som ett försäljningskonto.

Så du säger jag kan öppna konto i England bara jag går in på ett kontor där?
De kräver alltså INTE, vad jag trorr, en adress i UK?
Har du länk isåfall för här har jag letat !
Citera
2014-06-13, 12:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Bra info! Så hur ser det ut utanför EU, rapporteras insättningar i banker utanför EU?
Citera
2014-06-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Så du säger jag kan öppna konto i England bara jag går in på ett kontor där?
De kräver alltså INTE, vad jag trorr, en adress i UK?
Har du länk isåfall för här har jag letat !

Ja i princip, dock inte säkert bank vill ha dig som kund. Även olika banker har olika krav på non residency personer.

Mycket beror på dig som person samt vilken bank du går till.
Citera
2014-06-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Bra info! Så hur ser det ut utanför EU, rapporteras insättningar i banker utanför EU?

Utanför EU ingen automatisk information skickas med undantag om du är USA medborgare då gäller FACTA.

Dock har Sverige avtal med nästan alla länder i form av DTC samt TIEAs. Finns enstaka länder som inte har avtal som HK och Dubai exempelvis. Sedan några dolda guldkorn till länder som dom inte finns avtal med som rätt dolds och okända för vanligt folk.

Tänk dock på om du har privat konto så kommer överföringar ändå innehålla ditt namn i SWIFT. Samt överföringar från Sverige till vissa länder rödflaggas extra med stor risk för extra granskning.

Vissa löser det med ha ett finans bolag / Forex som proxy mellan vissas länder
Citera
2014-06-13, 18:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Utanför EU ingen automatisk information skickas med undantag om du är USA medborgare då gäller FACTA.

Dock har Sverige avtal med nästan alla länder i form av DTC samt TIEAs. Finns enstaka länder som inte har avtal som HK och Dubai exempelvis. Sedan några dolda guldkorn till länder som dom inte finns avtal med som rätt dolds och okända för vanligt folk.

Tänk dock på om du har privat konto så kommer överföringar ändå innehålla ditt namn i SWIFT. Samt överföringar från Sverige till vissa länder rödflaggas extra med stor risk för extra granskning.

Vissa löser det med ha ett finans bolag / Forex som proxy mellan vissas länder

Vad innebär dessa avtal? Ingen automatisk information måste innebära att har man inte ögonen på sig så är det lugnt eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in