Citat:
Ursprungligen postat av
wessla
Du skriver om det precis som att naturen skulle ge dig sakerna medvetet. Tror du på en skapare?
Jag tror på fri vilja, men inte till den graden att den påverkar större delen av vårt liv. jag tror att 99.9% av det vi gör, gör vi genom våran magkänsla. Och den har ingenting med fria tankar att göra. Snarare raka motsatsen. Känner du dig resonlig så är det din mage som säger att det är så, inte din intelligens. När du stannar upp och verkligen väger dina val, och försöker att inte bara känna efter kanske det finns en uns av frihet i det. Men aldrig total fri vilja. Inte en chans i helvetet

Nej, jag menade inte att naturen skapar ur någon form av medveten vilja likt vår.
Vad jag menar var mer att fråga om
Varför illusion om att något ska vara och inte att något ska vara.
det som är ÄR, oavsett om det är illusion eller inte. (illusionen är överflödigt meningslös)
Att naturen skapar ska ses i sin kontext.
Ja, mycket av det jag eller vi gör sker mekaniskt,
men det förklarar inte medvetandet när vi är medvetna och gör val.
Jo, jag tror på total fri vilja och försökte styrka det med att framtiden inte är bestämd.
Kunskapen om det har vi och kan se olika framtidsscenarion som vi kan sträva mot.
Jag tror inte på någon skapare för jag tror att allt funnits sedan 'begynnelsen'.
Jag tror på förändring.
Vad jag personligen tror i egen andlighet har egentligen ingen större filosofisk betydelse.
Men det är åt det panteistiska hållet och ibland dualistisk i sin form. (har svårt att bestämma mig om vilket som är ontologiskt mest vettig)