2014-05-31, 23:22
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Där har du lögnen som naturen skapat.. vi ljuger för att inte bli deprimerade.
Det känns inte logiskt rätt att naturen skapar lögner.

Visst ljuger vi, det är inte det jag är ute efter,
utan varför naturen försett oss med den egenskapen?
Varför skapade naturen ångest?

I det sista menar jag,
hur kan ni påstå att allt är meningslöst samtidigt som ni drar fram fakta som sanning och som mening?
Klart det är logiskt att vi ljuger om vi kan undvika depression? Är man deprimerad så finns det mindre chans att du lyckas sprida din säd och således föra dina gener vidare (antar att du menar evolutionen då du pratar om naturen). Det är bra att ljuga för sig själv ibland.

Jag har aldrig påstått att fakta (empirisk fakta uppnådd genom vetenskapliga metoder, således inte en absolut sanning men så nära som man kommer den) skulle vara "sanning" (något sådant finns inte) eller ha någon sorts mening.
Citera
2014-05-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Klart det är logiskt att vi ljuger om vi kan undvika depression? Är man deprimerad så finns det mindre chans att du lyckas sprida din säd och således föra dina gener vidare (antar att du menar evolutionen då du pratar om naturen). Det är bra att ljuga för sig själv ibland.

Jag har aldrig påstått att fakta (empirisk fakta uppnådd genom vetenskapliga metoder, således inte en absolut sanning men så nära som man kommer den) skulle vara "sanning" (något sådant finns inte) eller ha någon sorts mening.

Jag tror så här,
Att naturen försett oss med sinnen för att fungera i en miljö.
Den fria viljan är inte en illusion, för jag förstår inte varför naturen skulle ge mig en illusorisk egenskap och inte en verklig.
Den fria viljan är för att vi vet att vi har val och kan göra saker på ett vis som vi väljer.
Det finns en mening eftersom vi gör de val vi vill med vilja.

Allt detta har gynnat vår evolution.

Drar jag vidare slutsatser ur detta så är världen antingen dualistisk eller så är fri vilja immanent materians egenskaper.

Determinism håller inte längre helt som argument mot fria viljan och vår uppfattning om mening med livet, och slumpen använder jag här som argument FÖR det. För med slump så är inte framtiden given, utan den är osäker vilket i sig betyder att den beror på de valen vi gör och den medvetenhet vi har i valet.

Ja, varför gav naturen oss egenskapen självmedvetande?
Materian måste ha någon form av egenskap som är självmedvetande eftersom vi har det och är naturliga. Självmedvetandet kan inte vara en illusion, utan den är lika verklig som det fria valet.
Citera
2014-06-01, 01:07
Medlem
Citat:
Jag tror så här,
Att naturen försett oss med sinnen för att fungera i en miljö.
Den fria viljan är inte en illusion, för jag förstår inte varför naturen skulle ge mig en illusorisk egenskap och inte en verklig.
Den fria viljan är för att vi vet att vi har val och kan göra saker på ett vis som vi väljer.
Det finns en mening eftersom vi gör de val vi vill med vilja.

Allt detta har gynnat vår evolution.

Drar jag vidare slutsatser ur detta så är världen antingen dualistisk eller så är fri vilja immanent materians egenskaper.

Determinism håller inte längre helt som argument mot fria viljan och vår uppfattning om mening med livet, och slumpen använder jag här som argument FÖR det. För med slump så är inte framtiden given, utan den är osäker vilket i sig betyder att den beror på de valen vi gör och den medvetenhet vi har i valet.

Ja, varför gav naturen oss egenskapen självmedvetande?
Materian måste ha någon form av egenskap som är självmedvetande eftersom vi har det och är naturliga. Självmedvetandet kan inte vara en illusion, utan den är lika verklig som det fria valet.

Du skriver om det precis som att naturen skulle ge dig sakerna medvetet. Tror du på en skapare?

Jag tror på fri vilja, men inte till den graden att den påverkar större delen av vårt liv. jag tror att 99.9% av det vi gör, gör vi genom våran magkänsla. Och den har ingenting med fria tankar att göra. Snarare raka motsatsen. Känner du dig resonlig så är det din mage som säger att det är så, inte din intelligens. När du stannar upp och verkligen väger dina val, och försöker att inte bara känna efter kanske det finns en uns av frihet i det. Men aldrig total fri vilja. Inte en chans i helvetet
Senast redigerad av wessla 2014-06-01 kl. 01:09.
Citera
2014-06-01, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Du skriver om det precis som att naturen skulle ge dig sakerna medvetet. Tror du på en skapare?

Jag tror på fri vilja, men inte till den graden att den påverkar större delen av vårt liv. jag tror att 99.9% av det vi gör, gör vi genom våran magkänsla. Och den har ingenting med fria tankar att göra. Snarare raka motsatsen. Känner du dig resonlig så är det din mage som säger att det är så, inte din intelligens. När du stannar upp och verkligen väger dina val, och försöker att inte bara känna efter kanske det finns en uns av frihet i det. Men aldrig total fri vilja. Inte en chans i helvetet

Nej, jag menade inte att naturen skapar ur någon form av medveten vilja likt vår.
Vad jag menar var mer att fråga om
Varför illusion om att något ska vara och inte att något ska vara.
det som är ÄR, oavsett om det är illusion eller inte. (illusionen är överflödigt meningslös)
Att naturen skapar ska ses i sin kontext.

Ja, mycket av det jag eller vi gör sker mekaniskt,
men det förklarar inte medvetandet när vi är medvetna och gör val.
Jo, jag tror på total fri vilja och försökte styrka det med att framtiden inte är bestämd.
Kunskapen om det har vi och kan se olika framtidsscenarion som vi kan sträva mot.

Jag tror inte på någon skapare för jag tror att allt funnits sedan 'begynnelsen'.
Jag tror på förändring.
Vad jag personligen tror i egen andlighet har egentligen ingen större filosofisk betydelse.
Men det är åt det panteistiska hållet och ibland dualistisk i sin form. (har svårt att bestämma mig om vilket som är ontologiskt mest vettig)
Senast redigerad av peertop 2014-06-01 kl. 02:03.
Citera
2014-06-01, 02:08
Medlem
Citat:
Nej, jag menade inte att naturen skapar ur någon form av medveten vilja likt vår.
Vad jag menar var mer att fråga om
Varför illusion om att något ska vara och inte att något ska vara.
det som är ÄR, oavsett om det är illusion eller inte. (illusionen är överflödigt meningslös)
Att naturen skapar ska ses i sin kontext.

Ja, mycket av det jag eller vi gör sker mekaniskt,
men det förklarar inte medvetandet när vi är medvetna och gör val.
Jo, jag tror på total fri vilja och försökte styrka det med att framtiden inte är bestämd.
Kunskapen om det har vi och kan se olika framtidsscenarion som vi kan sträva mot.

Jag tror inte på någon skapare för jag tror att allt funnits sedan 'begynnelsen'.
Jag tror på förändring.
Vad jag personligen tror i egen andlighet har egentligen ingen större filosofisk betydelse.
Men det är åt det panteistiska hållet och ibland dualistisk i sin form. (har svårt att bestämma mig om vilken ontologi som är mest vettig)

Jag tror på illusionen av fri vilja. Att när jag väljer glass antar jag att det är jag som väljer.. Men det är det ju inte. Jag tar en glass jag gillar. Jag har inte valt att gilla glassen jag gör det. Samma gäller allting vi tyr oss till... Tjejer, sprit, intressen osv osv. Vi väljer inte såna saker. Jag tro att detta går att applicera på allt vi gör. Vi gör det vi känner och det vi känner styr vi inte över så mycket som vi tror.

Determinismen är det som gör att vi fungerar. hade man vart tvungen att avväga vartenda val vi gör hade vi setat och funderat i evigheter. Om vi säger att jag suddar ut allting som är jag. Alla mina tycken och känslor. Och sen ska jag välja vilken glass jag ska ta... då får vi ett slumpmässigt val. Har jag nu istället alla mina känslor och jag väljer en glass för att jag är sugen, så är det ett "mjukt" determinerat val.

Jag tror inte vi kommer bort ifrån Determinismen alls. Men jag tror att det finns nånting i våran hjärna som kan få oss att göra oss fria från vissa saker vid vissa tillfällen, det är väl det som gör att vi också alla är så pass olika. Hade det endast vart Determinerat har vi har mycket flera drag som vart i princip kopierade.

Val vi har som är kopierade är ju våra "instinkter". Primitiva drivmedel. Som kärlek, äta mat, överleva, lära sig saker osv. Vissa är mer av det enda och andra av det andra. Och nånstans i den där soppan utövar vi nån slags resonlighet som ger oss helt egna och unika sätt att agera på. Så även om vi gör ett fritt val, så baseras det på det vi vet och kan och förstår oss på. Vi kan inte agera utanför våra ramar.

På det sättet är vi fast som en aningen justerbar boll i ett determinerat liv.
Citera
2014-06-01, 02:29
Medlem
Vi kan inte direkt bevisa varför vi valde ett val, det är sant.
Men när du väljer mellan olika ting så värderar du givetvis gammal kunskap och erfarenhet är med i bilden som grund för valet. Valet bestämdes inte ur kunskap eller erfarenhet, utan av oss.

Determinismen säger att ödet är sant. Allt är uträknat i minsta detalj.
Slumpen är determinismens motsats. Inget är uträknat.
Tillsammans så säger dom, sannolikt blir det så.

om något sker sannolikt, hur påverkar det det fria valet?
Senast redigerad av peertop 2014-06-01 kl. 02:35.
Citera
2014-06-01, 02:34
Medlem
Citat:
Vi kan inte direkt bevisa varför vi valde ett val, det är sant.
Men när du väljer mellan olika ting så värderar du givetvis gammal kunskap och erfarenhet är med i bilden som grund för valet. Valet bestämdes inte ur kunskap eller erfarenhet, utan av oss.

Därför blir det en fråga om logik och sunt förnuft.

Determinismen säger att ödet är sant. Allt är uträknat i minsta detalj.
Slumpen motsäger determinismens perfektion. Allt är inte uträknat.
Tillsammans så säger dom, sannolikt blir det så.

om något sker sannolikt, hur påverkar det det fria valet?

Jag tror inte på Hård Determinism vilket du refererar till här. Men snarare att vi är determinerade till 99%. Det finns fall där man utövar mer av nått som liknar fri vilja.

Ett exempel jag finner värt att diskutera kring är livsviktiga val. Om du ska köpa hus och flytta till ett nytt jobb och kanske behöva lämna kärringen hemma... Hur du nu ska göra med detta. Du kommer spendera flera nätter kanske veckor för att reda ut detta. jag tror det handlar mindre om känslan i detta, och mer om förnuft och resonemang.

men i slutändan landar det på vem du är, hur du är.. Och detta har du fått genom dun uppväxt och dina erfarenheter. Men om fri vilja existerar, så är det där nånstans.

Jag förstår inte ditt utlägg "om något sker sannolikt, hur påverkar det det fria valet?" Kan du omformulera?

Och determinismen säger inte rakt ut att ödet finns. Snarare att vi inte har den kontrollen vi tycker att vi har. Om man mäter människor över en större skala, hur dom beter sig i större skalor, i flockar eller i sammhällen. SÅ kan man med stor sannolikhet räkna ut mycket saker. Ju färre personer desto svårare, när man kommer ner på individ nivå kan man endast spekulera. Men det säger inte att statistiken inte finns där, den kanske bara blir för komplex för att mäta idag.

Och valet bästämdes av oss som är präglad av kunskapen och erfarenheten. "OSS" är ett resultat av år av utvekling och uppfostran.

Ta ett spädbarn stoppa det i ett rum. Ta ut det efter 15 år och se om den kommer gilla vanilj... Om den inte gör det, eller om den gö de, så visar det ytterligare på en viss förutbestämdhet.
mvh
Senast redigerad av wessla 2014-06-01 kl. 02:39.
Citera
2014-06-01, 02:49
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ditt utlägg "om något sker sannolikt, hur påverkar det det fria valet?" Kan du omformulera?

Dåligt och flummigt tänkt av mig.

Försökte leta fram till att det inte är orsaken som bestämmer våra val,
valet är inte heller orsakad av slump, utan valet sker med viss sannolikhet.

Sak samma, det kom inte närmare den fria viljan ett dugg.

Ska försöka sova på det, kanske nattens ologiska drömmar kan pussla ihop något vettigt av det.

Citat:
men i slutändan landar det på vem du är, hur du är.. Och detta har du fått genom dun uppväxt och dina erfarenheter. Men om fri vilja existerar, så är det där nånstans.

Svårt även där att visa på om det är arv eller miljö som påverkat ditt val.
Man kan göra ett test där man kan välja i något som är helt nytt för en där man inte har någon erfarenhet, resultatet kan bli att man inte väljer alls, eller väljer A eller väljer B. Men jag tror inte man kan göra någon vettig slutsats av det heller.

Tja, vi får väl hålla oss till att tro att fri vilja existerar eller inte.
Senast redigerad av peertop 2014-06-01 kl. 03:09.
Citera
2014-06-01, 11:04
Medlem
Wessla, häller med dina argument.

När vi utesluter hård determinism så hamnar frågan i ett annat läge.
vi kan då börja diskutera mer vettigt om när vi gör kloka val eller inte.

Vi har då möjlighet att ibland skapa förutsättningar i våra liv som blir meningsfulla.

Livet är styrd av mycket som biologi, sociala fenomen och annan yttre påverkan. Samtidigt finns möjligheter att påverka sina liv när man tar sig tid.
Senast redigerad av peertop 2014-06-01 kl. 11:10.
Citera
2014-06-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nej det skulle jag inte säga. Hajen och krokodilen är exempel på på djur som är rätt fullkomliga som dom är och som dom är och varit i miljontals år.

I morgon kan dock båda få försämrade förhållanden och kanske behöver evolveras för att överleva de nya förutsättningarna.

Evolution i sin helhet pratar jag om. Inte hajens eller krokodilens evolution.
Evolution i sin helhet på jorden har gått mot en art som har så högt medvetande som möjligt. När människan dök upp så blev vi ganska snabbt totalt dominerande på planeten på grund av vårt höga medvetande. Min tanke är väl att evolution alltid leder dit eftersom en hög intelligens är den största fördelen som finns i konkurrensen om utrymme.

Hajar har väl förresten fått försämrade förhållanden. Vithajen har ju vi människor jagat nästan till utrotning för att ta deras fenor. De borde sätta fart med sin evolution.
Citera
2014-06-05, 13:20
Medlem
speedygonsalezs avatar
meningen men livet är att leva det, så länge man vill och orkar, vad man gör spelar ingen roll, det är bara ens egna mening med livet.

de flesta borde väll sträva efter lycka, svårt att hitta.
Citera
2014-06-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojag
Är meningen med livet att: Knulla suppa och dö????

Om Skapare finns så finns mening i livet.

Om inte Skapare finns och vi kommer från en slump så finns ingen mening i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in