2004-05-01, 01:35
Medlem
Citat:
"Lev som om varje dag är den sista i ditt liv - en dag får du rätt"

den mest överanvända livssanningen som finns. HUR ska man kunna utnyttja sin dag maximalt? och varför? blir jag lyckligare av att flänga runt och förverkliga mig själv? går man inte in i väggen om man alltid försöker göra det bästa av allt? förresten skulle jag drabbas av panikångest om jag förmodade att jag skulle dö nästa dag.

man kan se det på det här viset också: ordet eller begreppet "mening" är ett mänskligt påhitt. vad säger att bara för att vi människor kan tänka fram termen "meningen med livet" ska det tvunget finnas en mening med livet? förstår ni mitt resonemang? "mening" kanske inte ens existerar i universum utan enbart i våra sinnen...när det fanns primitivt encelligt liv på jorden existerade inte ens begreppet "mening", då VAR det bara
Citera
2004-05-01, 01:53
Bannlyst
Man gäddar omkring i vassen, och en vacker dag hugger man fel spigg, och då blir man middag...
Citera
2004-05-01, 03:55
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:
ALLT DETTA ÄR FEL!

Meningen med liv är att fortplanta sig.
äh, det var den tråkigaste hittls

jag har kommit på en kompletterade mening till mitt första inlägg som ni som känner för det kan anamma:

Meningen med livet är att ta reda på vad som händer härnäst. Lite i stil med meningen att se en film, man är nyfiken på hur det ska gå härnäst... eller hur? Hade vi vetat redan från början hur våra liv skulle se ut och arta sig så hade det ju känts aningen mer menlöst...
detta är en av förklaringarna på att vi gör saker för att förbättra vår situation, vi vill se ett bra liv...

som nån sade över här så är ju begreppen mening och syfte konsturerade av människan. så om vi utgår från att Universum och naturen inte har något medvetande i stil med människan, så kan det ju logiskt sett inte finnas något syfte alls i ett perspektiv som kan tolkas av en homo sapien...
Citera
2004-05-01, 10:19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
äh, det var den tråkigaste hittls

Va? Då har du nog provat med fel person.

Tjusningen med fortplantingen är ju - speciellt för oss människor - att vi kan öva på det hur många gånger som helst - innan vi verkligen gör det.
Citera
2004-07-21, 00:04
Medlem
vad är meningen med livet????? [Den stora tråden om livets mening /Mod]

Är meningen med livet att: Knulla suppa och dö????
Citera
2004-07-21, 18:07
Medlem
nebutsdutss avatar
Vi måste sluta att ställa oss den frågan, det finns ingen menning med livet i den bemärkelsen, menningen med livet är livet SJÄLVT, att leva DET.

Nu kan det vara så att det finns en större menning med livet som har med Gud och annat att göra men även där är det menningslöst att rota i det tror jag, för vem kan svara på sånt?
Citera
2004-07-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojag

Nej Knulla och dö

Suppa vet jag inte vad det är
Citera
2004-07-21, 18:30
Medlem
guardcannons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojag

numera är mitt meningen med livet som följande :
jobba
äta
sova
dator
jobba
ja ni förstår vinkel
Citera
2004-07-21, 18:33
Bannlyst
finns ingen mening, så länge man dör så finns det ingen mening. Knulla sova skita och allt sånt är för att vi ska roa oss under levnadstiden och inte klaga varför vi lever, det är för att vi inte ska tänka på att vi kommer dö.
Citera
2004-07-21, 18:38
Medlem
någon mer än jag som börjar tröttna på såna här trådar?
Citera
2004-07-21, 18:40
Medlem
Svår fråga...

Har funderat länge över vad det egentligen betyder...

Jag har själv hittat ett svar på den frågan som jag är nöjd med, men jag har kommit fram till att det är bättre att hålla den för mig själv än att få min illusion av att hittat meningen med livet krossad av nån som ska hitta brister och fel i allt man tycker och tänker.
Citera
2004-07-21, 19:24
Medlem
jag har delat upp min mening i två delar. en utomjordisk, och en jordisk.

den utomjordiska: hela universums gemensamma nämnare, eller universalformel om man så vill
den jordiska: vad jag kan göra för att göra planeten lite bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in