Citat:
Ursprungligen postat av omskurengurka
Inledning
Tänk posivit vad som än händer: Du ska vara tacksam för att du existerar överhuvudtaget.
I likhet med Jonblund över mig undrar jag också lite över den här punkten. Om ingenting spelar någon roll varför bör man då vara tacksam? Tacksamhet är ett ting, en uppfattning för oss båda och jag tror vi syftar på samma sak vad tacksamhet gäller (för mig: att visa uppskattning och glädjas över vad man får eller har. T.ex en gåva, åsikt eller insyn.). Men om inget spelar någon roll så bör det således inte spela någon roll vare sig man är tacksam eller inte.
Sen är det självklart jättebra, för en själv ur ett rent biologisk perspektiv, om man kan vara tacksam för det man har, är och får men ur ett filosofiskt periskop med ett "inget spelar någon roll"-filter så gör det väl således ingen skillnad om man är tacksam eller inte över det. Har du tänkt något över det?
Det var en lagom god skriven text; bakgrunden var i synnerhet givande och gav svar på hur du kommit fram till vad du kommit fram till men utöver det så saknades fördjupningar och kritisk analys över dina egna slutsatser. Detta i sin tur gör det svårare köpa som en godtagbar livsfilosofi. Du måste bolla fram och tillbaka mer och verkligen komma fram till att det inte spelar någon roll innan du kan ta för givet att inget gör det.
Men kom också ihåg att även om du gör allt detta så spelar det, enligt dig själv, ingen roll ändå.
/John