2011-06-26, 20:21
Medlem
Ja herre jesus eller någon ,vilken djävla idiot du är bara det att du "fäste en röd kabel i taket" hur i hälvitti fäster man en kabel i taket utan krok?Du är nog den dummaste jävel jag läst på detta forum oc det säger inte litet.Släng dig i kanalen pucko!
Citera
2011-06-26, 22:29
Medlem
Jonblunds avatar
Ser bara två vägar, antingen den religiösa, som ger svaret på livets mening för de troende, eller så det svar du kommit fram till, det finns ingen mening.
Själv delar jag din uppfattning, men en sak vill jag gärna ha svar på.
Citat:
Ursprungligen postat av omskurengurka
Tänk posivit vad som än händer: Du ska vara tacksam för att du existerar överhuvudtaget.(
Varför?
Citera
2011-06-28, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omskurengurka
Inledning
Tänk posivit vad som än händer: Du ska vara tacksam för att du existerar överhuvudtaget.

I likhet med Jonblund över mig undrar jag också lite över den här punkten. Om ingenting spelar någon roll varför bör man då vara tacksam? Tacksamhet är ett ting, en uppfattning för oss båda och jag tror vi syftar på samma sak vad tacksamhet gäller (för mig: att visa uppskattning och glädjas över vad man får eller har. T.ex en gåva, åsikt eller insyn.). Men om inget spelar någon roll så bör det således inte spela någon roll vare sig man är tacksam eller inte.

Sen är det självklart jättebra, för en själv ur ett rent biologisk perspektiv, om man kan vara tacksam för det man har, är och får men ur ett filosofiskt periskop med ett "inget spelar någon roll"-filter så gör det väl således ingen skillnad om man är tacksam eller inte över det. Har du tänkt något över det?

Det var en lagom god skriven text; bakgrunden var i synnerhet givande och gav svar på hur du kommit fram till vad du kommit fram till men utöver det så saknades fördjupningar och kritisk analys över dina egna slutsatser. Detta i sin tur gör det svårare köpa som en godtagbar livsfilosofi. Du måste bolla fram och tillbaka mer och verkligen komma fram till att det inte spelar någon roll innan du kan ta för givet att inget gör det.

Men kom också ihåg att även om du gör allt detta så spelar det, enligt dig själv, ingen roll ändå.

/John
Citera
2011-06-28, 03:10
Medlem
FaderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-
Om man bortser från filosofiskitsnacket i början så stämmer de fem punkterna på slutet bra med hur man bör se verkligheten för att bli lycklig med livet.

Hur fan i helvete tänker du när du i väljer att citera TS-inlägg som dessutom är en jävla ''wall of text'' och detta i post #5? För fa-an.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ser bara två vägar, antingen den religiösa, som ger svaret på livets mening för de troende, eller så det svar du kommit fram till, det finns ingen mening.
Själv delar jag din uppfattning, men en sak vill jag gärna ha svar på.

Varför?

Varför - därför att ditt jordeliv är en möjlighet helt enkelt som du fått!

Jag tror inte heller att det finns någon speciell mening med livet utan ser det bara som en möjlighet som man bör ta till vara på bäst man kan, men har inte tänkt klart på saken än - kanske finner andra svar inom det religiösa rätt vad det är
Citera
2011-06-29, 00:47
Medlem
Jonblunds avatar
En majoritet av Jordens befolkning ser på jordelivet som ett lidande, ett straff för den oupplyste. Det är nirvana, det fysiska utslocknandet som är möjligheten, och den har vi inte fått, den råder vi över helt själv.
Men de kan ju ha fel.
Citera
2011-06-29, 01:41
Medlem
Yosoytus avatar
Jag tycker inte du är dum, snarare tvärtom. Förutom att du har en massa falska antaganden (samma som "alla" andra och även orsaken till din depression) så är din "uppenbarelse" och dina slutsatser helt korrekta.

Meningen med livet är livet i sig. Du är livet. Du är meningsgivaren. Du bestämmer meningen. Saker och ting i livet är i sig själva helt meningslösa. Det kan låta hemskt men rätt tolkat är det nyckeln till frihet. Det finns ingen yttre makt. Dina levnadsregler är mycket, mycket bra. Lever du på riktigt efter dem så är du lycklig. Var hälsad!

/Namaste
Citera
2011-06-29, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
En majoritet av Jordens befolkning ser på jordelivet som ett lidande, ett straff för den oupplyste. Det är nirvana, det fysiska utslocknandet som är möjligheten, och den har vi inte fått, den råder vi över helt själv.
Men de kan ju ha fel.

En blygsam och stilla undran bara....
Hur kan du veta vad en majoritet av jordens befolkning anser om jordelivet?
Citera
2011-06-29, 01:52
Medlem
Yosoytus avatar
Såg att folk undrar varför man ska tolka allt som händer positivt. Ja det är ju inget tvång för du är fri att ge allt den mening du vill men vår verklighet är lika plastisk som en dröm. Om du tänker på en rosa elefant när du drömmer så kan du direkt se en rosa elefant. Vår fysiska verklighet funkar likadant men vi upplever ett tidsavstånd mellan det vi tänker på och det vi erfar. Det här är inget vi får lära oss och inget som "någon" tror på. Därför affirmerar vi bara vad som redan är och därför får vi mer av samma. Om du vill ha ett positivt liv så tolka allt som händer positivt och vice versa.

Njut av det eviga nuet!
/Namaste
Citera
2011-06-29, 02:31
Bannlyst
Har själv tänkt mycket på detta. I början känns det läskigt, men ju mer jag tänker på att ingenting spelar någon roll, desto lättare blir allting. Jag får mer självförtroende, för, varför skulle jag oroa mig, ingenting spelar ju någon roll.

Detta betyder dock inte att jag inte bryr mig om mina handlingar. Om jag t.ex. skulle mörda någon jag inte tycker om (det spelar ju ingen roll) så får jag tillbringa resten av livet i fängelset. Helt onödigt alltså. Det spelar ju ingen roll egentligen, men bara för att det inte spelar någon roll så betyder det inte att man måste det göra det sämre för sig själv.

Även om ingenting betyder något, så tycker jag ändå att man skall leva så gott man kan. Även om det inte betyder något i en stor fråga, så betyder det något för mig, och det är det viktigaste (just nu )
Citera
2011-06-29, 02:53
Medlem
Spinn vidare i dessa tankebanor så du kommer inse en hel del om mycket.
Synd att inte fler människor tänker i dessa banor då de är en bra grund för vidare grunnande.

Mvh
Senast redigerad av Shitdude 2011-06-29 kl. 02:55.
Citera
2011-06-29, 05:36
Medlem
Jag måste smutsa ner tråden lite här och säga att det ni sysslar med låter som nån ny sektanda.

Jag förstår att saker inte spelar nån roll om 5000 år, men dom närmsta 200-300 åren kommer förmodligen spela väldigt stor roll för era avkommor. Tiden har sitt slut för allt och så funkar världen, men att man inte ska ta den lilla tiden som man får till fånga är ju helt tokigt. När vi av nån anledning har fått den här chansen att uppleva världen, kärlek osv hamna i nån hjärnfälla där man känner sig som en syntetisk produkt av stjärnbajs.

Asså, seriöst det finns för mycket gott med dom här 100~ åren man får på sig för att anse att allting är värdelöst.

Hade det inte funnits nån mening med allt, eller ett syfte, så tror jag inte att vi skulle vart här. Jag är verkligen inte troende, men jag är inte så cynisk att jag tror vi bara härstammar från en slump, eller är en mekanisk uträkning från begynnelsen. Det skulle mycket väl kunna va så att vårat medvetande eller "själv" kan vara fristående och präglas av det vi gör nu till att utvecklas vidare.

Med din inställning kommer ödet låta dig va en halt åsna nästa liv.

Peace.
Citera
2011-06-29, 05:58
Medlem
jag-bara-ljugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Jag är på samma nivå, stängde in mig i mig själv i ett halvår utan att prata med någon alls förutom kassörskan i mataffären så det har varit svårt att slappna av omkring andra. Jag var så dömande själv, och på så sätt så dömde jag hur andra dömde mig, om du förstår. Detta gjorde att jag hellre drog mig tillbaka och spelade safe. Man blir väldigt tafatt, lam och testosteronfattig. Fast till slut kom jag fram till att det bara var att släppa ut min själ och låta andra döma hur mycket de ville, så länge jag var tillfreds med mig själv.

Och du, http://www.youtube.com/watch?v=dusojpH1QFs

Vad i helvete har den filmen med någonting att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in