Citat:
Ursprungligen postat av
fbcat
Hrligt att se hur olika alla tolkar uppgifterna

Tror ni dom nischar sig frn r till r? Allts att dom t.ex. tar in folk med lite mer abstrakt konstnrlig frmga ett r och nn annan stil ett annat?
Nej. Men rets prov var mycket rikt p modeller vilket naturligtvis gr det enklare att se provdeltagarnas frmga att tnka rumsligheter. I en skiss kan man ju selektera vad man vill visa medan en modell r mer naken. D kan man ju se mer direkt hur saker och ting frhller sig och lite mindre genomtnkta delar blottas.
Juryn gr ju runt och tittar p alla prov och det r ju verkligen till att ens prov ger ett starkt intryck. Jag fr intrycket av att mnga grmer sig ver att ett enskilt provmoment inte lyckas s vl men jag tror inte att det r det som man ska tnka p. Ni frvntas inte skina i allt. Jag hade inte oroat mig fr att ha en hg lgsta niv utan ha en riktigt riktigt hg niv p det jag vl lyckas med. Tittar man p 350 prov glmmer man mycket fort det ointressanta men det som verkligen skiner brnner sig fast i ens minne och det r det man kommer ihg efter att man tittat igenom proven. Det r drfr jag alltid frsker tala om fr provdeltagare att inte lta ett mindre vl lyckat delmoment distrahera en under kommande uppgifter.
En hg lgsta niv r givetvis bra men en extremt lyckad provuppgift visar att ni har en stark potential och d kan man enkelt argumentera fr att ni kan utvecklas inom era svagare delar.
Jag ska ta ett exempel frn trden:
Citat:
Ursprungligen postat av
highelf95
Mitt motto var Tabula rasa
http://puu.sh/8RByh.jpg 
Modellen var en kass men dr bakom fanns ett vl utfrt koncept. Skissen r ger ett mycket starkt intryck, den har djup, frmedlar knsla och skriker "jag har en fantastisk knsla fr hur skuggor faller, hur man kan f fram organisk komplex form, hur proportioner frhller sig till varandra och balanserar upp varandra, jag har en fantastisk frmga att avbilda en komplex bild i huvudet till klar bild p papper". Man ser helt enkelt jttemycket potential i denna skiss.
Sedan mste jag framfra hur otroligt korkat det r att tala om sitt motto om man visar en bild av sitt hemprov hr p flashback nr det uppenbarligen r en id stulen rakt av. Har man otur r juryn hr och tjuvkikar och kommer ihg mottot p provet som stulit en id rakt av i hemuppgiften. Ni anvnder ju samma motto p provdagarna.
Summa summarum: tappa inte fokus fr att ni lyckas smre med ett delmoment ven om det kan va svrt. Hoppas ni frstr mer nu nr jag frklarat.
// en vlvillig provvakt.