2014-06-11, 17:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jo, jag fattar det men det där skrev jag ju för länge sedan. Försök hänga med för här går det undan.

Glömde kanske nämna att du är så duktig så.

Anledningen till att jag diskuterar det här är att jag gjorde sökning på min egen bil oh kan inte inse vilken nytta någon skulle ha av dessa uppgifter. Förutom det citerade så följs denna Fordonsdata av Tekniska data som beskriver bilens mått, vikt och motorstyrka o.s.v.
I början står bilmodell, årsmodell, färg och att det är en personbil.

Citat:
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (1998-11-25)
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1994-10-26
I trafik första gången i utlandet: Import/införsel: Nej
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2014-01-01 - 2014-05-31
Senast godkända besiktning: 2013-06-28
Vägmätarställning: 196013

Skatteuppgifter
Fordonsskattepliktigt: Ja
Trängselskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 1554
Återbetalning vid avställning, kr: 0
Betalningsmånad/er: juni
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.
Citera
2014-06-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Pappan har flera bilar.
Slagning gjordes på två av dessa bilar och en slagning på vardera bil.
Varför skulle en gärningsman göra sig besväret att ta fram regnummer på pappas bilar och göra slagningar på dessa? Vi vet inte ens om gärningsmannen kände till KJ:s hemförhållanden och vem som var hans pappa. Hur skulle en gärningsman ha fått reda på regnumren? Kanske kört runt i området? Låter mer än långsökt faktiskt.
Citera
2014-06-11, 17:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nä, det var hon inte. Det blir en ny pudel

Hur vet du att inte S*n*ra var åtrådd av MB? Häradsbetäckare har ofta stora områden. Ponera att SW var fd älskarinna och att namnet var xx.wass i telefonen. När de gjorde slut byttes bara xx ut.
Citera
2014-06-11, 17:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Nästan 100%. Varför skulle en gärningsman ha blandat in KJ:s pappas bil i sökningarna? Jag är inne på att KJ:s avställda bil inte var körklar i början av april vilket man konstaterade vid första slagningen. (Naturligtvis utan att helt säkert veta detta)
Citat:
Varför skulle en gärningsman göra sig besväret att ta fram regnummer på pappas bilar och göra slagningar på dessa? Vi vet inte ens om gärningsmannen kände till KJ:s hemförhållanden och vem som var hans pappa. Hur skulle en gärningsman ha fått reda på regnumren? Kanske kört runt i området? Låter mer än långsökt faktiskt.
GM kan ha sett KJ i pappas bilar också, och gjort sökning på dessa för att försäkra sig om att KJ inte har fler än en. Då räckte det med en sökning.
Citera
2014-06-11, 17:28
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

För att ta reda vilka bilar som KJ kan ha tillgång till
Citera
2014-06-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
För att ta reda vilka bilar som KJ kan ha tillgång till
Låter långsökt i mina ögon. Troligtvis kände inte gärningsmannen (ifall det var MB) ens till KJ:s tidigare hemförhållanden. De var väl inte nära bekanta. För mig är det enklaste det mest logiska, dvs någon KJ närstående eller KJ själv. Annars har vi att göra med en gärningsman som i sin planering slår alla tidigare gärningsmän i Sverige med hästlängder.
Citera
2014-06-11, 17:38
Medlem
PeterNosters avatar
Ponera att sökpersonen har tillstånd till direktåtkomst så registreras tydligen sökningarna på respektive användare. Jag förutsätter att man kollat det. Å andra sidan om användaren vet om att sökningen registreras så gör han den inte.

Citat:
Villkor för medgivande av direktåtkomst
Den som får tillstånd till sökning i vägtrafikregistret förbinder sig att följa Transportstyrelsens villkor för medgivande. Varje användare av Transportstyrelsens tjänst ansluter via e-legitimation. Sökningar som utförs registreras på respektive användare.

En eventuell planterare skulle ha större nytta av en databas där man kunde söka på namn istället för bilnummer. Vet ingen sådan söktjänst.

Edit:
I Ratsit kan man ju nu få reda på om en person har fordon. Varifrån får Ratsit den informationen? Visserligen ser man bara bilmärke och modellår men kanske mer med ratsitkonto.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-06-11 kl. 17:45.
Citera
2014-06-11, 17:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Låter långsökt i mina ögon. Troligtvis kände inte gärningsmannen (ifall det var MB) ens till KJ:s tidigare hemförhållanden. De var väl inte nära bekanta. För mig är det enklaste det mest logiska, dvs någon KJ närstående eller KJ själv. Annars har vi att göra med en gärningsman som i sin planering slår alla tidigare gärningsmän i Sverige med hästlängder.
Om du inte är nöjd med Namibia1:s svar kan du välja det här:
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
GM kan ha sett KJ i pappas bilar också, och gjort sökning på dessa för att försäkra sig om att KJ inte har fler än en. Då räckte det med en sökning.
Citera
2014-06-11, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En eventuell planterare skulle ha större nytta av en databas där man kunde söka på namn istället för bilnummer. Vet ingen sådan söktjänst.
Det går att ringa till Transportstyrelsen och få besked om fordonsinnehav mha personnummer.
Citera
2014-06-11, 17:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Du är alltså helt inne på att bortse från möjligheten att det finns en enklare förklaring till sökningarna, dvs av någon familjemedlem? Kan sådana slagningar vara en omöjlighet enligt dig?

Familjen som har en son som hotades av livstids fängelse borde isåfall gett en förklaring till de sökningarna i förhör tycker jag.
Citera
2014-06-11, 18:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Familjen som har en son som hotades av livstids fängelse borde isåfall gett en förklaring till de sökningarna i förhör tycker jag.
Fick de frågan?
Citera
2014-06-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fick de frågan?
Om de fått frågan har de naturligtvis svarat nej eftersom då kan man misstänka en alternativ gärningsman. Dessutom gav dessa slagningar inte så mycket nyttig information för en eventuell gärningsman att han skulle ha behövt göra det flera gånger.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-11 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in