2014-06-09, 00:58
Medlem
browneyes avatar
Sedan kan det ju vara en idé att hänga på en ny kedja om man ändå byter sträckare, en ny kedja är inte speciellt dyr.
Citera
2014-06-09, 01:03
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanduung
Det finns ingen bytesintervall, dock har dom en tendens att bli för långa och behöver då bytas. Är väldigt vanligt att dom måste bytas. Är den inte bytt nån gång innan så kommer den troligen behöva bytas inom en snar framtid. Googla lite på just den motorn så förstår du hur vanlig det är att byta!

Jag jobbar inom märket så jag vet vad jagpratar om!

Har du koll på ungefär vad de kostar att byta hela kalaset?
Hur vet man när de dags att byta kedja och co ?
Citera
2014-06-09, 01:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmafella
Har du koll på ungefär vad de kostar att byta hela kalaset?
Hur vet man när de dags att byta kedja och co ?

Kolla upp bilen som du är spekulant på.

Är kedjan inte bytt, avstå köp eller se till att du har maskinskadeförsäkring.
Citera
2014-06-09, 09:21
Medlem
"Tickande bomber" Taget från Teknikens Värld:
Volkswagen
Detta populära märke drabbas av fler fel än vad folk i allmänhet tror, bland annat vad gäller motorer. TSI-motorerna med kamkedja i allmänhet och 1,4 TSI i synnerhet. Kamkedjeproblem är väldigt vanligt, och det på bilar som inte gått 10 000 mil och ibland bara hälften. Dålig konstruktion som inte mår bättre av Longlife-service. Nu, 2014, har VW återgått till kamrem vilket talar för sig själv. Andra problem rör DSG-lådor och främst den 7-växlade med torrkopplingar, kallad DQ200 och som finns till mindre motorer, bland annat gasdrivna Passat med 1,4-litersmotor. Den som taxi inte längre tillåts köpa eftersom de drabbades av återkommande fel på både motor och växellådan. En dålig kombination man ska passa sig lite extra för, även om man inte är taxichaffis. 1,4 TSI finns så klart i andra märken från VW-koncernen, och den fungerar inte ett dugg bättre där.

Att tänka på vid köp:
Volkswagen tar ibland kostnaden som goodwill, men då lär en full servicebok krävas.

Missa ingenting om Volkswagen i framtiden, klicka här.
Källa: Teknikens Värld. http://teknikensvarld.se/12-tickande...pp-med-116688/
Jag skulle avstå.
Citera
2014-06-09, 09:54
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Text

Intressant att du inleder din post med "Skitsnack" för att sedan förankra samtliga mina argument med bra fakta om bilar där kamkedja/tillbehör är av dålig kvalité.

Jag kikade på en Saab 93SS/SC i vintras och samtliga kunniga/mekar jag pratade nämnde att det kunde vara värt att byta sträckare och kedja runt 18 000 mil. Sträckarna eftersom de börjar bli slitna vid det laget, kedjan eftersom allt annat ändå är bortplockat och själva kedjan i sig inte kostar speciellt mycket jämfört med arbetskostnaden.

Angående 1.4 TSI motorn så är den som nämnts tidigare utsatt för stora problem gällande kamkedja och tillbehör.
Citera
2014-06-09, 10:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen bytesintervall, dock har dom en tendens att bli för långa och behöver då bytas. Är väldigt vanligt att dom måste bytas. Är den inte bytt nån gång innan så kommer den troligen behöva bytas inom en snar framtid. Googla lite på just den motorn så förstår du hur vanlig det är att byta!

Jag jobbar inom märket så jag vet vad jagpratar om!

Lånar tråden lite istället för att starta en ny.

Jag ska byta generatorremmen nu i veckan och VW säger att endast remmen byts, är det sant eller ska man även byta något annat? Det är en 1.4 tsi -10... Anledningen är att den har börjat tjuta ibland och skorrar vid belastning.
Citera
2014-06-09, 12:48
Medlem
mmafellas avatar
Enligt ägaren så ska kedjan varit redan bytt i hans ägo.
Det gick på hans garanti och tydligen har VW sakt att
det inte kommer ske igen, vad tror ni?
Ljuger säljaren? VW?
Citera
2014-06-09, 13:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Enligt ägaren så ska kedjan varit redan bytt i hans ägo.
Det gick på hans garanti och tydligen har VW sakt att
det inte kommer ske igen, vad tror ni?
Ljuger säljaren? VW?
Om man ska tro vissa av inläggen i denna tråd och motorjournalisterna på Teknikens Värld så har den motorn helt enkelt en dålig kamkedjekonstruktion och då spelar det nog mindre roll om kedjan är bytt eller ej, om den inte ersätts med annan, bättre kedja.

Tanken med kamkedja är att den ska hålla bilens livslängd och det finns (i vart fall inte för SAAB) inget bytesintervall. Man byter den helt enkelt inte.

Källa: min lokale bilservare.
Citera
2014-06-09, 16:31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det som är bättre med kamrem är att motorn är designad för ett byte av rem.

Vet inte om jag skriver under på det. På vissa bilar så är det en halv dags jobb eller mer för en verkstad att byta kamrem; fronten, kylare och annat måste bort först. Hjärndött!
Dyrt blir det.
Det skulle gå att konstruera en bil så att vilken hobbymek som helst skulle kunna byta rem på någon timme men det verkar inte som att bilkonstruktörerna är så intresserade av detta.
Bästa konstruktionen jag har sett inom detta område är gamla Volvo B230F, där kunde man byta på drygt två timmar om allt flöt på bra. Utan specialverktyg.

När det gäller kamkedjor så spelar oljebyten stor roll; taskig (läs: billig) olja och långt mellan bytena sliter hårt på kedja och sträckare.
Citera
2014-06-09, 22:52
Medlem
just 1.4tsi har hänt att man fått byta kjedjan flera gånger(inklusive spännare och glidskenor)
En välservad bil med täta oljebyten brukar kunna gå längre. prismässigt har jag för mig att den hamnar en bit över 10.000kr men det beror ju på vilken verkstad
Citera
2014-06-11, 12:39
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
just 1.4tsi har hänt att man fått byta kjedjan flera gånger(inklusive spännare och glidskenor)
En välservad bil med täta oljebyten brukar kunna gå längre. prismässigt har jag för mig att den hamnar en bit över 10.000kr men det beror ju på vilken verkstad

Är det på alla TSI Golfar som kedjorna är dåliga på ? Han frågade verkstan VW när byta till en annan kedja de svar han fick var : de satt dit nya grejer och att de ska vara förbättrade mot de som satt där tidigare?

Är det bara skitsnack ??
Citera
2014-06-11, 12:49
Medlem
Citat:
Är det på alla TSI Golfar som kedjorna är dåliga på ? Han frågade verkstan VW när byta till en annan kedja de svar han fick var : de satt dit nya grejer och att de ska vara förbättrade mot de som satt där tidigare?

Är det bara skitsnack ??

Som svaren redan gett så är det normalt sett inte byte av kamkedja i serviceintervall. Det är bara kamrem som är behäftade med det problemet. Därav följer att det alltid är bättre att köpa en bil med kamkedja. Kamkedjan håller motorns livslängd ut.

Om svaret är skitsnack eller inte är svårt att avgöra.
Har de bytt till en kraftigare konstruerad kamkedja då de upptäckt kvalitetsproblemet så kanske det är ok. OM VW bluffar och bara vill få VW ägarna utanför garantin på snabbast/billigaste sättet kan bara tiden utvisa.
Har en kamkedja bytts på verkstad, skall man normalt antaga att det var en engångsreparation och att den bytta delen håller bilens livslängd ut efter det.

Som tidigare sagts. Man byter aldrig en kamkedja om det inte var ett fel på den. Ingår INTE i service.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in