• 1
  • 2
2014-06-08, 12:27
Medlem
mmafellas avatar
Tjaa!

När behöver den bytas ???
Enligt ägaren så håller den bilens livslängd ? :S

Någon som har en golf 5 TSI 140hk, , är dessa bra bilar ?
årsmodell 07
Citera
2014-06-08, 12:49
Medlem
sluggerbanans avatar
Står väl i serviceboken.
Citera
2014-06-08, 12:50
Medlem
Man byter inte en kamkedja, om inget är trasigt...

Varför vill du byta?
Citera
2014-06-08, 12:54
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgazz

Varför vill du byta?

Jag vill köpa en golf 5 TSI 1.4
Enlight ägaren så behöver man inte byta den,stämmer det ?

Är dessa bilar pålitliga när de kommer till motorn och lådan ?
Citera
2014-06-08, 12:55
Medlem
mmafellas avatar
Citat:

Varför vill du byta?

Den har rullat Miltal: 11 000
Citera
2014-06-08, 12:55
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Själva kedjan i sig behöver sällan bytas, beroende på vilken bil det handlar om. Däremot sitter det kedjesträckare (motsv. spännrullar om du har kamrem) som bör bytas, annars kommer de ha sönder kedjan när de blivit slitna.

På Saab rekommenderas byte av spännare/kedja runt 18000 mil.

Kedjan är troligtvis mindre känslig för ålder än vad en kamrem är, så titta primärt på miltalet.

Att inte serva kamkedja(med tillbehör) alls är en säker biljett till motorras någon gång i framtiden.
Citera
2014-06-08, 13:05
Medlem
Den ska hålla, dock finns det modeller där släparna spricker och då brukar Kamaxelsensorn/vevaxelgivaren tända motorlampan.

Men jag skulle bara köra och serva bilen som den ska servas.

Känner dock inte till några kamkedjeproblem med den motorn.

Lycka Till...
Citera
2014-06-08, 18:53
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Den ska hålla, dock finns det modeller där släparna spricker och då brukar Kamaxelsensorn/vevaxelgivaren tända motorlampan.

Lycka Till...

Har du själv en golf 5 1,4 TSI ?
Citera
2014-06-08, 22:56
Medlem
Det finns ingen bytesintervall, dock har dom en tendens att bli för långa och behöver då bytas. Är väldigt vanligt att dom måste bytas. Är den inte bytt nån gång innan så kommer den troligen behöva bytas inom en snar framtid. Googla lite på just den motorn så förstår du hur vanlig det är att byta!

Jag jobbar inom märket så jag vet vad jagpratar om!
Citera
2014-06-09, 00:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Lycka Till...

Den motorn är känd för kamkedjeproblem. Problemet, såvitt jag vet, ligger hos kedjan. Vill minnas att senare årsmodeller fått bättre kedja.
Har man tur får man en tänd motorlampa först, signal från vevaxelgivare och kamaxelgivare är orimliga (fel avstånd).
Citera
2014-06-09, 00:50
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Själva kedjan i sig behöver sällan bytas, beroende på vilken bil det handlar om. Däremot sitter det kedjesträckare (motsv. spännrullar om du har kamrem) som bör bytas, annars kommer de ha sönder kedjan när de blivit slitna.

På Saab rekommenderas byte av spännare/kedja runt 18000 mil.

Kedjan är troligtvis mindre känslig för ålder än vad en kamrem är, så titta primärt på miltalet.

Att inte serva kamkedja(med tillbehör) alls är en säker biljett till motorras någon gång i framtiden.

Skitsnack. Kamkedjor är designade att gå bilens livslängd utan service. Saab hade inget intervall på sina bilar för byte av spännare och kedja.

Första vändan Saab hade problem med kedjor rörde det sig om taskiga komponenter. Sen hade även 9-5:an problem med kedjan, men det berodde inte på materialval i kedja eller drev. I fallen med 9-5 rekommenderades byte om spännaren var ute mer än 15 mm (maxlängden är 18-19 mm).

Mercedes har väl haft någon motor med problem också, där dreven gick ner sig. Bmw har väl varit något sånär förskonade, dock verkar deras dieselfyror i E90 haft en del problem. Där sitter kedjan i bakkant på motorn... Kul!

VR6 (VW) motorn är väl också en klassisk motor med känslig kedja.

Intressant är att kamremmar idag kan ha intervall som sträcker sig ända upp till 18000 mil. Det som är bättre med kamrem är att motorn är designad för ett byte av rem. Så är inte fallet med kedjor, dvs det är med all sannolikhet en jävla mass jobb om kedjan blir risig. Fördelen är väl att det oftast hörs.
Citera
2014-06-09, 00:55
Medlem
mmafellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanduung
Det finns ingen bytesintervall, dock har dom en tendens att bli för långa och behöver då bytas. Är väldigt vanligt att dom måste bytas. Är den inte bytt nån gång innan så kommer den troligen behöva bytas inom en snar framtid. Googla lite på just den motorn så förstår du hur vanlig det är att byta!

Jag jobbar inom märket så jag vet vad jagpratar om!

Vad tror du Om denna bil som har gått 11000 mil?
Ska jag hålla mig borta från såna bilar ? bilen är en 07A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in