Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Visst är det så att de har uppstyvad fjädring och lite andra saker som skiljer? Lite mer elsystem osv.
De är hursomhelst inte helt identiska med saluvagnar, vad som skiljer vet jag inte, säkert olika från märke till märke med. Jag vet ivf att förr i tiden byggdes Volvos polisbilar speciellt redan i monteringen.
Bortsett från att t.ex. ett ganska stort gäng röda 850 tillverkades i bulk vid lanseringen så tror jag att flertalet volvobilar tillverkas efter köparens önskemål, t.ex. färgval, klädsel, ljudanläggning, hjul och andra utrustningsalternativ, så det kan mycket väl tänkas att även en polisbil tillverkats med tanke på lite bättre prestanda än "standard". Gamla Amazoner som varit polisbilar var ofta försedda med dubbla förgasare dvs. precis som på sportversionen 120S. En del tillberkare har dessutom speciella polisbilsversioner, tror t.ex. att Volkswagen gör såna.
Jag kan tänka mig att det finns en del extra kablage kvar och att det eventuellt kan finnas några hål kvar här och var efter all specialutrustning som varit monterad. Numera är i alla fall inte bilarna omlackade utan all "polismärkning" består av dekaler och plastfolie. Eftersom det är ganska viktigt att polisen inte får motorstopp under en utryckning så är det rimligt att anta att bilarna är ganska välskötta och välservade, även om det kanske kan vara risk att man hittar spår efter en spya på golvet i baksätet eller nåt.
Att bilen ska ha bytt registreringsnummer är ganska osannolikt. Registreringsnumret är bilens identitet och det är omöjligt att byta den, vilket folk som fått sina skyltar stulna och sedan fått vägtullsavgifter och parkeingsbotar fått erfara.