2014-06-11, 07:27
Bannlyst
Jag tänker att köpa en f.d snutbil att den har åkt på rejält med hårdkörning som ger problem senare.
Min andra tanke är väl att snutbilar är väl byggda för att tåla sånt.
Bra eller ett bad news köp av f.d snutbil.
Citera
2014-06-11, 07:31
Medlem
Ratis avatar
Borde vara ofta servad i alla fall. Sen kanske det finns en massa gangsters som har nerskrivet reg.nummret. Om det varit en civilbil alltså. Fast dom kanske byter det vid försäljning.
Citera
2014-06-11, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Borde vara ofta servad i alla fall. Sen kanske det finns en massa gangsters som har nerskrivet reg.nummret. Om det varit en civilbil alltså. Fast dom kanske byter det vid försäljning.
Ok.
Skiljer sig f.d snutbilar nåt i från en vanlig bil i övrigt, var dom byggda för polisen enbart?
Citera
2014-06-11, 07:50
Medlem
RagnarLothbrokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Ok.
Skiljer sig f.d snutbilar nåt i från en vanlig bil i övrigt, var dom byggda för polisen enbart?

Nej, inte mer än att de är välanvända.
Citera
2014-06-11, 08:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLothbrokk
Nej, inte mer än att de är välanvända.
Oj, då tappar det allt.
Citera
2014-06-11, 08:10
Moderator
Visst är det så att de har uppstyvad fjädring och lite andra saker som skiljer? Lite mer elsystem osv.
De är hursomhelst inte helt identiska med saluvagnar, vad som skiljer vet jag inte, säkert olika från märke till märke med. Jag vet ivf att förr i tiden byggdes Volvos polisbilar speciellt redan i monteringen.
Citera
2014-06-11, 08:22
Medlem
Manboiiis avatar
Dom är även chippade, helt original är dom inte
Citera
2014-06-11, 08:42
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Visst är det så att de har uppstyvad fjädring och lite andra saker som skiljer? Lite mer elsystem osv.
De är hursomhelst inte helt identiska med saluvagnar, vad som skiljer vet jag inte, säkert olika från märke till märke med. Jag vet ivf att förr i tiden byggdes Volvos polisbilar speciellt redan i monteringen.
Bortsett från att t.ex. ett ganska stort gäng röda 850 tillverkades i bulk vid lanseringen så tror jag att flertalet volvobilar tillverkas efter köparens önskemål, t.ex. färgval, klädsel, ljudanläggning, hjul och andra utrustningsalternativ, så det kan mycket väl tänkas att även en polisbil tillverkats med tanke på lite bättre prestanda än "standard". Gamla Amazoner som varit polisbilar var ofta försedda med dubbla förgasare dvs. precis som på sportversionen 120S. En del tillberkare har dessutom speciella polisbilsversioner, tror t.ex. att Volkswagen gör såna.
Jag kan tänka mig att det finns en del extra kablage kvar och att det eventuellt kan finnas några hål kvar här och var efter all specialutrustning som varit monterad. Numera är i alla fall inte bilarna omlackade utan all "polismärkning" består av dekaler och plastfolie. Eftersom det är ganska viktigt att polisen inte får motorstopp under en utryckning så är det rimligt att anta att bilarna är ganska välskötta och välservade, även om det kanske kan vara risk att man hittar spår efter en spya på golvet i baksätet eller nåt.
Att bilen ska ha bytt registreringsnummer är ganska osannolikt. Registreringsnumret är bilens identitet och det är omöjligt att byta den, vilket folk som fått sina skyltar stulna och sedan fått vägtullsavgifter och parkeingsbotar fått erfara.
Citera
2014-06-11, 09:20
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Volvo har en speciell avdelning som polisutrustar de bilar som polisen köper. Utöver all elinstallation och rent montage av extraprylar så rullar polisbilarna på mer stöttåliga fälgar, har större bromsar och kraftigare fjädring/krängningshämmare.

Bilarna är alltså byggda för att köras hårt och med maxlast eftersom all utrustning som måste medföras i bilen väger en del.

Läs mer här-> http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v70-d5-polisbil-123662/
Citera
2014-06-11, 09:24
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EasyRawlins
Jag tänker att köpa en f.d snutbil att den har åkt på rejält med hårdkörning som ger problem senare.
Min andra tanke är väl att snutbilar är väl byggda för att tåla sånt.
Bra eller ett bad news köp av f.d snutbil.

Den har säkert snutfjädring, snutdämpare, snutdäck o smidda snutstakar...
Men funkar cigarettändaren???
Citera
2014-06-11, 10:02
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Dom är även chippade, helt original är dom inte
Du tror det, glömde du tillägga. Kan upplysa att du tror fel.
Citera
2014-06-11, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaeckeHaexan
Volvo har en speciell avdelning som polisutrustar de bilar som polisen köper. Utöver all elinstallation och rent montage av extraprylar så rullar polisbilarna på mer stöttåliga fälgar, har större bromsar och kraftigare fjädring/krängningshämmare.

Bilarna är alltså byggda för att köras hårt och med maxlast eftersom all utrustning som måste medföras i bilen väger en del.

Läs mer här-> http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volvo-v70-d5-polisbil-123662/

Volvos XC70 polismodeller använder vanliga XC70-fälgar och standardbromsar. Det finns inga speciella bromsar för polismodellerna utan bromsarna (och bromsskivornas storlek) beror på vilken motor som sitter i bilen samt bilens totalvikt, inte om den är polisutrustad. Dvs bilar med t.ex. AWD, dragkrok och annan tung utrustning får de större bromsarna.

Vanliga V70 har däremot en annan fälg som är lika tålig som XC70-fälg, men som är avsedda för mindre däck (XC70 har större hjul).

Polismodellerna kraftigare stötdämpare som även går att välja till t.ex. för taxibilar eller för de som kör mycket släp.

Nackdelen med att köpa polisbil är framförallt att de ofta är krockade och reparerade. Det är få polisbilar som klarar sig helt utan kollisioner..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in