2014-06-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om du mot all förmodan har missat det, så har domar tidigare visat sig felaktiga. Därför kan en mordplats påverka saken i positiv riktning för KJ. Påståendet att en mordplats lär binda honom till mordet kommer av tunnelseende, att du inte ser möjligheten att en mordplats kan fria honom.

Och vilken lokal hade han tillgång till, och som inte är undersökt?
Det du försöker torgföra är hypotetiska spekulationer som skulle fria KJ om man fann en mordplats, och knyta en annan GM till brottet, det är ju inte annat än rent önsketänkande. Gör ett återbesök i Boden, du kanske har tur och ramlar över mordplatsen.
Citera
2014-06-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag gör om och gör rätt eftersom jag missuppfattade frågan.

Reformatio in pejus gäller även vid resning. Det gäller till och med när det är åklagaren som begärt resning till den dömdes förmån, det vill säga, straffet kan inte bli hårdare än vad det var innan, ifall åklagaren inte begär resning till den "åtalade/mgms" nackdel.

Skälet till min fråga är att somliga hävdar att han inte skulle "våga" söka resning för att risken för straffskärpning är för stor. Dråp blir mord igen med utrymme för längre straffpåföljd.
Som jag förstår är risken väldigt liten.
Nya bevis måste vara årsfärska va?
Citera
2014-06-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det kan jag inte tänka mig. Det är ungefär samma sak som om det bara är försvaret som överklagar en dom; det nästa domstol då kan göra är att antingen ge den klagande helt eller delvis rätt eller meddela att tidigare dom står fast. I resningsfallet så handlar det om huruvida tidigare dom ska stå fast eller upphävas. Naturligtvis kan man teoretiskt tänka sig att åklagarsidan samtidigt söker resning på ny bevisning som de menar kan få Kristoffer dömd för mord istället. Men du hör ju själv hur sannolikt det låter.

Man ska ha klart för sig att resning är mycket ovanligt i svensk rätt. Bevisbördan kan också på många sätt betraktas som omvänd: Det är den dömde som måste bevisa att de nya bevis som åberopas inte varit kända eller kunde ha åberopats vid rättegången. Och även om så är fallet så måste det vara uppenbart att domstolen med dessa bevis skulle ha kommit fram till en friande dom. Att missa en överklagan är heller inget skäl för resning. Att någon gräver fram nån oklarhet eller ej utredd omständighet i målet är inget skäl för ny rättegång. Det är varken åklagarkrameri eller uttryck för överdriven tro på domstolarna (eller något liknande som trådens kristofferianer brukar formulera), utan bara ett konstaterande av hur det faktiskt förhåller sig.

Absolut noll och ingenting talar för att det här rättsfallet skulle få en uppföljning. Det enda av intresse jag egentligen kan se återstår är vad som faktiskt kommer att hända med Kristoffer under fängelsetiden och om någon eller något kan förmå honom att erkänna och ge alla inblandade den fullständiga visshet som idag saknas.

Som jag skrivit tidigare, så tror jag det hade varit lättare att prata om han dömts till vård i stället, framförallt för anhöriga. Om han nu är skyldig.
Citera
2014-06-10, 12:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Det du försöker torgföra är hypotetiska spekulationer som skulle fria KJ om man fann en mordplats, och knyta en annan GM till brottet, det är ju inte annat än rent önsketänkande. Gör ett återbesök i Boden, du kanske har tur och ramlar över mordplatsen.
Nej, det försöker jag inte. Håll dig till sanningen. Varför skulle jag önska det?

Gör ett besök i Boden själv, vet jag, du kanske har tur och ramlar över mordplatsen.

Typiskt för tunnelseende är att man ser ett begränsat antal möjligheter. Jag ser fler möjligheter än du. MrFold har också drabbats av det, som inte ser den lättfunna möjligheten till kursändring för rättsprocessen.

Du glömde svara på min fråga. Är det rimligt att anta att KJ hade tillgång till en lokal som inte är känd och undersökt av polisen?
Citera
2014-06-10, 13:08
Medlem
Citat:
Du kan alltså inte se att mordplatsen kan komma att hittas, och med den bevis som binder någon annan till brottet.
Här är sanningen om ditt hypotetiska önsketänkande/spekulation.

Citat:
Nej, det försöker jag inte. Håll dig till sanningen. Varför skulle jag önska det?

Gör ett besök i Boden själv, vet jag, du kanske har tur och ramlar över mordplatsen.

Typiskt för tunnelseende är att man ser ett begränsat antal möjligheter. Jag ser fler möjligheter än du. MrFold har också drabbats av det, som inte ser den lättfunna möjligheten till kursändring för rättsprocessen.

Du glömde svara på min fråga. Är det rimligt att anta att KJ hade tillgång till en lokal som inte är känd och undersökt av polisen?
Att du ser fler möjligheter kan jag köpa, infoga gärna de möjligheterna med en gnutta substans. Det är rimligt att anta att mordplatsen inte är känd eller undersökt av polisen.
Citera
2014-06-10, 13:10
Medlem
Citat:
Nu gällde inte frågan överklagande och PT. PT har avslagits efter målsägandeombudets överklagan. Frågan gällde resning.
Jag frågade efter detta igår men fick inget svar. Har du länk till beslutet om att inte bevilja PT.
Citera
2014-06-10, 13:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Här är sanningen om ditt hypotetiska önsketänkande/spekulation.

Att du ser fler möjligheter kan jag köpa, infoga gärna de möjligheterna med en gnutta substans. Det är rimligt att anta att mordplatsen inte är känd eller undersökt av polisen.
Nej, det är inget hypotetiska önsketänkande/spekulation, det är ett konstaterande. Alternativen till åklagarens, och ditt, påstående har diskuterats i tråden, med substans, i flera månader. Det är knappast troligt att KJ hade tillgång till en lokal som inte polisen känner till. Om han äger eller hyr en lokal skulle polisen vetat om det, om någon annan hyr eller äger lokalen skulle denne ha upptäckt brottsplatsen och meddelat polisen.
Citera
2014-06-10, 13:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Jag frågade efter detta igår men fick inget svar. Har du länk till beslutet om att inte bevilja PT.
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-06-10, 13:40
Medlem
Citat:
Nej, det är inget hypotetiska önsketänkande/spekulation, det är ett konstaterande. Alternativen till åklagarens, och ditt, påstående har diskuterats i tråden, med substans, i flera månader. Det är knappast troligt att KJ hade tillgång till en lokal som inte polisen känner till. Om han äger eller hyr en lokal skulle polisen vetat om det, om någon annan hyr eller äger lokalen skulle denne ha upptäckt brottsplatsen och meddelat polisen.
Att du konstaterar en hypotetisk spekulation och gör den till ett önsketänkande, det blir ingen sanning för det. På mordplatsen hittas KJ försvunna machete, då går din alternative GM bort.
Citera
2014-06-10, 13:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att du konstaterar en hypotetisk spekulation och gör den till ett önsketänkande, det blir ingen sanning för det. På mordplatsen hittas KJ försvunna machete, då går din alternative GM bort.
Jag påstår inte att något är sant, ty jag har inte tunnelseende. Jag ser fler möjligheter, det medgav du. Du ser inte alternativ och har tunnelseende.

Det är inte rimligt att det kan finnas en lokal någonstans med en oupptäckt machete. Om så är, var kan den rimliga lokalen finnas? Gärna lite mer precist än "Boden".
Citera
2014-06-10, 14:05
Medlem
Imthisnices avatar
Kan någon vänlig själ länka om fup?
Här har man råkat radera i ett svep, lätt hänt!

Annars undrar jag om någon kan ge mig datum på när det samtalades en önskan om taktiska knivar?
Samt datum på när man visat upp nybeställda knivar?

Alla datum med knivar helt enkelt är av intresse.
Citera
2014-06-10, 14:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
Kan någon vänlig själ länka om fup?
Här har man råkat radera i ett svep, lätt hänt!

Annars undrar jag om någon kan ge mig datum på när det samtalades en önskan om taktiska knivar?
Samt datum på när man visat upp nybeställda knivar?

Alla datum med knivar helt enkelt är av intresse.
FUP finns länkat i trådstarten. VB önskar sig en taktisk kniv 3-4/4, sid 1078.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in