2014-06-16, 12:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du har helt fel visst har folket i Boden vittnat i det här fallet, det har nog legat i deras stora intresse att fallet blir löst.

På vilket sätt menar du att deras vittnesmål har varit avgörande för att fälla GM och lösa fallet Vatchareeya Bangsuan ?
Citera
2014-06-16, 12:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro

[--]

Boden är ett litet samhälle och sådana här saker finns det personer som känner till och underligt vore det annars.[--]

Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Finns det bodensare i den här tråden som kan bemöta anklagelsen? Hur exakt ligger det till med det här fallet som du vet och som du vet att även en del bodensare tydligen vet?

I det fallet håller jag med Lagro (fetat). Visst finns det bodensare som vet hur det förhåller sig med VB-mordet och vilka som varit inblandade i detta - motsaten, dvs inte en enda käft i hela Boden vet ett dyft om vilja som var inblandade, är för mig fullständigt otroligt.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-16 kl. 13:16.
Citera
2014-06-16, 12:27
Medlem
Citat:
Vi har kommit till samma slutsats. Om det är någon annan än KJ som är gärningsman måste hen ha vetat att KJ sökt igenom Gula Huset. Om det är MB som är GM så måste han på något sätt fått veta det. Hur är frågan? Om det är någon av KJ:s kompisar utan inblandning i mordet så måste de ha fått vetskap om var kroppsdelarna var placerade innan flyttning till Gula Huset. De kan inte vara i maskopi med KJ för KJ skulle ha kunnat gola i TR och HR. Varför skulle de sätta dit KJ och riskera att själva att åka dit?
Edit: Jag tror att gåtans lösning ligger i triangeln KJ-MB-Gula Huset. Hittar vi en länk mellan KJ och MB som har vetat om KJ:s undersökning och har berättat om den för MB? Det var nog också advokat Olssons linje. Han försökte med WL men utan framgång. Finns det ingen länk måste vi tyvärr tro på slumpen om vi ska få MB skyldig till flytten. Slumpen är ingen bra vän att hålla i hand. Var det inte någon potentat som sa att man måste "hata slumpen"?
Citera
2014-06-16, 12:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall hade det inte sett ut som en galnings verk.

I så fall hade det inte sett ut nånting alls, då hade man förmodligen aldrig hittat kvarlevorna efter VB - men marken på lämplig gravplats var antagligen för hård att gräva i, och min teori om brandplanen i gula huset fick av någon anledning överges.
Citera
2014-06-16, 12:54
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Edit: Jag tror att gåtans lösning ligger i triangeln KJ-MB-Gula Huset. Hittar vi en länk mellan KJ och MB som har vetat om KJ:s undersökning och har berättat om den för MB? Det var nog också advokat Olssons linje. Han försökte med WL men utan framgång.
Finns det ingen länk måste vi tyvärr tro på slumpen om vi ska få MB skyldig till flytten. Slumpen är ingen bra vän att hålla i hand. Var det inte någon potentat som sa att man måste "hata slumpen"?

Mitt fetade:

Denna fråga och länk står väl egentligen fortfarande outredd?
Och avslöjar det dåliga utredandet i sig.

En utredning där tillochmed åklagaren själv serverar ev. Misstänkt/vittne alibi innan rättegångsdatumet. Utan att ha varken utrett eller förhört kring detta.

Borde de kanske gått tillbaka till ritbordet här?

Citerar mitt inlägg sedan tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av Imthisnice
http://www.kuriren.nu/nknyheter/kristoffer-johanssons-kamrat-kontaktade-vatchareeyas-alskare-7544077.aspx

"Men advokat Thomas Olsson försökte på fredagen så tvivel i hovrätten och menade att älskaren kan ha planterat bevis hos den dömde Kristoffer Johansson.
– Åklagaren har framhållit att det inte finns någon sammankoppling mellan älskaren och Kristoffer och inget som skulle kunna göra att älskaren hade någon kunskap om Kristoffers vanor. Men det finns omständigheter som visar på det och det är telefonkontakter mellan älskaren och Kristoffers kamrat den 1 maj, tre dagar innan Vatchareeyas försvinnande, sa han."

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/aklagarna-ar-trygga-med-bevisen-8382704.aspx

– Åklagarna har sagt att det inte finns någon koppling mellan älskaren och Kristoffer Johansson, men det finns en, säger Olsson.
Försvaret har hittat tre samtal mellan älskaren och en kompis till Kristoffer Johansson den första maj. Förvisso är abonnemanget skrivet på kompisens mamma men Olsson hävdar att sonen är användare. Enligt Olsson har det tidigare varit något tjafs mellan hans klient och kompisen.

Anna Bergström anser att Olssons utspel på fredagen inte har något värde.
– Det visar egentligen bara att älskaren har haft kontakt med Kristoffers kompis mamma.

http://www.kuriren.nu/nknyheter/kristoffer-johanssons-kamrat-kontaktade-vatchareeyas-alskare-7544077.aspx

"Men när Kuriren hör med Kristoffer Johanssons kamrat säger han att han ringde älskaren i ett helt annat ärende.
– Jag förstår att det nu i efterhand ser skumt ut. Jag ringde tre gånger och fick till slut tag i honom och blev hänvisad till en annan person som jag behövde få tag i, säger kamraten.
Kuriren har försökt nå älskaren."

Tillägg:
FUP 1169

"Kontakten återupptogs senare och vid ett tillfälle var LJ (KJs mamma) i Kristoffers bostad när WL
var där. LJ fick en konstig känsla, WL tittade inte på LJ och han rotade runt bland
Kristoffers grejer i bostad på ett gränslöst sätt.
Hon har känslan av att WL inte vill
Kristoffer "väl"."

De nämnde inget om detta sett i förhör, inga frågor, trots att det stod på signal listorna hela tiden.

Detta till trots att värdefull information för både åklagarnas bevisning och den åtalade hade kunna utmynnat i detta, lägg därtill mitt inlägg om uttalandet om Xboxen som bevis.

Ställ er då frågan igen:

Är detta en utredning som ifrån start till mål skett ur en objektiv synvinkel med en vidgad vy?

Att inte förstå att till och med hovrätten skulle tycka detta är absurdum är ju helt av banan.

Det här är en riktig skamfläck!
Stackars VB!

Om TO hade fått fallet tidigare hade han friats, övertygad!
Citera
2014-06-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
I så fall hade det inte sett ut nånting alls, då hade man förmodligen aldrig hittat kvarlevorna efter VB - men marken på lämplig gravplats var antagligen för hård att gräva i, och min teori om brandplanen i gula huset fick av någon anledning överges.
Om du nu tror på KJ och intressegemensamma, tror du att de gemensamt flyttade benen eller gjorde KJ det på eget bevåg?
Citera
2014-06-16, 13:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Edit: Jag tror att gåtans lösning ligger i triangeln KJ-MB-Gula Huset. Hittar vi en länk mellan KJ och MB som har vetat om KJ:s undersökning och har berättat om den för MB? Det var nog också advokat Olssons linje. Han försökte med WL men utan framgång. Finns det ingen länk måste vi tyvärr tro på slumpen om vi ska få MB skyldig till flytten. Slumpen är ingen bra vän att hålla i hand. Var det inte någon potentat som sa att man måste "hata slumpen"?

Länken, ja. Med uteslutningsmetoden kvarstår en enda länk som jag ser det.
Citera
2014-06-16, 13:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vi har kommit till samma slutsats. Om det är någon annan än KJ som är gärningsman måste hen ha vetat att KJ sökt igenom Gula Huset. Om det är MB som är GM så måste han på något sätt fått veta det. Hur är frågan? Om det är någon av KJ:s kompisar utan inblandning i mordet så måste de ha fått vetskap om var kroppsdelarna var placerade innan flyttning till Gula Huset. De kan inte vara i maskopi med KJ för KJ skulle ha kunnat gola i TR och HR. Varför skulle de sätta dit KJ och riskera att själva att åka dit?

Verkar osannolikt ja, att någon av dem ska vara i maskopi med KJ.

Att TO siktade in sig på WL kan har varit av fler än en orsak. Han är den som av fup att döma, saknar alibi den 4 maj. Samt att han varit i närheten av huset vid ett par tillfällen.
Citera
2014-06-16, 13:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Om du nu tror på KJ och intressegemensamma, tror du att de gemensamt flyttade benen eller gjorde KJ det på eget bevåg?

Jag tror att KJ "anförtroddes" den uppgiften av det enkla skälet att transporter av lik/likdelar är ett stort riskmoment, ökande med transportsträckan. Jag tror att planeringsgeniet - "Mr Masterplan" med varm hand överlät detta moment till Commander Johansson ..
Citera
2014-06-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Verkar osannolikt ja, att någon av dem ska vara i maskopi med KJ.

Att TO siktade in sig på WL kan har varit av fler än en orsak. Han är den som av fup att döma, saknar alibi den 4 maj. Samt att han varit i närheten av huset vid ett par tillfällen.
Följande krav (minimikrav) kan vi ställa på länken:
1. Känna KJ så pass att KJ anförtrott hen om sin undersökning
2. Mellan KJ:s undersökning och benfyndet ha haft kontakt med MB
3. Berättat för MB av en slump om KJ:s undersökning av Gula Huset. Benen låg ju inte i Gula Huset då och hen kunde ju inte veta att de skulle hamna där senare.
4. Vara mer vän med MB än KJ. Varför då kan man fråga sig? Jo, annars skulle hen naturligtvis avslöjat efter benfyndet att MB kände till KJ:s undersökning och skulle ha kunnat vara skyldig till placeringen. I valet mellan KJ och MB valde hen att bränna KJ.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-16 kl. 14:06.
Citera
2014-06-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
På vilket sätt menar du att deras vittnesmål har varit avgörande för att fälla GM och lösa fallet Vatchareeya Bangsuan ?
Det finns inga vittnesmål som har fällt KJ jag har aldrig påstått det, men personer i Boden har lämnat vittnesuppgifter om KJ.
Det finns två viktiga vittnesmål som man kan säga det tagits ingen notis om och det ena är vittnet som ser det som sannolikt är VB på Lejonbacksvägen kl 21.30. Där påstås det i domen att vittnet såg den asiatiska tjejen i 2-3 sekunder, men det är inte sant bilen körde i 30 km och den tiden i Boden är det inte alls mörkt utan man ser en person på mycket långt håll.
Det andra vittnesmålet är brodern DJ. KJ säger att han åker och hälsar på brodern vid 22.00 tiden, som intygas av brodern och en vän till honom att KJ kommer mellan 22.00-23.00.
I domen står det att klockan var närmare 23.00 än 22.00, men det är självklart om klockan var exempelvis 22,10 den är närmare 23.00 än 22.00 därför klockan kan inte gå tillbaka. Jag anser KJ kom med en korrekt tid men brodern hade väl ingen orsak att kolla exakt vilken tid han kom dit.
Med de här två vittnesuppgifterna fanns det ingen möjlighet att genomföra något styckmord för KJ.
Senast redigerad av Lagro 2014-06-16 kl. 15:07.
Citera
2014-06-16, 14:33
Medlem
Namibia1s avatar
1. Har ett minne av att KJ anslöt sig till WL direkt efter att han sökt av gula huset efter att ha meddelat polis på brandstationen att han just sökt huset och delar av området.
Har för mig att KJ berättade det i ett TR förhör. (På så vis kan WL fått reda på var KJ varit)
2. I ett spanings PM så dyker en man i röd jacka upp i KJs hem sent en kväll, just innan så har WL och KJ telefon kontakt.
3. WL har varit i området just innan kroppen hittas bla 17/5.
4. KJ uppger att WL har besökt KJ i hemmet efter 4/5 (HR)
5. Får bilden av att WL verkar vara den som vet mest om KJs och VB relation. Just det känns lite udda med tanke på att KJ och WL inte verkar vara speciellt nära vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in