2014-06-10, 10:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det kan jag inte tänka mig. Det är ungefär samma sak som om det bara är försvaret som överklagar en dom; det nästa domstol då kan göra är att antingen ge den klagande helt eller delvis rätt eller meddela att tidigare dom står fast. I resningsfallet så handlar det om huruvida tidigare dom ska stå fast eller upphävas. Naturligtvis kan man teoretiskt tänka sig att åklagarsidan samtidigt söker resning på ny bevisning som de menar kan få Kristoffer dömd för mord istället. Men du hör ju själv hur sannolikt det låter.

Man ska ha klart för sig att resning är mycket ovanligt i svensk rätt. Bevisbördan kan också på många sätt betraktas som omvänd: Det är den dömde som måste bevisa att de nya bevis som åberopas inte varit kända eller kunde ha åberopats vid rättegången. Och även om så är fallet så måste det vara uppenbart att domstolen med dessa bevis skulle ha kommit fram till en friande dom. Att missa en överklagan är heller inget skäl för resning. Att någon gräver fram nån oklarhet eller ej utredd omständighet i målet är inget skäl för ny rättegång. Det är varken åklagarkrameri eller uttryck för överdriven tro på domstolarna (eller något liknande som trådens kristofferianer brukar formulera), utan bara ett konstaterande av hur det faktiskt förhåller sig.

Absolut noll och ingenting talar för att det här rättsfallet skulle få en uppföljning. Det enda av intresse jag egentligen kan se återstår är vad som faktiskt kommer att hända med Kristoffer under fängelsetiden och om någon eller något kan förmå honom att erkänna och ge alla inblandade den fullständiga visshet som idag saknas.
Du kan alltså inte se att mordplatsen kan komma att hittas, och med den bevis som binder någon annan till brottet.
Citera
2014-06-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Absolut noll och ingenting talar för att det här rättsfallet skulle få en uppföljning. Det enda av intresse jag egentligen kan se återstår är vad som faktiskt kommer att hända med Kristoffer under fängelsetiden och om någon eller något kan förmå honom att erkänna och ge alla inblandade den fullständiga visshet som idag saknas.
Spelar det någon roll om KJ golar? Ord kommer att stå mot ord om ingen ny bevisning kommer fram.
Citera
2014-06-10, 10:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu gällde inte frågan överklagande och PT. PT har avslagits efter målsägandeombudets överklagan. Frågan gällde resning.

Åklagarna kan i få men förekommande fall beviljas resning, men för detta räcker inte att mycket talar för att domen i berörd hovrätt var felaktig, det måste framstå som uppenbart att så var fallet, och då kan hela rättsprocessen komma att tas om från början - dvs med början i Luleå tingsrätt i det här fallet ..

Edit: "Knorren", om jag inte minns fel här, är att KJ inte kan ådömas strängare påföljd i HD än vad åklagaren yrkar.

Edit 2: Personligen tycker jag att "Fallet Vatchareeya Bangsuan" borde backas tillbaka till ruta ett, dvs till Luleå tingsrätt - alltför många oklarheter, tveksamheter, felaktigheter och lösa boliner omgärdar och präglar det här ärendet. Om inte annat, så borde ett omtag ske för rättssäkerhetens skull - den har, milt sagt, tummats på i det här ärendet ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-10 kl. 11:43.
Citera
2014-06-10, 10:51
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Du kan alltså inte se att mordplatsen kan komma att hittas, och med den bevis som binder någon annan till brottet.
Kan och kan. Frågan är hur sannolikt det är. Men för vissa betyder:
inte omöjligt = möjligt
möjligt = rimligt
rimligt = troligt
troligt = sannolikt
sannolikt = säkert
Citera
2014-06-10, 11:07
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Åklagarna kan i få men förekommande fall beviljas resning, men för detta räcker inte att mycket talar för att domen i berörd hovrätt var felaktig, det måste framstå som uppenbart att så var fallet, och då kan hela rättsprocessen komma att tas om från början - dvs med början i Luleå tingsrätt i det här fallet ..

Edit: "Knorren", om jag inte minns fel här, är att KJ inte kan ådömas strängare påföljd i HD än vad åklagaren yrkar.
Och "risken" i samband med resning menar jur. kand - finns i vad? I detta fall, som vi diskuterar, förmodar jag.
Citera
2014-06-10, 11:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det där riskmomentet i samband med resning får vänligen jur. kand utveckla.

Du ombeds vänligen att läsa mina tidigare inlägg i ärendet. Svaret på frågan, förklaringen, står att läsa i dessa.
Citera
2014-06-10, 11:15
Medlem
Citat:
Du har helt klart kvar ditt tunnelseende, om mordplatsen hittas så lär det ju binda KJ till brottet ännu mer.
Citera
2014-06-10, 11:18
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du ombeds vänligen att läsa mina tidigare inlägg i ärendet. Svaret på frågan, förklaringen, står att läsa i dessa.
"riskmomentet som en resning kan innebära tar man inte" - var bara tomma ord från jur. kand? Jag ser ingen "risk" för KJ att ansöka om resning - men om du förklarat vari den består tidigare har du sannolikt lättare att visa på källan än undertecknad. Har läst det mesta i tråden, men detta måste jag missat. Upplys mig.
Citera
2014-06-10, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Du har helt klart kvar ditt tunnelseende, om mordplatsen hittas så lär det ju binda KJ till brottet ännu mer.
Naturligtvis ser jag det. Varför påstår du att mordplatsen lär binda KJ till brottet? Vem har tunnelseende? Föreslå gärna en brottsplats där KJ kan bindas till brottet. Utomhus? Inomhus? Var?

Min påstående om MrFold gällde hans inställning till nya omständigheter som kan påverka rättsprocessen.
Citera
2014-06-10, 11:40
Medlem
Citat:
Naturligtvis ser jag det. Varför påstår du att mordplatsen lär binda KJ till brottet? Vem har tunnelseende? Föreslå gärna en brottsplats där KJ kan bindas till brottet. Utomhus? Inomhus? Var?

Min påstående om MrFold gällde hans inställning till nya omständigheter som kan påverka rättsprocessen.
Om du nu mot all förmodan har missat att KJ har en dom emot sig, så då lär ju en mordplats knappast påverka saken i positiv riktning för honom. Varför vill du knyta någon annan GM till mordplatsen. Nu är det ju inte första gången du har tunnelseende i en mordutredning, så svaret på din fråga är, du har tunnelseende. Brottsplatsen är nog inomhus i Boden.
Citera
2014-06-10, 11:44
Medlem
Citat:
Om du nu mot all förmodan har missat att KJ har en dom emot sig, så då lär ju en mordplats knappast påverka saken i positiv riktning för honom. Varför vill du knyta någon annan GM till mordplatsen. Nu är det ju inte första gången du har tunnelseende i en mordutredning, så svaret på din fråga är, du har tunnelseende. Brottsplatsen är nog inomhus i Boden.

Mordplatsen är givetvis av största vikt och kan knyta GM till brottet, oavsett vem/vilka det än må vara som mördade VB.

UPPENBARLIGEN är det fortfarande inte klarlagt vem/vilka som mördade VB vilket de allra flesta inser även om vissa inte vill erkänna det..!
Citera
2014-06-10, 11:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om du mot all förmodan har missat det, så har domar tidigare visat sig felaktiga. Därför kan en mordplats påverka saken i positiv riktning för KJ. Påståendet att en mordplats lär binda honom till mordet kommer av tunnelseende, att du inte ser möjligheten att en mordplats kan fria honom.

Och vilken lokal hade han tillgång till, och som inte är undersökt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in