2014-06-10, 06:05
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Gulbis har alltså plockat 7 platser på rankingen. Det var ett litet gäng spelare som inför detta år hade potentialen att börja etablera sig på topp tio. Gulbis var en av dem. De övriga var Raonic (som iofs redan var där), Dimitrov och Nishikori. Nu börjar de mer och mer rada upp sig där i närheten av topp10 allihopa.

Ytterligare en spelare som kommer smygande är Bautista-Agut. Väl värd att hålla ögonen på inför framtiden.

Bland svenskarna ligger de tre bästa rätt nära varandra just nu, mellan 368 och 402. Ymer är fortfarande inte bäst av svenskarna på rankingen men det är nog bara en tidsfråga innan han blir det. Gissar på att han får ett wild card till Båstad också. Förhoppningsvis kan de sporra varandra lite också.

Gällande Nadal då. En av de sakerna som gör att jag stundtals ser honom som den bästa i världen någonsin är just statistiken mot de bästa spelarna. Mot Djokovic togs upp här tidigare i tråden, 23-19 till Nadal http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/novak-djokovic-vs-rafael-nadal-2.html. Mot Murray är det 15-7 till Nadal http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/andy-murray-vs-rafael-nadal-2.html och mot Federer 25-10 http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/rafael-nadal-vs-roger-federer-2.html och det är dessutom så att han slår dessa spelare i mycket betydelsefulla matcher när de är som bäst.
Citera
2014-06-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Hinner han kvala, kvalet börjar väl denna vecka? Jag tvivlar, han väljer nog att fortsätta på gruset, lejonparten av hans poäng kommer ju på grus.

Kvalet börjar på söndag tror jag , så hinna skulle han nog,särskilt eftersom det är rät bra standard på den där futuren han spelar i veckan,så tror inte han går hela vägen faktiskt he he. men han lär ej spela, det skulle va om han fick ett wc till huvud och det lär ej hända.
Citera
2014-06-10, 11:08
Medlem
Ymer kör 2 veckor i Holland ,sen ska han tydligen prova på lite challenger spel http://www.goodtogreatworld.com/en/2014/06/elias-wins-first-15-000-usd-future-eyes-holland-next/

edit: jag vet inte om det är så smart börja med challenger:s redan ,lär väl inte bli så många segrar på den nivån i början gissar jag.
Senast redigerad av pederN 2014-06-10 kl. 11:57.
Citera
2014-06-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Vad tror ni om morgondagens matcher?

Intressanta matcher i london tycker jag, ska bli kul se vad evans och ward kan göra,troligen är båda chanslösa ,men kul det kommer några uppstickare, tycker Evans 'är kul se på gräset hans slicespel är ju perfekt på gräset.
Citera
2014-06-10, 15:06
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Gasquet åkte direkt i första rundan mot Haase i Halle, Karlovic slog Youzhny i två raka.

Även noterbart att Goffin enkelt kunde besegra Thiem i Queens.
Senast redigerad av AlbusDumbledore 2014-06-10 kl. 15:11.
Citera
2014-06-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Gasquet åkte direkt i första rundan mot Haase i Halle, Karlovic slog Youzhny i två raka.

Även noterbart att Goffin enkelt kunde besegra Thiem i Queens.

Karlovic drog 22 ess på lite drygt en timme, hehe

Hoppas hans rygg håller, för då kan han komma att göra en ruggigt bra turnering i Wimbledon om han har lite tur i lottningen.

Vinner han nästa match så lär det bli ett möte med Federer, det är också väldigt intressant. Då kan man se hur Federer hanterar en sån spelare, det kan säga ganska mycket om hans form.

En annan bra match blir Brown vs Nadal. Riktigt bra motståndare på gräs där för Rafa. En spelare som spelar aggressivt och på rätt sätt på gräs, blir bra träning för honom så slipper han bli chockad som förra året av Darcis när det är dags för Wimbledon.
Citera
2014-06-10, 22:07
Medlem
Här är karriären kring den livstids avstängde ryske spelaren,
http://www.atpworldtour.com/Tennis/Players/Ku/A/Andrey-Kumantsov.aspx?t=pa&y=0&m=s&e=0
Citera
2014-06-10, 22:28
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det beror lite på det där , en 100 meters löpare gör rätt i köra mycket intervall för han måste va snabb på kort sträcka , en 1000 meters löpare borde nog inte köra så mycket intervall dock , behöver snarare uthålliga muskler ,som tennis spelare kan jag nog tänka mig det är vettigt ha en blandning , tror inte det är optimalt träna bara sprints och intervaller, då får man bara snabba muskler , visst det är väl bra ha också , men man bör också köra lite lugnare löpning och springa ett par mil ibland också , så man får den där uthålligheten så man orkar spela 5 sets matcher och långa matcher i övrigt.

Givetvis är det så, det jag menade var att en timmes långsam löpning om dagen är helt åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Djokovic lär ligga på någonting liknande vad gäller träningstimmar.

Ja 6 timmar träning 6 dagar i veckan är väl ganska standard för vilken elitidrottsman som helst, det var mer upplägget jag reagerade på som skrivet. Tror det ser väldigt olika ut från dag till dag. T.ex. vissa dagar/veckor explosiv styrketräning, vissa dagar mycket tennis, vissa dagar mycket kondition osv.

Men som skrivet skulle det vara väldigt intressant att se lite mer detaljerat hur det ser ut. Så om någon får tag på Nadal, Djokovic eller någon annan spelares träningsupplägg så får ni gärna visa mig!
Citera
2014-06-11, 02:06
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Gulbis har alltså plockat 7 platser på rankingen. Det var ett litet gäng spelare som inför detta år hade potentialen att börja etablera sig på topp tio. Gulbis var en av dem. De övriga var Raonic (som iofs redan var där), Dimitrov och Nishikori. Nu börjar de mer och mer rada upp sig där i närheten av topp10 allihopa.

Ytterligare en spelare som kommer smygande är Bautista-Agut. Väl värd att hålla ögonen på inför framtiden.

Bland svenskarna ligger de tre bästa rätt nära varandra just nu, mellan 368 och 402. Ymer är fortfarande inte bäst av svenskarna på rankingen men det är nog bara en tidsfråga innan han blir det. Gissar på att han får ett wild card till Båstad också. Förhoppningsvis kan de sporra varandra lite också.

Gällande Nadal då. En av de sakerna som gör att jag stundtals ser honom som den bästa i världen någonsin är just statistiken mot de bästa spelarna. Mot Djokovic togs upp här tidigare i tråden, 23-19 till Nadal http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/novak-djokovic-vs-rafael-nadal-2.html. Mot Murray är det 15-7 till Nadal http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/andy-murray-vs-rafael-nadal-2.html och mot Federer 25-10 http://www.tennisbetsite.com/head-to-head/rafael-nadal-vs-roger-federer-2.html och det är dessutom så att han slår dessa spelare i mycket betydelsefulla matcher när de är som bäst.

ATP räknar annorlunda då de inte räknar in t.ex. uppvisningsmatcher eller matcher man dragit sig ur p.g.a. skada. Så då är det 23-10 för Nadal mot Federer och 15-5 mot Murray. Djokovic kan mycket väl vända underläget i inbördesmöten men som du är inne på så brukar Nadal även vara bäst i toppmatcherna mot sina främsta konkurrenter.

Gulbis gör det igen.

Citat:
Latvian tennis star Ernests Gulbis joked: “I am waiting for a couple of good-looking tennis players to also quit so that I can have a new coach – Sharapova, Ivanovic, Azarenka maybe.”

http://www.mirror.co.uk/sport/tennis/andy-murrays-new-coach-amelie-3667678
Senast redigerad av TKD_1337 2014-06-11 kl. 03:04.
Citera
2014-06-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Ja 6 timmar träning 6 dagar i veckan är väl ganska standard för vilken elitidrottsman som helst, det var mer upplägget jag reagerade på som skrivet. Tror det ser väldigt olika ut från dag till dag. T.ex. vissa dagar/veckor explosiv styrketräning, vissa dagar mycket tennis, vissa dagar mycket kondition osv.

Men som skrivet skulle det vara väldigt intressant att se lite mer detaljerat hur det ser ut. Så om någon får tag på Nadal, Djokovic eller någon annan spelares träningsupplägg så får ni gärna visa mig!

Tyvärr har jag aldrig hittat Nadals eller Djokovic träningsschema, det bästa som finns att gå efter är diverse videor och artiklar men de avhandlar enskilda övningar, inte själva upplägget. Det enda jag vet med säkerhet är att de kör med hög intensitet med stor vikt på styrka/koordination och uthållighet. Konditionsträningen intar en mer tillbakadragen roll.

Mest intressant är den mentala aspekten, både Nadal och Djokovic har formats från tidig ålder med en hög smärttröskel (inte minst psykologiskt). Från en intervju med Toni Nadal för några år sen (2010) sa han detta om Nadals mentala styrka;

Citat:
P-¿Alguna vez Rafa le ha dicho"ya no puedo más, me estoy exigiendo demasiado"?

T.N-No me gusta escuchar quejas;cuando le duele, ni me acerco. Aquel día era martes y debutaba el miércoles, le dolía mucho y ponía mala cara. Le dije:"¡joder Rafael! pon buena cara, así no vamos a ningún lado". Y él:"¡Puff! Me duele tanto que no puedo. Prefiero decírtelo porque me cuesta soportarlo". Entonces añadí:"Mira, tienes dos caminos, decir basta y nos vamos o sufres un poco y pones buena cara Tú eliges. El domingo, tras ganar el torneo, le dije." Esta es la diferencia entre aguantar o desistir. Los dolores del martes ahora te compensan, ¿no? Siempre depende de ti verlo de una manera positiva, poner buena cara"
Senast redigerad av Gincan 2014-06-11 kl. 14:11.
Citera
2014-06-11, 15:03
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Gulbis rök ut mot De Schepper, inte en överraskande reaktion efter succén i Paris.
Citera
2014-06-11, 16:44
Medlem
Det går bra för vänsterservarna i Queens. Både De Schepper och F.Lopez vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in