Citat:
Ursprungligen postat av
Cilang
Ja 6 timmar träning 6 dagar i veckan är väl ganska standard för vilken elitidrottsman som helst, det var mer upplägget jag reagerade på som skrivet. Tror det ser väldigt olika ut från dag till dag. T.ex. vissa dagar/veckor explosiv styrketräning, vissa dagar mycket tennis, vissa dagar mycket kondition osv.
Men som skrivet skulle det vara väldigt intressant att se lite mer detaljerat hur det ser ut. Så om någon får tag på Nadal, Djokovic eller någon annan spelares träningsupplägg så får ni gärna visa mig!
Tyvärr har jag aldrig hittat Nadals eller Djokovic träningsschema, det bästa som finns att gå efter är diverse videor och artiklar men de avhandlar enskilda övningar, inte själva upplägget. Det enda jag vet med säkerhet är att de kör med hög intensitet med stor vikt på styrka/koordination och uthållighet. Konditionsträningen intar en mer tillbakadragen roll.
Mest intressant är den mentala aspekten, både Nadal och Djokovic har formats från tidig ålder med en hög smärttröskel (inte minst psykologiskt). Från en intervju med Toni Nadal för några år sen (2010) sa han detta om Nadals mentala styrka;
Citat:
P-¿Alguna vez Rafa le ha dicho"ya no puedo más, me estoy exigiendo demasiado"?
T.N-No me gusta escuchar quejas;cuando le duele, ni me acerco. Aquel día era martes y debutaba el miércoles, le dolía mucho y ponía mala cara. Le dije:"¡joder Rafael! pon buena cara, así no vamos a ningún lado". Y él:"¡Puff! Me duele tanto que no puedo. Prefiero decírtelo porque me cuesta soportarlo". Entonces añadí:"Mira, tienes dos caminos, decir basta y nos vamos o sufres un poco y pones buena cara Tú eliges. El domingo, tras ganar el torneo, le dije." Esta es la diferencia entre aguantar o desistir. Los dolores del martes ahora te compensan, ¿no? Siempre depende de ti verlo de una manera positiva, poner buena cara"