2014-06-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Finns ju massor av sidor som säljer bra sömnpiller så förstår inte riktigt problemet ?

Ja, detta är verkligen intelligent. Börja ta knark som maskerar problemet och skadar kroppen samtidigt.

Det jag kan rekommendera till TS är att varva ner lite, släpp de onda tankarna. Ät riktig mat(ingen jävla fryspizza och konservburkar), promenera(helst i naturen), och gör andningsövningar. Försök att bygga en grund för psykiskt och fysiskt välmående istället för att knarka och förskjuta problemen.
Citera
2014-06-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5778
En väldigt jobbig situation inträffade för ett kort tag sen i mitt liv och sen dess har jag otroligt svårt att somna in

vad för situation var det då?
Citera
2014-06-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foo-Lin
Jag ber dig om ursäkt, för jag tolkade dig fel.
Du menar att sömnbristen inte alls syns på dig?
Tro mig, den syns, särskilt för de som känner dig.
Men fortfarande är inte läkarna tankeläsare, du måste få fram att du lider av det här.
Det kan vara en så enkel sak som järnbrist, lågt Hb eller för lite D-vitaminer.
ALLA i norden är uppmanade att äta extra D-vitaminer, vi får för lite sol och det tar över ett år innan nivån ens är normal. Be din läkare ett ta ett Hb och ett D-vitamintest OCH be dem om Stilnoct, som är bra, men många går in i en knasig bubbla när de tar dem OM de inte går och lägger sig.
Vad som helst kan hända om folk tar för mycket av dem, blandar med alkohol och fortsätter sina aktiviteter som de helt glömt nästa dag.
En insomningstablett som Imovane är bättre, MEN den är bara för insomningen, den går ur kroppen efter 4-5 timmar och många vaknar och kan inte sova klart.

Om du inte kan få fram vad du behöver ha sagt, ta med någon till läkaren, någon som vet om hur du har det, för då kan han/hon hjälpa till att få fram det du inte får sagt.

Lycka till och snälla förlåt mig. Du är redan nere, jag har ingen rätt att trycka ned dig, ser nu att jag gjorde det och det är det sista jag vill.
Skriv hur det går!

Kan nog vara som du säger att andra ser att jag är trött och sliten men inte fått den känslan och ingen har sagt det till mig. Jag tog test och alla mina värden såg bra ut. Var hos två olika läkare och varken stilnoct eller imovane var det tal om. Blir "erbjuden" propavan, atarax och ssri. Inget av det hjälper.

Jag berättar precis som det är men får ändå inget annat utskrivet.
Citera
2014-06-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleMarauder
För dem som verkligen har sömnproblem så är en kombo av Zolpidem och Theralen ibland räddningen.
Tyvärr så ska det mycket till innan svenska läkare skriver ut vad som ibland faktiskt behövs.
Men vanligt Zopiklon/Imovane tycker man väl inte torde vara helt omöjligt. Gå på fler läkare.
Och du har tyvärr rätt gällande detta med utseende.
Om man exempelvis är rent naturligt allmänt magerlagd så är det såinisatans mycket lättare att få "hjälp". Gnugga ögonen med något allmänt irriterande innan läkarbesöket kanske faktiskt skulle vara ett sätt för dig att få lite mer förståelse. Tipset om att hota med att inte kunna klara sitt jobb är också utmärkt. Se också till att se riktigt satans lealös ut där i besöksrummet.
Hoppas som fan att det ska lösa sig för dig.

Får ta ditt råd. Varit hos en del olika men inte hjälpt. Redan gjort en del av det du skriver men ska gnugga mina ögon
Citera
2014-06-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
TS - du är jätteklok som tar din sömnbrist på allvar!! alltför många nonchalerar ett sånt problem o det får alltför ofta allvarliga konsekvenser för hälsan.

Jag är inte direkt förvånad att läkaren skrivit ut atarax till dig, verkar va det sedvanliga tyvärr. Jag tycker dock att du ska ringa o få en ny telefontid lr besökstid hos läkaren. Berätta tydligt att du inte kan sova, att du inte får känna dig utvilad o att du behöver ngn insomningsmedicin för ett tag - tills du kommit i rytm igen. Ett tips är att du betonar att om du inte får sova, så kommer det ge så stora konsekvenser så att du måste tom sjukskriva dig. Det brukar få även de mest restriktiva läkare att vakna till o inse att det är ett stort problem för personen i fråga.

Du behöver din nattsömn, så ring vc snarast igen - finns inget att vänta på.

Jag har sagt det fast som du skriver bör jag vara mer tydlig. Tyvärr inte haft tid i veckan men tar till mig av vad du skriver. Tack
Citera
2014-06-09, 21:28
Medlem
Citat:
Kan nog vara som du säger att andra ser att jag är trött och sliten men inte fått den känslan och ingen har sagt det till mig. Jag tog test och alla mina värden såg bra ut. Var hos två olika läkare och varken stilnoct eller imovane var det tal om. Blir "erbjuden" propavan, atarax och ssri. Inget av det hjälper.

Jag berättar precis som det är men får ändå inget annat utskrivet.

Hur mår du för övrigt (förutom att du har svårt att sova om nätterna)?

Hur kan du vara så säker på att SSRI inte hjälper?

Sedan är jag också nyfiken på vilken händelse som satte igång det hela...
Citera
2014-06-09, 21:30
Medlem
Tack till alla som skrivit i tråden och tar sig tid att försöka hjälpa en främling även om jag inte svarar på allt så läser jag och tar till mig.
Citera
2014-06-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Hur mår du för övrigt (förutom att du har svårt att sova om nätterna)?

Hur kan du vara så säker på att SSRI inte hjälper?

Sedan är jag också nyfiken på vilken händelse som satte igång det hela...

Jag mår inte så bra faktiskt. Stressad, ensam och jävligt nere. Jag är säker på det eftersom jag testat det innan under ett antal månader. Jag vill faktiskt inte berätta exakt om situationen men misslyckande att slutföra en livsviktig uppgift, nära dödsfall och blivit dumpad kan man väl säga utan att outa sig helt. Allt har inte hänt nu precis men att bli lämnad var väl droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2014-06-09, 21:46
Medlem
Träna!
Jogga, gymma, gå på långpromenader mm. Det hjälpter mig + Propavan för jag vaknar otroligt lätt och det fick jag utskrivet utan något krav 1 år.

Så om om du vaknar väldigt lätt men somnar om men vaknar upp igen flera gånger per natt så är Propavan en bra medicin för dig.
Citera
2014-06-09, 21:50
Medlem
Citat:
Jag mår inte så bra faktiskt. Stressad, ensam och jävligt nere. Jag är säker på det eftersom jag testat det innan under ett antal månader. Jag vill faktiskt inte berätta exakt om situationen men misslyckande att slutföra en livsviktig uppgift, nära dödsfall och blivit dumpad kan man väl säga utan att outa sig helt. Allt har inte hänt nu precis men att bli lämnad var väl droppen som fick bägaren att rinna över.

Är du man? (Jag tror att män kanske beter sig annorlunda när de söker hjälp för sitt dåliga mående)

Har ingen egen erfarenhet av vare sig mediciner eller såpass dåligt mående att jag behövt försök få kontakt med psyk. Däremot har jag människor som står mig nära som mått dåligt periodvis.

Vet inte hur öppen du har varit när du varit hos läkaren? Kontakta igen och tala verkligen om ALLT. Min erfarenhet är att det numera måste vara ganska "allvarligt" innan vårdcentralen tex remitterar vidare till öppenpsyk. Även om man får akutremiss dit så kan det ta flera månader innan man får tid där.

Jag (är inte medicinskt utbildad) tycker att det låter som om du är deprimerad, och då kan faktiskt SSRI tillasammans med terapi av något slag få dig att må bättre. Det låter ju klyschigt värre, men jag känner faktiskt människor som mått bättre efter ett tag.
Citera
2014-06-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VTOD
Träna!
Jogga, gymma, gå på långpromenader mm. Det hjälpter mig + Propavan för jag vaknar otroligt lätt och det fick jag utskrivet utan något krav 1 år.

Så om om du vaknar väldigt lätt men somnar om men vaknar upp igen flera gånger per natt så är Propavan en bra medicin för dig.

Jag går en del långa promenader men ska nog fixa gymkort och börja köra ganska hårt. Svårt med motivationen men ska ta tag i mig själv och göra det. Jag vet hur mycket det hjälper då jag tränat mycket förr.
Citera
2014-06-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Är du man? (Jag tror att män kanske beter sig annorlunda när de söker hjälp för sitt dåliga mående)

Har ingen egen erfarenhet av vare sig mediciner eller såpass dåligt mående att jag behövt försök få kontakt med psyk. Däremot har jag människor som står mig nära som mått dåligt periodvis.

Vet inte hur öppen du har varit när du varit hos läkaren? Kontakta igen och tala verkligen om ALLT. Min erfarenhet är att det numera måste vara ganska "allvarligt" innan vårdcentralen tex remitterar vidare till öppenpsyk. Även om man får akutremiss dit så kan det ta flera månader innan man får tid där.

Jag (är inte medicinskt utbildad) tycker att det låter som om du är deprimerad, och då kan faktiskt SSRI tillasammans med terapi av något slag få dig att må bättre. Det låter ju klyschigt värre, men jag känner faktiskt människor som mått bättre efter ett tag.

Jag är man. Jag tror också det kan vara bra med terapi framförallt men det gäller att man träffar rätt människa. Jag upplever också att det har blivit svårare (och också hört av andra som är mer vana med att ta vård) att få riktig hjälp de senaste åren. Är säkert för feg. Någon tidigare skrev att jag ska skriva ner allt och kommit en bit på vägen men det ska jag fullfölja. Är nog enklast och då får jag med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in