Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Ju färre gasledningar från Ryssland, desto bättre givetvis, nu när världen har facit i hand. En gasledning påverkar ju flera länder om Kreml jävlas. Fortfarande har vi gott om energi, Nordamerika är ju bland dom ledande med enorma kvantiteter, så varför binda upp sig mot ett instabilt land som Ryssland.
Ukrainakrisen visar på svagheterna i att vara beroende av ett Ryssland där energin blivit ett politiskt maktmedel att använda i utpressningssyfte. Väst har fått ett uppvaknande så nya piplines från Ryssland lär inte vara politiskt rumsrent att dryfta i väst på ett bra tag. Ryssland har på egen hand tagit på sig tagelskjortan och dumstruten. Ukraina får inventera sina energitillgångar och skulle inte förvåna mig om det finns en del att utvinna och exploatera. Västerländska oljebolag får kanske chansen att undersöka nu när nya tider fräscha stundar i Ukraina.
Ja, det kan ju vara bra. Låt oss spara på rysk gas och övriga naturtillgångar som sinar så dom kan tjäna ännu mer pengar senare? Det blir bara Ryssland som har resurser att driva en global militär då oljan sinat för övriga så det verkar som om inte oviljan mot ryssland släpper och dom bjuds in till handel så är enda alternativet krig mot dom för att komma åt deras naturresurser. För det är väl ingen i väst som vill se Ryssland som världens rikaste land i framtiden (då det kommer att räknas i tillgångar och inte papper)?
Ukrainakrisen visar mest på att det går inte att lita på Ukrainska ledare och att dom inte lyckas genomföra någonting. Att västerländska oljebolag och andra kommer att exploatera Ukraina blir väl självklart för hur ska dom annars kunna betala lånen dom nu tar. Jag tycker tagelskjortan och dumstruten tillhör EU och framför allt dom som gjort sig beroende av rysk gas. Gör dom slag i saken och köper köper mindre gas från Ryssland så blir energin dyrare och konkurrenskraften svagare och jag antar att kärnkraftverk bli aktuella igen för många (var dom nu ska få uran ifrån). Att dom sen släpper in ett fattigt Ukraina som kommer att flöda Europa med jordbruksprodukter och än mer gästarbetare blir väl då att gratulera.