2014-06-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Gällande det här med att få fram nya talanger så tänkte jag slänga iväg en liten halvt kontroversiell teori till varför vi inte har så många bra tennisspelare i Sverige. Hint Pengar.

När jag var yngre var tennis den sporten som jag kände störst antal personer som tillhörde eliten i. Det var inte speciellt många personer: 3-4st bara. Men i princip alla var uppe på rankingen i ungdomsåldern (antingen Stockholmsranking eller Sverigeranking). Så hög andel av rankade personer som höll på med en sport kände jag inte i någon annan sport. Inte handlade det om några extrema idrottsbegåvningar heller. Duktiga absolut men inte mycket mer. På den tiden var jag fascinerad över hur duktiga de var eftersom jag visste hur svårt det var att bli topp 10-20 i Stockholm i andra sporter. Men när jag tänker tillbaka på det så slår det mig att konkurrensen faktiskt kanske inte var så hög i den sporten i alla fall.

Av vad jag har förstått så är det svindyrt att som ung i Sverige träna tennis. Det kan mycket möjligt vara så att det bara är den rikare delen av befolkningen som har råd att spela sporten, vilket gör att utbudet av potentiella framtida storspelare kanske inte är så högt. Dessa människor kanske inte heller nödvändigtvis är lika intresserade som andra grupper att satsa stenhårt på en sport. De har det redan relativt bra och de har många andra alternativa hobbys och sporter att ägna sig åt.

En stor del av det svenska tennisundret tidigare bestod av en grupp smålänningar. Nu är jag visserligen inte helt säker på detta, men jag har för mig att jag har hört att de använde en lite annan strategi för att locka till sig talanger på den tiden. Istället för att erbjuda svindyra lektioner, gjorde de tennisen mer tillgänglig var vanliga kids som ville prova på att spela tennis. Resultatet blev att vi under en hyfsat lång tid fick fram ett antal världsstjärnor. Men jag tror att detta har förändrats idag. Om denna teori stämmer så menar jag också att Sverige inte förtjänar att ha några framträdande tennisspelare.
Snarare uttråkade landsbygdsbarn som var del av tennisundret på herrsidan. Idag så är det så att
man slår igenom som tennisspelare senare i livet, pga annan utrustning, vilket inte verkar passa
svenskarna.
Citera
2014-06-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Snarare uttråkade landsbygdsbarn som var del av tennisundret på herrsidan. Idag så är det så att
man slår igenom som tennisspelare senare i livet, pga annan utrustning, vilket inte verkar passa
svenskarna.

Spelarna slår igenom senare överlag ,även på atptouren , mycket senare slår spelarna igenom nu än tidigare, stor skillnad i medelålder när dom slår igenom nu ,man tycker ju ändå att dom som är proffs borde ha råd stå för sina prylar,men ändå slår spelarna igenom allt senare.
Citera
2014-06-08, 14:06
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Finalen är ju en titelmatch och ingen annan. Det kan ju till och med förskolebarn räkna ut, det är ju den enklaste formen av matematik.

Hur kan något annat än en final vara en titel match? Man vinner ju titeln först efter att man har vunnit finalen

Snacket om "moraliska finaler" och sånt är något jag ogillar. Det är brist på respekt, inte bara mot andra spelare utan också mot spelarna i fråga man pratar om.

Finalen spelas alltid den andra söndagen i en grand slam, dock i denna turnering den tredje söndagen eftersom den startar på en söndag istället för en måndag som de andra gör. Dåligt väder kan ställa till så att den blir uppskjuten.

Alltså den åttonde Juni om inte vädret sätter stopp.

Jag tänkte självklart på när han åter blir etta på världsrankingen, om detta skulle vara i semin var det jag undrade. Nu formulerade jag saken som en "titelmatch", vilket var felaktigt. Men din intelligensnivå sätter lite käppar i hjulet för dig att kunna räkna ut en sådan enkel sak- så jag får förklara för dig, trots allt vad jag menade , i detta inlägg.
Citera
2014-06-08, 18:45
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Så fruktansvärt imponerande av Nadal, uppe i samma antal GS-titlar som Sampras nu och bara tre upp till Federer. Han har alla möjligheter att inte bara tangera utan även gå om Fed.
Citera
2014-06-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael.
Jag tänkte självklart på när han åter blir etta på världsrankingen, om detta skulle vara i semin var det jag undrade. Nu formulerade jag saken som en "titelmatch", vilket var felaktigt. Men din intelligensnivå sätter lite käppar i hjulet för dig att kunna räkna ut en sådan enkel sak- så jag får förklara för dig, trots allt vad jag menade , i detta inlägg.

Det är ingen annan än dig som har låg intelligensnivå. Ingen i hela världen kan förstå vad du menar om du ställer frågan som du gör.

Sen att du är en oförskämd skit som inte kan acceptera att du har gjort fel utan att gå till personangrepp utan någon som helst anledning bevisar bara hur pinsamt ointelligent du är.
Senast redigerad av terribilis 2014-06-08 kl. 20:08.
Citera
2014-06-08, 20:07
Medlem
Hade jag varit Djokovic så hade jag satsat på att spela lite fler grusturneringar under nästa vår, kanske en sväng till sydamerika också, för att helt enkelt bli en bättre grusspelare. Samma sak tycker jag Murray borde göra, i synnerhet han borde göra det. För han har potential att kunna bli mycket bättre på grus.
Citera
2014-06-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Så fruktansvärt imponerande av Nadal, uppe i samma antal GS-titlar som Sampras nu och bara tre upp till Federer. Han har alla möjligheter att inte bara tangera utan även gå om Fed.

Ja det är helt jäkla otroligt. Vilken lirare han är alltså. Det ska bli spännande att se vad han kan åstadkomma på gräset denna sommar. Han åkte ju i första rundan i Wimbledon förra året så han har massvis med poäng att spela in och om allt går som det bör så lär han ju kunna vara världsetta ett tag till i alla fall.

Både han och Federer ska spela i Halle, hade varit roligt om båda tar sig till final där. Det var ett tag sedan de möttes på gräs.

Djokovic ska inte spela nåt förens Wimbledon verkar det som, jag är lite skeptisk till det. Han spelar inte så mycket på grus och han spelar inte så mycket på gräs. Han är bättre på hardcourt, kanske vore det bättre att spela mer på grus och gräs. Det är faktiskt ganska tydligt att han inte är lika bra där som på hardcourt.
Citera
2014-06-08, 22:00
Medlem
Nadal - Djokovic rivalitet i siffror

matcher spelare: 42 (23-19)
minuter spelade: 6138
game spelade: 1106 (556-550, 6 game skiljer dem åt)
poäng spelade: 6961 (3482-3479, 3 ynka poäng!!)
vunna break: 145-135
Citera
2014-06-08, 22:34
Medlem
Andy Murray är mer intresserad av turneringarna i sitt hemland, dock spelar han mer avslappnat i Paris.
På damsidan tror jag inte Sharapova har så stor chans på gräset, många 3-setare i denna turnering.
Citera
2014-06-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Nadal - Djokovic rivalitet i siffror

matcher spelare: 42 (23-19)
minuter spelade: 6138
game spelade: 1106 (556-550, 6 game skiljer dem åt)
poäng spelade: 6961 (3482-3479, 3 ynka poäng!!)
vunna break: 145-135

Helt otroligt! Bästa rivaliteten i tennishistorien tycker jag. De senaste åren har varit helt galna dessa två emellan.
Citera
2014-06-08, 23:44
Medlem
NirvanAs avatar
Så vad säger ni om Wimbledon som startar snart? Har Nadal någon chans där eller blir det Murray/Djoko?
Citera
2014-06-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Så vad säger ni om Wimbledon som startar snart? Har Nadal någon chans där eller blir det Murray/Djoko?

För mig är Murray knapp favorit, fast mycket knapp. Nadal har bra chanser, mycket bättre än förra året. Dock så måste hans rygg hålla, finns lite frågetecken kring det.

För Nadal är det viktigt att han kan spela i Halle nu och inte behöva stå över där, han behöver komma in på gräset och spela lite så han kommer igång. Han har åkt i andra samt första rundan de två senaste åren i Wimbledon så han har spelat otroligt lite på gräs de senaste åren.

Federer är alltid en kanidat till titeln i Wimbledon. Djokovic är bra på gräs men det är uppenbart att det inte är hans bästa underlag. Han har förlorat sina tre senaste grand slam-finaler och vill man vara riktigt elak så kan man ju räkna in semifinalen i FÖ ifjol också. Alltså han har förlorat ett helt år i sträck i viktiga matcher i grand slams. Hans titulerande har stagnerat lite. Jag tycker inte att Djokovic är favorit i Wimbledon i alla fall men han har givetvis en bra chans att vinna och kanske är det just att han har gått utan titel så länge som gör att han vinner, den som lever får se. Dock så känns det som ett säkrare tips att han vinner US Open.

Ska bli intressant att se vad Dimitrov kan åstadkomma på gräs också, tror han kan överraska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in