2014-06-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo jag menar det, men nog borde han börja kvala till challengers nu , det är ju bra möta bra spelare också,det utvecklas han ju av , än om han kommer få stryk en del i början så klart.
Vet inte, man suktar ju efter en kvalare i GS, finns ju många nollpoängare kvar i hans lista.
Citera
2014-06-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Vet inte, man suktar ju efter en kvalare i GS, finns ju många nollpoängare kvar i hans lista.

han måste ju upp lite mer på rankingen för att kunna spela ett gs kval ,man måste ändå tänka på att pojken är bara 18 år , jag har trott att han kommer bli topp 100, och tror fortfarande att han blir det.
Citera
2014-06-04, 16:16
Medlem
Citat:
han måste ju upp lite mer på rankingen för att kunna spela ett gs kval ,man måste ändå tänka på att pojken är bara 18 år , jag har trott att han kommer bli topp 100, och tror fortfarande att han blir det.
Han har 7 stycken noll poängare, så futures kan räcka till en plats runt 230-250 som är tillräckligt för ett kval.
Citera
2014-06-04, 23:22
Medlem
Citat:

Jag tror han kan bli bra mycket bättre än "bara" topp100. Allt handlar om skallen, vilket, av vad jag har sett verkar vara en av hans styrkor, han verkar ha det som krävs på en fronten. Men det gäller att han fortsätter att utvecklas. Sen gäller det också att han genomför en bra fysisk träning så han får en bra grund och kan hålla sig skadefri. Det är ju mycket som ska gå rätt för att man ska lyckas.
Citera
2014-06-05, 20:37
Medlem
Citat:
Han har 7 stycken noll poängare, så futures kan räcka till en plats runt 230-250 som är tillräckligt för ett kval.

Ja ,domv erkar köra på din bana ,han ska spela en future i holland nästa vecka i alla fall.
Citera
2014-06-07, 13:41
Medlem
Oliver Rochus gör ett försök till att vara tennisproffs, intressant att man inte behöver singelranking ens en gång för att kvala till Halle´s grästurnering, en 250 turnering med ganska mycket prispengar.
http://www.atpworldtour.com/Scores/Scores-and-Stats.aspx?completed=1
Citera
2014-06-07, 14:44
Medlem
Citat:
Oliver Rochus gör ett försök till att vara tennisproffs, intressant att man inte behöver singelranking ens en gång för att kvala till Halle´s grästurnering, en 250 turnering med ganska mycket prispengar.
http://www.atpworldtour.com/Scores/Scores-and-Stats.aspx?completed=1

Han har ju varit så pass bra ,så dom kanske ville ge han en chans ,Karlberg kanske gullade med tävlingsansvarige,han har väl en svensk tjej Rochus he he.

Edit: han gillade jag för övrigt när han spelade på touren,tyckte han var kul se.
Citera
2014-06-07, 18:43
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tennisträning för blivande världsetta kräver 1 timmes långsam löpning varje dag för att sedan spela tennis 4-5 timmar i högt tempo. I denna träning får du med allt men hur många svenska ungdomar klarar och vill det ?

Tror du har förenklat väldigt mycket här! 4-5 timmar tennis om dagen, visst det låter rimligt. 1 timmes långsam löpning, var har du fått den siffran ifrån? Jag kan tänka mig att proffsen snarare kör olika fysövningar i form av snabba sprints och intervaller, men att springa långsamt en timme om dagen lär nog stjälpa lika mycket som det hjälper. De lär bli långsamma på banan. Och var är styrketräningen?
Receptet till att bli en världsspelare är givetvis olika för olika spelare, men det vore väldigt intressant att se ett proffs träningsschema! Gärna Djokovic, Murray eller Nadal. Och kanske Federers, se hur mycket hans träningsprogram skiljer sig från övriga spelare.

Och som någon tidigare skrev. Tror att en hel del svenska juniorer både vill och klarar av en riktig satsning med allt vad det innebär, men väldigt få har den möjligheten.
Citera
2014-06-07, 19:54
Medlem
Träningsupplägget är naturligtvis skräddarsytt för spelaren idag, fyrtornen gör nog inte många meter i löpspåret.

Jesse Levin har beskrev för ett ental år sedan hur det var att vara träningspartner till Federer.
Citat:
It was extremely hot, so very few tourists were in Dubai. We would see Federer already on the court, running sprints as he finished a hard one hour conditioning session with Paganini. He would then rest for a few minutes while Jesse and Ricardis jogged and stretched. Then he would join them on court and warm up too.

Citat:
“There weren’t any fancy drills or games, just lots of two-on-ones and set play. Federer played on average five sets a day, this after a conditioning session with Paganini and an hour of drilling,” Bayon said. ”His work ethic just blew us away.”
Citera
2014-06-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Tror du har förenklat väldigt mycket här! 4-5 timmar tennis om dagen, visst det låter rimligt. 1 timmes långsam löpning, var har du fått den siffran ifrån? Jag kan tänka mig att proffsen snarare kör olika fysövningar i form av snabba sprints och intervaller, men att springa långsamt en timme om dagen lär nog stjälpa lika mycket som det hjälper. De lär bli långsamma på banan. Och var är styrketräningen?
Receptet till att bli en världsspelare är givetvis olika för olika spelare, men det vore väldigt intressant att se ett proffs träningsschema! Gärna Djokovic, Murray eller Nadal. Och kanske Federers, se hur mycket hans träningsprogram skiljer sig från övriga spelare.

Och som någon tidigare skrev. Tror att en hel del svenska juniorer både vill och klarar av en riktig satsning med allt vad det innebär, men väldigt få har den möjligheten.

Fast det beror lite på det där , en 100 meters löpare gör rätt i köra mycket intervall för han måste va snabb på kort sträcka , en 1000 meters löpare borde nog inte köra så mycket intervall dock , behöver snarare uthålliga muskler ,som tennis spelare kan jag nog tänka mig det är vettigt ha en blandning , tror inte det är optimalt träna bara sprints och intervaller, då får man bara snabba muskler , visst det är väl bra ha också , men man bör också köra lite lugnare löpning och springa ett par mil ibland också , så man får den där uthålligheten så man orkar spela 5 sets matcher och långa matcher i övrigt.
Citera
2014-06-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang

Citat:
During the off-season Nadal trains six days a week for six-and-a-half hours every day - four
on court and the rest in the gym or the pool.

Djokovic lär ligga på någonting liknande vad gäller träningstimmar.
Citera
2014-06-08, 06:54
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Gällande det här med att få fram nya talanger så tänkte jag slänga iväg en liten halvt kontroversiell teori till varför vi inte har så många bra tennisspelare i Sverige. Hint Pengar.

När jag var yngre var tennis den sporten som jag kände störst antal personer som tillhörde eliten i. Det var inte speciellt många personer: 3-4st bara. Men i princip alla var uppe på rankingen i ungdomsåldern (antingen Stockholmsranking eller Sverigeranking). Så hög andel av rankade personer som höll på med en sport kände jag inte i någon annan sport. Inte handlade det om några extrema idrottsbegåvningar heller. Duktiga absolut men inte mycket mer. På den tiden var jag fascinerad över hur duktiga de var eftersom jag visste hur svårt det var att bli topp 10-20 i Stockholm i andra sporter. Men när jag tänker tillbaka på det så slår det mig att konkurrensen faktiskt kanske inte var så hög i den sporten i alla fall.

Av vad jag har förstått så är det svindyrt att som ung i Sverige träna tennis. Det kan mycket möjligt vara så att det bara är den rikare delen av befolkningen som har råd att spela sporten, vilket gör att utbudet av potentiella framtida storspelare kanske inte är så högt. Dessa människor kanske inte heller nödvändigtvis är lika intresserade som andra grupper att satsa stenhårt på en sport. De har det redan relativt bra och de har många andra alternativa hobbys och sporter att ägna sig åt.

En stor del av det svenska tennisundret tidigare bestod av en grupp smålänningar. Nu är jag visserligen inte helt säker på detta, men jag har för mig att jag har hört att de använde en lite annan strategi för att locka till sig talanger på den tiden. Istället för att erbjuda svindyra lektioner, gjorde de tennisen mer tillgänglig var vanliga kids som ville prova på att spela tennis. Resultatet blev att vi under en hyfsat lång tid fick fram ett antal världsstjärnor. Men jag tror att detta har förändrats idag. Om denna teori stämmer så menar jag också att Sverige inte förtjänar att ha några framträdande tennisspelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in