2014-06-08, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mystica_love
Är det bara jag som får dåliga vibbar av att se en 7-årig flicka sminkad på det här sättet? Sen drar jag mig till minnes bilder av henne jag såg på Facebook där hon poserar i någon park. Väldigt vuxna poser, som någon uppenbarligen lärt henne. Om hon har använts som spelpjäs i något spel hennes pappa och Rami haft så vågar jag inte ens föreställa mig vad den stackars flickan fått utstå...

Och när det stod på expressen om "deras brottsliga verksamhet", ganska tidigt, hur menade man då? Menar man att mordet är verksamheten eller snackar vi att de haft någon olaglig pågående business av något slag?

Så här stod det:
"Enligt åklagarens framställan begärs paret häktade på sannolika skäl misstänkta för mord den 30 april 2014 i Karlskrona.
Åklagaren gör gällande att de annars skulle kunna undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, och att det finns risk för att de skulle kunna fortsätta sin brottsliga verksamhet."
http://www.expressen.se/kvallsposten/par-begars-haktat-for-mordet-pa-8-ariga-yara/
Det fetstilade är en förklaring av rekvisitet recidivfara, med andra ord att de fortsätter begå brott om de inte häktas. Det används väldigt ofta. I det här fallet tror jag inte recidivfaran är särskilt överhängande, men eftersom det i princip är obligatorisk häktning vid mord är det strunt samma om man samtidigt kryssar i recidivfara. Det betyder inte att paret har någon särskild pågående brottslig verksamhet.
Citera
2014-06-08, 23:46
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Är det bara jag som får dåliga vibbar av att se en 7-årig flicka sminkad på det här sättet? Sen drar jag mig till minnes bilder av henne jag såg på Facebook där hon poserar i någon park. Väldigt vuxna poser, som någon uppenbarligen lärt henne. Om hon har använts som spelpjäs i något spel hennes pappa och Rami haft så vågar jag inte ens föreställa mig vad den stackars flickan fått utstå...

Reagerade också lite på det. Men det kan ju vara ett enstaka tillfälle de sminkat henne, barn vill ju gärna prova på allt som vuxna gör. Kanske lite skillnad mellan kulturer också, jag vet inte.
Citera
2014-06-08, 23:57
Moderator
Hamilkars avatar
Frågan om vad som är OT och inte i tråden ägs av moderatorerna, och är OT att diskutera i tråden. Ett antal OT-inlägg har således raderats. Om ni anser att inlägg är OT, rapportera dem, gnäll inte i tråden! Rent generellt tenderar trådar på Flashback med invandrare som offer eller förövare att driva iväg till en generell diskussion om invandrares brottslighet, som är helt OT i Aktuella brott och kriminalfall. Likafullt måste allt som bidrar till en förståelse av brottet, eller möjliggör en utvärdering av vittnesutsagor, kunna diskuteras i tråden. I just det här speciella fallet krävs det alldeles uppenbart mer bakgrundsdiskussion om generella faktorer för att vi ska kunna begripa oss på vad som har hänt än i ett normalt brott. Samtidigt gäller också här att all diskussion i tråden måste kunna sägas vara av betydelse för vår förståelse av det brott tråden handlar om.

/Mod.
Citera
2014-06-09, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kollusion betyder att undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen. Jag kan inte se någon anledning till att åklagaren skulle ha hävdat att de skulle fortsätta sin brottsliga verksamhet - om hen inte menade att någondera av dem skulle ta livet av den andra. Fast jag tror mer på att kvällstidningen fått det hela om bakfoten.
Här är häktningsprotokollen som Mrsmagoo lagt upp.
(FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Där ser du att de häktades för kollusion, recidiv och obligatorisk häktning. För mig är det obegripligt att man kan få in en risk för fortsatt brottslighet, men inte att det finns risk att de flyr eller annars undandrar sig lagföring. Nästan så jag undrar om notarien slarvat och fyllt i fel ruta. Om någon pallar kan man ju begära ut ett annat häktningsprotokoll i morgon.
Senast redigerad av smålandtintin 2014-06-09 kl. 00:33. Anledning: Glömde länk
Citera
2014-06-09, 00:45
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Där ser du att de häktades för kollusion, recidiv och obligatorisk häktning. För mig är det obegripligt att man kan få in en risk för fortsatt brottslighet, men inte att det finns risk att de flyr eller annars undandrar sig lagföring. Nästan så jag undrar om notarien slarvat och fyllt i fel ruta. Om någon pallar kan man ju begära ut ett annat häktningsprotokoll i morgon.

Det kan du undra men var har du fått det ifrån? Nantale ? Eller vad är det du diskuterar rent sakligt angående häktningsdokumenten? Har inte tråden information längre eller vad är problemet?

Citat:

Och när det stod på expressen om "deras brottsliga verksamhet", ganska tidigt, hur menade man då? Menar man att mordet är verksamheten eller snackar vi att de haft någon olaglig pågående business av något slag?

Så här stod det:
"Enligt åklagarens framställan begärs paret häktade på sannolika skäl misstänkta för mord den 30 april 2014 i Karlskrona.
Åklagaren gör gällande att de annars skulle kunna undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen, och att det finns risk för att de skulle kunna fortsätta sin brottsliga verksamhet."
http://www.expressen.se/kvallsposten/par-begars-haktat-for-mordet-pa-8-ariga-yara/

INKOM: 2014-05-04
MÅLNR: B 1063-14
AKTBIL: 5
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-06-09 kl. 00:47.
Citera
2014-06-09, 02:04
Medlem
Dom flesta är säkerligen mer bevandrad än jag i Gaza-remsans historia, men jag sökte mer information och fann detta på regeringskanlisets hemsida (www.regeringen.se)

"I Gaza styr Hamas sedan övertagandet i juni 2007. Israel har benämnt Gaza som "fientligt territorium" och isolerar Gaza från omvärlden. Den israeliska blockaden har lett till en ekonomisk och social isolering med allvarliga humanitära konsekvenser för civilbefolkningen, särskilt gällande vatten och sanitet. Miljö- och hälsosituationen i Gaza är undermålig, rapporter visar att enbart omkring en tiondel av grundvattnet är tjänligt som dricksvatten. Levnadsstandarden i Gaza var låg redan före Hamas maktövertagande och har sedan dess ytterligare försämrats. Cirka 80 procent av befolkningen (som till nästan hälften består av barn under 15 år) lever på humanitär hjälp och rörelsefriheten är kraftigt begränsad. Strider mellan Israel och Hamas under 2008 och 2012, med omfattande skador på byggnader och infrastruktur som följd, har ytterligare försvårat den humanitära situationen i Gaza. Under 2013 har FN:s flyktingorgan, UNRWA, varnat för ökad risk för en humanitär kris som en direkt följd av blockaden, vars effekter förstärkts efter stängningen av smuggeltunnlarna från Egypten och ökade restriktioner vid gränsövergången i Rafah." Flygplatsen som bombades ikväll/natt.

Yara har alltså hela sitt liv levt i en krigszon med ständiga bombningar. Ett öde hon delar med många.

Att hennes föräldrar önskade henne ett säkrare, bättre liv (oavsett ankringsmöjlighet) är väl inte märkligt.

Dessvärre blev det fredliga Sverige värre än Gaza. För Y.

Sverige är den största biståndsgivaren till Palestina, så det är inte märkligt heller att man hade den stora tilltron till Sverige som föräldrarna hade. Att skicka Yara hit.

Vem hade kunnat ana? Denna händelseutveckling.

Absolut inte föräldrarna. Det tror jag inte på.

EDIT. Biopappan har begravt Yara. Finns många synpunkter om hans person och hans uppträdande.

MEN han har fru och två mindre barn kvar, instängda i Gaza. Han har inga "frihetsgrader". Att han skyller på svenska staten, den största bidragsgivaren till ett fritt Paelstina, är en försäkring för att hans familj inte kommer till skada. Tror jag.
Senast redigerad av Remark 2014-06-09 kl. 02:50.
Citera
2014-06-09, 06:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det kan du undra men var har du fått det ifrån? Nantale ? Eller vad är det du diskuterar rent sakligt angående häktningsdokumenten? Har inte tråden information längre eller vad är problemet?

Säger som Stenmark: He e svårt att förklara för en som inge begriper...
Vad menar du att jag fått vad ifrån? Eller från Nantale? Om du skriver fullständiga meningar underlättar det diskussionerna och minskar tomgången.
Det jag diskuterar är att jag tycker det är märkligt att man inte bedömer att det finns flyktfara, men däremot risk för fortsatt brottslig verksamhet. Mannen är såvitt känt helt ostraffad medan kvinnan har ett par brott på bötesnivå. Att få domstolen att häkta för recidivfara då är väldigt ovanligt. Och ser man till flyktfaran är det närmast ett skolboksexempel på när sådan föreligger, men det har man inte häktat för. Därför tror jag att något inte stämmer. Vad Nantale tror har inte med saken att göra.
Citera
2014-06-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom flesta är säkerligen mer bevandrad än jag i Gaza-remsans historia, men jag sökte mer information och fann detta på regeringskanlisets hemsida (www.regeringen.se)

Text regeringsfakta Gaza

Yara har alltså hela sitt liv levt i en krigszon med ständiga bombningar. Ett öde hon delar med många.
Att hennes föräldrar önskade henne ett säkrare, bättre liv (oavsett ankringsmöjlighet) är väl inte märkligt. Dessvärre blev det fredliga Sverige värre än Gaza. För Y.
Sverige är den största biståndsgivaren till Palestina, så det är inte märkligt heller att man hade den stora tilltron till Sverige som föräldrarna hade. Att skicka Yara hit.
Vem hade kunnat ana? Denna händelseutveckling. Absolut inte föräldrarna. Det tror jag inte på.
EDIT. Biopappan har begravt Yara. Finns många synpunkter om hans person och hans uppträdande.

MEN han har fru och två mindre barn kvar, instängda i Gaza. Han har inga "frihetsgrader". Att han skyller på svenska staten, den största bidragsgivaren till ett fritt Paelstina, är en försäkring för att hans familj inte kommer till skada. Tror jag.

Hur tänker du här Remark? Förstår inte riktigt hur detta att skylla på svenska staten kan vara någon garant för familjen? Tycker nog att hans uttalanden är rätt anmärkningsvärda. Själv har jag funderat mer i banor av förvirring/förnekelse och skuldförskjutning som flera var inne på. Vad betyder "frihetsgrader" i det här sammanhanget?

Gaza är på många sätt för d*vligt men beskriver man det i termer av bombregn och folkmord så är man fel ute. Den 4 mil långa remsan med befolkning skulle för länge sedan vara utplånad om så var fallet. Barnen traumatiseras faktiskt främst av ljudet (och skräck) när Israel "precisionsbombar". Området är instängt och under blockad så nog finns det anledning att vilja lämna. Men vi talar inte Rwanda eller Syrien. Dessutom är mycket en klassfråga skillnaderna är ju inte jämförbara med Sverige. Rosengård/Östermalm fungerar inte som jämförelse mellan att tillhöra palestinsk medelklass eller att leva i flyktingläger. (japp så gick man väl lite ot igen då fast försöker låta bli...)
Citera
2014-06-09, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Eftersom det står så i häktningsprotokollet - och inte bara i Expressen- är det förstås intressant. Men obegripligt, än så länge. Jag tror också att notarien fyllt i fel ruta.
Citera
2014-06-09, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Eftersom det står så i häktningsprotokollet - och inte bara i Expressen- är det förstås intressant. Men obegripligt, än så länge. Jag tror också att notarien fyllt i fel ruta.

Det är mycket som är obegripligt, just för att det är så uppenbart.

Det finns ingen flyktfara, för ju mer jag tänker på saken så är deras enda skydd just nu häktet. Deras barn är också i förvar utanför deras räckvidd, så risken för flykt är minimal.

Det som jag funderar över är just recidivfaran, eftersom Yara är död. Det behöver ändå inte vara skrivfel eller att någon tänkt fel eftersom det kan finnas flera orsaker till att Yara är död. Det finns ett raseri hos dessa människor som är skrämmande och något i just kontakterna med släkten kan ha utlöst det sista raseriutbrottet.

Det behöver inte vara Yara själv som orsakade denna ilska, utan situationen och att det är, minst sagt oro i klanen/släktleden. Då finns det risk för ytterligare brottslig verksamhet/våld. Det kan te sig banalt för oss med alla dessa bråk, särskilt de blodiga bråk som förekommit inom klaner om olydiga kvinnor! Men det är en realitet, som aldrig tar slut när en fejd påbörjas.

Kanske den korrespondansen åklagaren efterfrågar kommer ge svar på varför hon ansåg att det fanns risk för fortsatt brottslighet. Det kan också ha framkommit någon misstanke om annan brottslighet, för mannen är en "fattig flykting" som reser och har inte den livsstilen jag förknippar med flyktingar. Det finns andra saker i hans liv som är viktigare än familjen och det undrar jag över, när man är nygift och har två små söner.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-06-09 kl. 10:29.
Citera
2014-06-09, 10:33
Medlem
Citat:

Så här stod det:
Har också lagt märke till hur hon poserar framför kameran, vinterbilder från parken,men eftersom det finns bilder på mammans Facebook då Y*r* är yngre med samma posering så tror jag det är hennes eget sätt att bli porträtterad.Sminkad svensk 8-åring nej knappast men kanske ändå inte för en från Gaza?https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/1499623_239825479534444_535538948_n.jpg
Citera
2014-06-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Har också lagt märke till hur hon poserar framför kameran, vinterbilder från parken,men eftersom det finns bilder på mammans Facebook då Y*r* är yngre med samma posering så tror jag det är hennes eget sätt att bli porträtterad.Sminkad svensk 8-åring nej knappast men kanske ändå inte för en från Gaza?https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/1499623_239825479534444_535538948_n.jpg

Problemet med bilden Y + 2 pojkar är väl att hon är så "vuxet" sminkad?
Ser inte ut som hon lekt med sminklädan själv precis. Har en känsla av att A*ma inte direkt är den strama intellektuella typen. Utan kanske lite mer åt vulgohållet med sina plattänger och krimskrams. Hon tycker säkert det är roligt att sminka flickan.

Sedan tycker jag som sagt att R*m* hälsar på släkten enligt en intressant resrutt som inkluderar Rotterdam, Danmark och Amsterdam. Men kan ju vara en händelse bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in