Dom flesta är säkerligen mer bevandrad än jag i Gaza-remsans historia, men jag sökte mer information och fann detta på regeringskanlisets hemsida (
www.regeringen.se)
"I Gaza styr Hamas sedan övertagandet i juni 2007. Israel har benämnt Gaza som "fientligt territorium" och isolerar Gaza från omvärlden. Den israeliska blockaden har lett till en ekonomisk och social isolering med allvarliga humanitära konsekvenser för civilbefolkningen, särskilt gällande vatten och sanitet. Miljö- och hälsosituationen i Gaza är undermålig, rapporter visar att enbart omkring en tiondel av grundvattnet är tjänligt som dricksvatten. Levnadsstandarden i Gaza var låg redan före Hamas maktövertagande och har sedan dess ytterligare försämrats.
Cirka 80 procent av befolkningen (som till nästan hälften består av barn under 15 år) lever på humanitär hjälp och rörelsefriheten är kraftigt begränsad.
Strider mellan Israel och Hamas under 2008 och 2012, med omfattande skador på byggnader och infrastruktur som följd, har ytterligare försvårat den humanitära situationen i Gaza. Under 2013 har FN:s flyktingorgan, UNRWA, varnat för ökad risk för en humanitär kris som en direkt följd av
blockaden, vars effekter förstärkts efter stängningen av smuggeltunnlarna från Egypten och ökade restriktioner vid gränsövergången i Rafah." Flygplatsen som bombades ikväll/natt.
Yara har alltså hela sitt liv levt i en krigszon med ständiga bombningar. Ett öde hon delar med många.
Att hennes föräldrar önskade henne ett säkrare, bättre liv (oavsett ankringsmöjlighet) är väl inte märkligt.
Dessvärre blev det fredliga Sverige värre än Gaza. För Y.
Sverige är den största biståndsgivaren till Palestina, så det är inte märkligt heller att man hade den stora tilltron till Sverige som föräldrarna hade. Att skicka Yara hit.
Vem hade kunnat ana? Denna händelseutveckling.
Absolut inte föräldrarna. Det tror jag inte på.
EDIT. Biopappan har begravt Yara. Finns många synpunkter om hans person och hans uppträdande.
MEN han har fru och två mindre barn kvar, instängda i Gaza. Han har inga "frihetsgrader". Att han skyller på svenska staten, den största bidragsgivaren till ett fritt Paelstina, är en försäkring för att hans familj inte kommer till skada. Tror jag.