Flashback bygger pepparkakshus!
2014-06-08, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av urquinaona
Ortnamnen säger en hel del, -järvi är en finsk efterled för -sjö, motsvarande för samiskan är -jaur och västerbottniska dialekter använder vanligen -träsk vilket dock även spridits till Lappland så den är inte helt tillförlitlig men ändelserna -järvi, -vaara och -niemi = Tornedalen, -jaur, -jokk = Lappland och -mark och -böle = Kusten.

Tre olika språkområden som färgar ortnamnen vilket även sörlänningar borde ha ett hum om om kan man tycka. Sen om personen ifråga är tornedaling eller same är svårt att avgöra, typiskt svenskt namn men vissa har ju bytt namn under försvenskningspolitiken.
Det där vet jag men jag har fortfarande ingen aning om var Sattajärvi närmare ligger. Rent etymologiskt kan väl Finland inte uteslutas. Välvilligt tolkar jag ditt svar som Tornedalen. Och kärringen verkar vara en læstadiansk urinvånare (av något slag).
Citera
2014-06-08, 15:40
Medlem
Boreioss avatar
Kvinnan som är gripen lär vara dotter till den moderate kommunpolitikern och företagaren B*rtil K*ro (*=e). Han brukar verka som talesperson för den laestadianska väckelsen i olika sammanhang.
Citera
2014-06-08, 16:13
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boreios
Kvinnan som är gripen lär vara dotter till den moderate kommunpolitikern och företagaren B*rtil K*ro (*=e). Han brukar verka som talesperson för den laestadianska väckelsen i olika sammanhang.
Enligt Sveriges Befolkning 1970 så heter "fru Nilsson"s pappa mycket riktigt B*rtil K*ro.
Citera
2014-06-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Hon är ju från Gällivare... inte från Pajala.

Är väl ändå rätt roligt att det är hon i och med att hon verkar arbeta vid gruvan som ligger strax utanför Pajala. Antagligen är hon inflyttad från Gällivare till Pajala alternativt en felskrivning av NSD. Troligen en "hemvändare" som fann nytt arbete i hembygden efter x antal år på annat håll.
Citera
2014-06-08, 16:45
Medlem
Nej. Det är inte hon på bilden. Hon är från Gällivare. Den aktuella kvinnan hette L*na K*ro förut. Från Sattajärvi.
Citera
2014-06-08, 18:47
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayo
Är väl ändå rätt roligt att det är hon i och med att hon verkar arbeta vid gruvan som ligger strax utanför Pajala. Antagligen är hon inflyttad från Gällivare till Pajala alternativt en felskrivning av NSD. Troligen en "hemvändare" som fann nytt arbete i hembygden efter x antal år på annat håll.
Lägg av! Det finns en kvinna med namnet i passande ålder också i Gällivare.

Den som startade ryktet att det skulle vara hon på bilden, googlade bara på namnet + Pajala, och kom då till en artikel som handlar om gruvan i Pajala, inte kvinnan i Pajala. Kvinnan på bilden är med största sannolikhet LN 46 år från Gällivare.
Citera
2014-06-08, 20:00
Medlem
Undrade om det var hon, är inte från trakten själv.
Citera
2014-06-08, 21:01
Medlem
Kärringen härstammar från en mycket välkänd och mycket välrenomerad leastadian släkt, med mycket gott rykte vid namn Kero.
Släkten har stor makt inom kommunens verksamhet och är känd för ett mycket omfattande företagande inom kommunen sedan över 100år

Har sett paret in action before :=)
Citera
2014-06-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Lägg av! Det finns en kvinna med namnet i passande ålder också i Gällivare.

Den som startade ryktet att det skulle vara hon på bilden, googlade bara på namnet + Pajala, och kom då till en artikel som handlar om gruvan i Pajala, inte kvinnan i Pajala. Kvinnan på bilden är med största sannolikhet LN 46 år från Gällivare.

Vadå lägg av? Jag spekulerar precis som de flesta andra däribland du. Det finns en kvinna som har samma namn som kvinnan i artikeln och som bor i Pajala på Droppgatan. Om det råkar var hon på bilden eller ej jag jag inte en susning om och jag gjorde därför ett antagande. Men visst kan du ha rätt i att det kan vara 46-åringen som bor i Gällivare. I så fall har hon ca 15 mil enkel väg till jobbet. Det låter rätt mycket tycker jag men va f-n, det är norrlänningar vi pratar om.
Citera
2014-06-08, 21:08
Medlem
Ett tillägg till föregående

Hon är mycket riktigt dotter till Bertil som någon nämner

Hon är ej bördig från Gällivare utan en urfast kommun medborgare från byn Sattajärvi med urstarka leastadianska rötter
Citera
2014-06-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan
Kärringen härstammar från en mycket välkänd och mycket välrenomerad leastadian släkt, med mycket gott rykte vid namn Kero.
Släkten har stor makt inom kommunens verksamhet och är känd för ett mycket omfattande företagande inom kommunen sedan över 100år

Har sett paret in action before :=)

Var BO också laestadian...eller GM. Jag vet inte hur laestadianer är i Sverige men Finland kan de ha lite speciella levnadsregler som inte är så fördelaktiga för kvinnor och flickor....
Citera
2014-06-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Var BO också laestadian...eller GM. Jag vet inte hur laestadianer är i Sverige men Finland kan de ha lite speciella levnadsregler som inte är så fördelaktiga för kvinnor och flickor....

De är kända för dubbelmoral och att dra fördelar när de får en chans till detta.

De verkar ta en hel del som gudstraff när det gäller andra medmänniskor tex om en familj föder en handikappad person lär det inte ses med blida ögon

Sedan är väl inte heller funktionsnedsatta ses med blida ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in