2014-06-08, 18:56
Medlem
MBoudines avatar
Det mest riskfyllda momentet i den här operationen - mordeventet med Vatchareeya Bangsuan - torde ha varit borttransporten av offret, helt eller i delar, om det inte går att göra sig av med offret på plats, dvs gräva ner det eller destruera på något sätt. Gissar att den som stod för planläggningen här, tänkandet, hade utsett KJ för den uppgiften.
Senast redigerad av MBoudine 2014-06-08 kl. 19:09.
Citera
2014-06-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har för mig ha läst att KJ var noga med att låsa bilen när han hade sina leksaksvapen ilastade, men i övrigt var det väl lite hipp som happ och inte så noga med den saken ..
Så har jag också uppfattat det. KJ skulle ha någon airsoft-happening på morgonen den 5 maj Det är troligt att han hade sina airsoftprylar i bagaget i bilen natten mellan 4 och 5 maj ifall en plantering skulle ha skett den natten. Och då skulle bagaget i så fall ha varit låst.
Citera
2014-06-08, 19:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Så har jag också uppfattat det. KJ skulle ha någon airsoft-happening på morgonen den 5 maj Det är troligt att han hade sina airsoftprylar i bagaget i bilen natten mellan 4 och 5 maj ifall en plantering skulle ha skett den natten. Och då skulle bagaget i så fall ha varit låst.
Varför är det troligt? Det är väl bättre att bära ut grejerna på morgonen samma dag än dagen innan, och förvara dem i bilen över natten.
Citera
2014-06-08, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nog spelade tejpen stor roll.
Jag har aldrig sagt att KJ är oskyldig, jag har sagt att jag tycker bevisningen är för tunn.

Ingenting har framkommit som tyder på att Vatchareeya Bangsuans blod och DNA
avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död. Kristoffer
Johansson har uppgett att det är hans tejprulle och det finns ingen anledning att
ifrågasätta denna uppgift. Tejpbitar som liknar den tejp som finns på rullen har
påträffats i Vatchareeya Bangsuans hår. Förekomsten av Vatchareeya Bangsuans DNA
och blod på tejprullen i Kristoffer Johanssons lägenhet och det förhållandet att tejpen
på rullen och i håret rivits på liknande sätt, förstärker SKL:s bedömning att den tejp
som påträffades i Vatchareeya Bangsuans hår kommer från nämnda tejprulle.
Förhållandena talar starkt för att det är Kristoffer Johansson som har använt sig av
tejpen från rullen för att emballera Vatchareeya Bangsuan och därmed även för att han
är gärningsman på sätt åklagaren påstått

Nej, SKL gör inte bedömningen att tejpbitarna kommer ifrån nämnda rulle, det är åklagaren och domstolen som tror så. SKL säger att det är sannolikare (graden +1) att tejpen kommer ifrån den här rullen än att bitarna kommer ifrån en annan rulle i ett jämförelsematerial. Om det finns en annan rulle som faktiskt matchar bitarna (+5) vet man ingenting om. Det kan således inte uteslutas.
Citera
2014-06-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför är det troligt? Det är väl bättre att bära ut grejerna på morgonen samma dag än dagen innan, och förvara dem i bilen över natten.
När skulle han i så fall ha förvarat grejerna i bagaget eftersom han ibland hade dem där över natten. Kanske han tänkte baklänges där också. Han tog in dem i lägenheten över natten om han skulle ha något engagemang morgonen därpå och lät dem ligga i bagaget annars? Normalt så gör man i alla fall så att man lastar in grejer i nära anslutning till en resa, speciellt om det annars kan bli stressigt, och lastar ur grejerna efter resan.
Citera
2014-06-08, 19:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
När skulle han i så fall ha förvarat grejerna i bagaget eftersom han ibland hade dem där över natten. Kanske han tänkte baklänges där också. Han tog in dem i lägenheten över natten om han skulle ha något engagemang morgonen därpå och lät dem ligga i bagaget annars? Normalt så gör man i alla fall så att man lastar in grejer i nära anslutning till en resa, speciellt om det annars kan bli stressigt, och lastar ur grejerna efter resan.
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det är väl normalt att man förvarar grejer hemma och bär ut dem i bilen när man behöver.
Citera
2014-06-08, 19:22
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det är väl normalt att man förvarar grejer hemma och bär ut dem i bilen när man behöver.
Eftersom KJ säger att han har bilen låst när han har sina airsoftprylar i bagaget. Så ibland förvarade han sina prylar i bagaget. Han tog inte in dem alltid.
Citera
2014-06-08, 19:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eftersom KJ säger att han har bilen låst när han har sina airsoftprylar i bagaget. Så ibland förvarade han sina prylar i bagaget. Han tog inte in dem alltid.
Varför är det inte troligt att han hade dem inne denna natt?
Citera
2014-06-08, 20:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har för mig ha läst att KJ var noga med att låsa bilen när han hade sina leksaksvapen ilastade, men i övrigt var det väl lite hipp som happ och inte så noga med den saken ..

Japp, inte mera invecklat än så. Att KJ inledningsvis försäkrade att han låste bilen kan tolkas som att han dels ville ge ett "städat" intryck (liksom han först lät bli att tala om att han kört bil onykter), dels att han ansåg att han hade blivit duktig på att låsa sin bil på senare tid, även om dessa enstaka tillfällen sträckte sig till airsoft-utflykter.

Är väl rätt meningslöst att diskutera det där med låsningen och leka med ord och citat hit och dit. KJ är en extrem slarver (inget nytt) som kommer från en liten stad där både lägenheter och bilar betydligt oftare lämnas olåsta i jämförelse med större städer. Om han lämnar lägenheten olåst torde väl sannolikheten vara tämligen hög att han även lämnar bagageutrymmet öppet.

KJ var som bekant ofta chaufför vid airsoftlekarna. De kompisar som förvarade sina vapen där bak såg nog gärna att han låste efter sig, vilket han också brukade göra vid dessa tillfällen. I övrigt fanns det ju ingen anledning att låsa efter sig.
Citera
2014-06-08, 20:08
Medlem
Citat:
Varför är det inte troligt att han hade dem inne denna natt?
Jag har inte sagt att han inte hade dem inne denna natt utan bara att eftersom han skulle ha engagemang på morgonen därpå och han ibland förvarade sina prylar över natten i bagaget kan det vara troligt att han även denna gång hade det.
Citera
2014-06-08, 20:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har inte sagt att han inte hade dem inne denna natt utan bara att eftersom han skulle ha engagemang på morgonen därpå och han ibland förvarade sina prylar över natten i bagaget kan det vara troligt att han även denna gång hade det.
Du skrev att det är troligt att han hade prylarna i bagaget.
Citat:
Varför är det troligt?
Citera
2014-06-08, 20:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Ta inte för givet att KJ har den typen av framförhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in