2014-06-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genseric
Du kommer få se, läs historia som sagt (sök på google hur många imperium som fallit på grund av mångkultur). När en majoritetsbefolkning blir förtryckt på sättet som sker idag blir alltid konsekvenserna ödesdigra.

Du måste utbilda dig människa, inte bara läsa aftonbladet

Hur blir svenskar förtryckta idag menar du?
Citera
2014-06-08, 15:40
Medlem
USA är inget vidare bra exempel på fungerande multikultur om man även vill ha ett starkt socialt skyddsnät.

Det fungerar bra i USA för att folk spelar på samma villkor, i princip du är välkommen men du får re digsjälv i största mån.

Problemet med USAs mångkultur är att ingen grupp är direkt villig att betala för någon annan som de inte känner samhörighet med.

En alltför stor segregation kan lätt leda till just att folk känner sig ovilliga att betala för andra. Varför ska jag betala för deras bla bla bla osv.

Sen vart den gränsen går vet jag inte och säger inte i sig att mångkultur är något dåligt
Citera
2014-06-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Hur blir svenskar förtryckta idag menar du?

Höga skatter som inte faller tillbaka på de som betalar dem.
Citera
2014-06-08, 19:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
USA är inget vidare bra exempel på fungerande multikultur om man även vill ha ett starkt socialt skyddsnät.

Det fungerar bra i USA för att folk spelar på samma villkor, i princip du är välkommen men du får re digsjälv i största mån.

Problemet med USAs mångkultur är att ingen grupp är direkt villig att betala för någon annan som de inte känner samhörighet med.

En alltför stor segregation kan lätt leda till just att folk känner sig ovilliga att betala för andra. Varför ska jag betala för deras bla bla bla osv.

Sen vart den gränsen går vet jag inte och säger inte i sig att mångkultur är något dåligt

Nu handlade ju mitt inlägg - om det var det du svarade på - ursprungligen om kulturen och dess finansiering. Där kan vi alltså göra som i USA och låta olika etniska grupper ta ett större eget ansvar.

Det sociala skyddsnätet är en annan sak. Det finns fortfarande ett utbrett stöd för pensioner, sjukpenning och a-kassa som folk kan leva på, även om en del ifrågasätter hur mycket av offentliga medel som vi ska satsa på kultur.
Citera
2014-06-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingplongdude
Höga skatter som inte faller tillbaka på de som betalar dem.

Jag tror du bör läsa på om vad ordet förtryck innebär...du kan börja här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rtryck

Antar att du då tänker på någon from av ekonomiskt förtryck, stämmer beskrivningen av det på wikipedia med hur det är här i sverige?
Citera
2014-06-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu handlade ju mitt inlägg - om det var det du svarade på - ursprungligen om kulturen och dess finansiering. Där kan vi alltså göra som i USA och låta olika etniska grupper ta ett större eget ansvar.

Det sociala skyddsnätet är en annan sak. Det finns fortfarande ett utbrett stöd för pensioner, sjukpenning och a-kassa som folk kan leva på, även om en del ifrågasätter hur mycket av offentliga medel som vi ska satsa på kultur.

Sjukvård är dyrt som snor och alla är inte försäkrade för att bolagen vill såklart inte ha sjuka som kunder. Allt det där kunde vara bättre med Obama care men den både motarbetats och tas emot med skeptisism. Högre utbildning kostar skjortan, dagis kostar skjortan, mediciner detsamma osv.

Sen har dem iaf system för folk som knappt har råd att äta med matkuponger och bidrag men om man jämför med vad vi har i Europa är det inte mycket att hänga i granen.
Citera
2014-06-09, 12:54
Medlem
Citat:
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?
Räcker Sverige åt alla kulturer?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.

Nja. Det fungerar hjälpligt eftersom majoritetssamhället är relativt lilgiltiga inför flyktingar och deras barn.
Så länge hälften av er tar ströjobb och andra hälften lever sina liv i miljonprogrammen så får ni väl göra vad ni vill?

Ska andra kulturer ta del av samhällets inrättningar på egna villkor?

Nej. Anledningen är enkel, ni har under 25 år vällt in i Sverige från de flesta av världens mest primitiva länder. Könssegregering, lemlästning av småflickor, balkongknuffningar, syraattacker och gruppvåldtäkter är företeelser som vi inte gärna ser i vårt land.

Alla svenskar över 35 år har dessutom minnen av ett helt annat land och en helt annorlunda gatubild. Tvångsåtgärder vid folkomflyttningar har alltid misslyckats oavsett om det var i Sovjetunionen, Nazityskland eller Kambodja. Alltså kan ni flyktingar inte bara kräva
samhällsomvandling efter några få år.

Det är ni som stått med mössan i hand och kvidit om att få komma in i vårt civiliserade välfärdssamhälle.

Nu är ni här och det vore rimligt att ni gör som vi säger. OK?
Citera
2014-06-09, 13:05
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Sverige åt alla?

Har jag fel?
Ska andra kulturer få ett eget spelrum, och även kunna ta del av samhällets inrättningar på sina villkor? Utveckla.
Sverige är inte Sverige längre om alla kulturer ska klämmas in och konkurrera mot varandra. Kalla det inte Sverige vad du än gör.

Sverige och svenskhet är en flera hundra/tusen år gammal nordväst-europeisk kultur som har växt fram här i norden - arabisk/balkan/afrikansk kultur kan aldrig bli riktigt svensk. Den enda minoritetskultur som kan betraktas som svensk är den samiska.
Citera
2014-06-09, 13:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Sverige åt alla?

Sverige är ett mångkulturellt land, och det är inget som går att ändra på idag. Vi har människor, kulturer, religioner och språk från alla världens hörn i det här landet. Ett mångkulturellt land alltså.

Detta innebär att olika kulturer behöver sitt eget spelrum, och kunna ta del av samhällets inrättningar på sina egna villkor.

Men rasisterna är emot allt som är mångkulturellt. Inga moskéer, inga bidrag till invandrarföreningar, avveckla allt som har med ett mångkulturellt samhälle att göra.

Ominus menar att detta är fel. Jag menar att det mångkulturella Sverige är åt alla, och inte bara för majoritetskulturen. Muslimska kvinnor som vill ha separata badtider ska få ha det, moskéer i muslimdominerande områden ska få ha böneutrop, somalier ska få dansa somalisk folkdans på nationaldagen osv.

Frågeställningar:

Har jag fel?

Problemet, som du inte berör, det är att olika kulturer är olika produktiva.

Varför ska mer produktiva kulturer och personer tvingas att helt eller delvis försörja mindre produktiva kulturer och försörja personer, som är mindre produktiva med hänvisning till sin kultur?
Citera
2014-06-09, 16:22
Medlem
Ironwills avatar
Citat:
Vilket tramsande. Sveriges muslimer har minst lika stora rättigheter som du själv. Och självklart kan de ställa krav på rättigheter, de är svenska medborgare för tusan.

Återigen - vi måste ta hänsyn till andra kulturer. De har också en röst i det mångkulturella Sverige. Du utgår bara från vad du tror att svenskar vill och tycker i specifika frågor utan att ta hänsyn till muslimernas åsikt. Din totalitära och diktatoriska syn på saken är fel.

Hela tanken med "mångkultur" är att olika kulturer ska vara samlade och lyda under samma politiska enhet. Detta är i stort sett fullständigt omöjligt när det kommer till Islam eftersom det är lika mycket (eller mer) en politisk rörelse som det är en religion.

Jag anser verkligen inte att de ska särbehandlas mer än någon annan fullständigt destruktiv ideologi borde särbehandlas, och då självfallet inte i positiv bemärkelse.

Varför ska Sverige ta hänsyn till en ideologi som fullständigt vägrar ta hänsyn till Sverige och dess religion, tradition och sed?
Citera
2014-06-09, 18:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Sjukvård är dyrt som snor och alla är inte försäkrade för att bolagen vill såklart inte ha sjuka som kunder. Allt det där kunde vara bättre med Obama care men den både motarbetats och tas emot med skeptisism. Högre utbildning kostar skjortan, dagis kostar skjortan, mediciner detsamma osv.

Sen har dem iaf system för folk som knappt har råd att äta med matkuponger och bidrag men om man jämför med vad vi har i Europa är det inte mycket att hänga i granen.

Just därför tror jag på den amerikanska modellen när det gäller kultur - vilket frågan alltså handlade om - men inte för sjukvård, där den svenska modellen är bättre.

Folk som gnäller på att vi satsar pengar på "icke-svensk" kultur kommer inte att gnälla på att vi satsar pengar på cancerpatienter. Inför döden är vi alla lika.
Citera
2014-06-09, 18:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironwill
Hela tanken med "mångkultur" är att olika kulturer ska vara samlade och lyda under samma politiska enhet. Detta är i stort sett fullständigt omöjligt när det kommer till Islam eftersom det är lika mycket (eller mer) en politisk rörelse som det är en religion.

Jag anser verkligen inte att de ska särbehandlas mer än någon annan fullständigt destruktiv ideologi borde särbehandlas, och då självfallet inte i positiv bemärkelse.

Varför ska Sverige ta hänsyn till en ideologi som fullständigt vägrar ta hänsyn till Sverige och dess religion, tradition och sed?

Den skräckbild du målar upp av Islam och muslimerna är ju inte sann. De svenska muslimerna har inte "fullständigt vägrat ta hänsyn till Sverige och dess religion, tradition och sed".

De har haft ytterst modesta önskemål om att få utöva sin religion på ett värdigt sätt, t.ex. genom att få bygga riktiga moskéer i stället för att be i källare. En högst rimlig önskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in